کد خبر: ۳۱۹۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳ 29 October 2016
پاپایا| کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: همانگونه که از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای مفید برای ارتباط افراد جامعه در جهان یاد کرد، باید گفت که آسیب های اعتیاد به این شبکه ها بسیار شدید و مضر است. 
در جامعه امروزی ایران گسترش شبکه های اجتماعی مانند هر نوآوری دیگر باعث ایجاد دگرگونی هایی در جنبه های مختلف زندگی هریک از افراد اجتماع شده است به گونه ای که در کنار دستاوردهای انکارناپذیر مثبت در زمینه های گوناگون، این تکنولوژی نوپا پیامدهای ناخوشایندی نیز به همراه داشته است.

از آشناترین کارکردهای این شبکه ها می‌توان به ایجاد ارتباطات گروهی و میان­فردی، تشکیل اجتماعات مجازی، اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات و نظرات، اشاره کرد که هر یک از کاربران اینترنتی با عضویت در این شبکه ها و ساخت پروفایل­ها و صفحه های شخصی از آنها استفاده کنند.

برخی تصور می‌کنند که شبکه های اجتماعی هیچ گونه خطری برای افراد ندارند اما این زنجیره به هم­­ پیوسته ای که از پروفایل ها همه اعضا تشکیل شده و به آنان اجازه می‌دهد در این محیط با دوستانشان در ارتباط باشند بسیار خطرناک است به گونه ای که همه اطلاعات کاربران در آن ذخیره شده و اعضای این شبکه ها به سادگی و با خواست خود شخصی ترین اطلاعات خود را در آن بارگذاری می‌کنند.

 

 

 اعتیاد به شبکه های اجتماعی خطرناک تر از وابستگی جسمی است

فاطمه دهمرده در گفت‌ و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به دلایل اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و خطرات آن، اظهار داشت: همانگونه که از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای مفید برای ارتباط افراد جامعه در جهان یاد کرد، باید گفت که آسیب های اعتیاد به این شبکه ها بسیار شدید و مضر است.

وی افزود: در حال حاضر به جایی رسیده ایم که انسان‌ها آرامش خود را در دریافت و ارسال خبر می‌دانند و این یک امری فطری در بشریت بوده که هر کس به دنبال تولید خبر و ارسال آن به دیگری است و در واقع انسان‌ها به دنبال خبر بوده  و از بی‌خبری، نفرت ذاتی دارند.

این روانشناس با بیان اینکه انسان ها ارتباط و خبر رسانی را دوست دارند، تصریح کرد: از نظر آگاهی‌گرایی و گرایش به ارتباط با دیگران در سرشت انسانهاست، در این میان آگاهی‌گرایی به عنوان نیاز به علم و کشف ابهام مطرح می‌شود، چرا که انسانها در هر زمانی به آن نیاز دارد و حتی می‌توان گفت که اگر کسی این آگاهی را نداشته باشد، بیمار است.

 

 

هدیه شوم شبکه های اجتماعی به جوانان، نابودی احساسات و ایجاد وابستگی های غیر واقعی 

وی ادامه داد: اشخاصی که به شکل عادت و اعتیاد گونه از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند دنبال تنوع ارتباط هستند و با وجود آنکه هستند افرادی که مشکل ارتباط ندارند و فضای زندگی اجتماعی و فردی آنان گرم است، ولی وقتی وارد تنوع ارتباطی می‌شوند و یا پس از آشنایی با افراد مختلف به دنبال کشف انواع ارتباط هستند، این ایجاد تنوع در روابط، آنها را از ارتباط استاندارد خانواده و محیط‌ های شناخته شده دور می‌کند.

دهمرده با بیان این مطلب که اعضاء برخی از خانواده با یکدیگر ارتباط ضعیف دارند، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم برای پیشگیری از اعتیاد به شبکه های اجتماعی، پر کردن فرصت‌ها و ایجاد فضای امن و گرم در خانواده است، چراکه خطرات بزرگی در این شبکه های مجازی اعضای خانواده را تهدید می‌کند به گونه ای که برخی اوقات وقتی جوانان و نوجوانان ما وارد این فضا می‌شوند، حتی نمی‌دانند با چه شخص و چه جنسی صحبت می‌کنند و تا جایی پیش می‌روند که ارتباط واقعی جای خود را با ارتباط نامطمئن و غیر واقعی عوض می‌کند.

 

 

نرخ پایین ازدواج و افزایش طلاق نتیجه اعتیاد به فضای مجازی است

 وی با تاکید بر اینکه استفاده فراوان و اعتیاد گونه از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از عوامل کاهش تقاضای ازدواج و افزایش طلاق باشد، اظهار داشت: خانواده ها باید بدانند که بدترین اتفاق و شوم ترین هدیه این شبکه ها برای جوانان جامعه این است که آنان را نسبت به ازدواج دلسرد کرده و علاوه بر افزایش نرخ طلاق موجب کاهش علاقه به ازدواج نیز شده است چراکه در این فضای دروغین و غیر واقعی، نیازهای انسان‌ به صورت کاذب تأمین می شود.

این کارشناس ارشد روان شناسی با اشاره به اینکه تأمین کاذب نیازها زوجین جلوی تأمین نیازهای واقعی و صادق آنان را می‌‌گیرند،‌ یادآور شد: اگر هر یک از زن و شوهر با شخصی دیگری در شبکه اجتماعی درباره عواطف، غرایز، مشکلات فردی، روحی و روانی صحبت کند و تمام جزئیات زندگی و مشکلات و شادی هایش را با دیگری در میان بگذارد از نظر عاطفی اشباع  شود، دیگر نه تنها همسرش را شریک مشکلات، غم ها و شادی های خود نمی‌داد بلکه او را همچون دیواری بلند در مقابل خوشبختی خود می‌بیند.

 

 

 منع استفاده جوانان و نوجوانان از این شبکه ها تنها نتیجه عکس درپی دارد

وی بیان کرد: یک اشتباه بزرگ که برخی از خانواده‌ها در قبال فرزندان خود مرتکب می‌شوند آن است که با تحکم و بدون بیان هیچ دلیلی آنان را از ورود به شبکه‌های اجتماعی منع کرده و به عبارتی دیگر تنها در مقابل یک مشکل، صورت مسئله را پاک می‌کنند که از نظر روان شناسی نه تنها اشتباه است بلکه نتیجه عکس خواهد داشت.

 این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه  باید منافع شبکه‌های اجتماعی را در کنار معایب آن بازگو شود، خاطرنشان کرد: منع استفاده جوانان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی هیچ گاه نمی‌تواند مشکل بزرگی که ایجاد شده را حل کند و در حال حاضر این حقیقت را پذیرفت که تنها راه مقابله اصولی با این مشکل، ایجاد انگیزه و فرهنگ‌سازی درست برای استفاده عملی از آن است.

 

 

وظیفه سنگین اصحاب رسانه در شناسایی مضرات شبکه های اجتماعی

وی یادآور شد: به دلیل نوظهور بودن پدیده شبکه های اجتماعی در کشور، هنوز ضرر و زیان استفاده نامناسب  آن برای بسیاری از افراد جامعه مشخص نشده است که باید رسانه ملی، رسانه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها در این  امر اطلاع‌رسانی داشته باشند و ظرفیت، منابع، مزایا و معایب  شبکه‌های اجتماعی به صورت کامل و با دلایل اصولی معرفی شوند.

دهمرده در پایان  با اشاره به اهمیت انتشار مطالب پیشگیرانه درباره مضرات شبکه های اجتماعی توسط اصحاب رسانه، تصریح کرد: وظیفه خطیر شما و دیگر رسانه ها این است که  روش استفاده از این فضای ناشناخته را به درستی و به شکلی مناسب فرهنگ‌سازی کنید تا دیگر دغدغه‌ای برای آسیب‌رساندن این شبکه‌ها وجود نداشته باشد، چراکه درصورت عدم اقدام یا دیر عمل کردن شما سربازان جنگ فرهنگی کشور، تنها باید شاهد کشته‌های حسی، اعتقادی، اخلاقی،‌ امنیتی و خانوادگی زیادی در میان میدان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار