استاندار سیستان و بلوچستان در برنامه "پایش":
استاندار سیستان و بلوچستان شب گذشته با حضور در برنامه «پایش اجتماعی» با موضوع حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیر رسمی با تقدیر از نگاه و رصد مقام معظم رهبری در خصوص این موضوع اساسی و اراده و عزم جدی دولت در این باره افزود: امروز در مناطق حاشیه نشینی با تضییع حق مردم مواجه هستیم و این معضل حاصل انباشت مشکلات طی چندین دهه است .
کد خبر: ۳۳۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸ 24 November 2016
مخالفت ها با اصرار بر داشتن شناسنامه / 51% مردم هنوز در روستا هستند 
به گزارش تابناک، علی اوسط هاشمی با اشاره به نبود زیرساخت های مورد نیاز در استان از جمله گازرسانی در بدو پذیرش مسئولیت استانداری بیان کرد: با توجه به نرخ بالای بیکاری و مشاغل کاذب زیاد ، در 2 سال نخست مسئولیت اولویت به تامین زیرساخت ها معطوف شد تا حق مردم در مسیر عدالت احیا شود و امروز اراده ملی نیز بر این امر استوار شده است. وی افزود: تا پایان امسال و یا حداکثر تا 12 فروردین ماه سال 96 ، مشعل گاز در استان روشن خواهد شد.
استاندار با اشاره به نام گذاری سال 95 به عنوان سال حاشیه نشینی بیان کرد: بالغ بر 500 هزار نفر از جمعیت 2 میلیون و 600 تا 700هزار نفری استان حاشیه نشین هستند که این موضوع نیازمند توجه ویژه و تشکیل کار گروه های تخصصی بود.
وی  از اختصاص 30 درصد از کل منابع مالی استان به حاشیه نشینی خبر داد و گفت: با تشکیل کار گروه های تخصصی حاشیه نشینی نگاه مدیران نسبت به این حق از حالت موقت خارج شد و چه مناسب بود که گزارشگر برنامه «پایش» این موضع و رویکرد استان در مسیر احیای حق را از نگاه و منظر مردم تشریح می کرد تا لذت عدالت را در نگاه ها بنشاند.
نماینده عالی دولت در استان با اشاره به آبرسانی با تانکر و وضعیت نامطلوب فاضلاب در این مناطق ، شرایط زیست در یک روستا را به مراتب بهتر از وضعیت محل سکونت ۲۵۰هزار نفر ساکن مناطق حاشیه شهر زاهدان دانست و گفت: همین وضعیت در 4 شهرستان چابهار، ایرانشهر، زابل و کنارک هم وجود دارد و شاید به مراتب بدتر از مرکز استان باشد.

تعیین تکلیف 200 هکتار از زمینها
استاندار در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص اقدامات صورت گرفته درباره سند منازل مردم ساکن این مناطق عنوان کرد: با مشارکت دادگستری ، شهرداری، ثبت اسناد و فرمانداری زاهدان ، 200 هکتار از سکونتگاهها در 22 بهمن تعیین تکلیف شد که با این اقدام ، وضعیت تعدادی از خانواده ها مشخص و از بلاتکلیفی خارج شدند.وی نهاد سازی اجتماعی همسو با اراده استانی در سامان بخشی به این مسئله را ضروری برشمرد .
وی تاکید کرد: زمینه برای واگذاری سند به متقاضیان کاملا فراهم شده و فاقدین قولنامه به کمیسیون های مربوط شهرداری مراجعه کنند زیرا نقل و انتقال اسناد فرایند خاص خود را دارد.
استاندار در جواب اینکه آیا این اقدامات تنها محدود به شهرستان زاهدان می شود، گفت: فعلا در شهرستان زاهدان در حال اجراست و البته همین رویکرد در ۴شهرستان دیگر نیز انجام خواهد شد. هاشمی از جمله دلایل پیدایش حاشیه نشینی را 18 سال خشکسالی مداوم، ناامنی ، ساختار طایفه‌ای و ایلی ، منازعات قومی و نزاع ها برشمرد و افزود: 51 درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می دهند و نرخ کشوری 27 درصد است که باید از این فرصت برای بودن بر موضع مولد و فعال استفاده کنیم.
به گفته وی آمار 51 درصد جمعیت روستایی استان نشان می دهد که این نرخ در گذشته بالای ۷۰ درصد بوده است که با این شرایط سخت، میل به مهاجرت در کنار بودن بر موضع دانش و تحصیل از سوی دانش آموزان قوت پیدا کرد. هاشمی ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی وضعیت فعلی این سکونتگاه ها گفت: در غیر این صورت ، با سیل گسترده ای از مهاجرت ، بی نظمی و خسارت سازی مواجه خواهیم بود که باعث افزایش تصاعدی هزینه ها می شود.

تعیین تکلیف ۲۸۳هکتار از اراضی
با هدف کاستن از هزینه ها ، رویکردی در این دو سال بطور جدی آغاز شد که پیش زمینه سال ۹۵ ، ورود به ستاد باز آفرینی شهری در سال ۹۴ بود. وی گفت : با نظر مساعد وزیر راه و شهرسازی و معاون ایشان مجوزی دریافت شد که پس از تعیین تکلیف زمینهای متعلق به دولت در محلات حاشیه نشین ، مازاد فروش آن در همان مناطق هزینه شود. وی ادامه داد: ۲۸۳هکتار از اراضی با این شیوه تعیین تکلیف شدند که این اراده و گام آغازین ، نوید بخش وضعیت روشنی هست که با تعامل شهرداری ، راه و شهرسازی و ثبت اسناد تعیین تکلیف شدند.
وی درباره رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی در سکونتگاههای غیررسمی شهر زاهدان به ایجاد منبع آب با ظرفیت پنجاه هزار متر مکعب ، تکمیل خط انتقال شماره 2 آب از زابل به زاهدان و تدارک 100کیلومتر لوله گذاری اشاره داشت .

اختصاص ردیف بودجه خاص حاشیه نشینی
وی که از شبکه اول سیما با مردم ایران سخن می گفت ،اعلام کرد: برای اولین بار در سال 95 برای حاشیه نشینی در استان اعتبار و ردیف بودجه ای  اختصاص یافت که این مسئله بیانگر اعتقاد و باورمان برای ورود حاشیه نشینی به متن و انگ زدایی از آن است که خود جز زیباترین نگاه ها به انسان می تواند باشد.

وضعیت فاقدین شناسنامه

استاندار در ارتباط با فاقدین شناسنامه ها گفت: در زمان پذیرش مسئولیت در استان (در سال 92 ) با اعتراض های زیادی در این خصوص از سوی گروههای مرجع بویژه علما و مولوی ها، سران طوایف، معتمدان و فرهنگیانی که در ارتباط نزدیک با مردم بودند ، مواجه شدم و چون خودم به مدت 4 سال مدیر کل ثبت احوال بودم به این نیاز مردم که حق الناس و ضامن حق مردم هست به خوبی واقف بودم که نداشتن شناسنامه باعث محروم شدن آنها از همه حقوق اجتماعی می شود. وی ادامه داد: همانطور که تردد موتورسیکلت بدون پلاک خلاف قانون است چطور امروز می توانیم جمعیتی از مردم را داشته باشیم که تابعیت و هویت شان نامشخص باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این مسائل سبب شد که کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت فاقدین شناسنامه استان با تغییر نگاه نیروهای امنیتی، نظامی و ثبت احوال نسبت به این ضرورت شکل بگیرد. وی تصریح کرد:البته تنها محدود به فاقدین شناسنامه نبود زیرا به دلیل هم مرزی با 2 کشور همسایه آسیب پذیر و  وجود قرابت های سببی بین مرزنشینان دو سوی مرز، غاصبین شناسنامه را هم داشتیم که این مسئله تصمیم گیری را برای مسئولان دچار مشکل می کرد.
وی افزود: تا پیش از این ، مسئله فاقدین شناسنامه بیشتر به سمت و سوی امنیتی سوق داشت که امروز این نگاه به سمت خدمات اجتماعی تنزل پیدا کرده است البته با هوشمندی ؛ چون هر نوع سوء استفاده از این سند هویتی متصور است . وی اضافه کرد: هر شخصی برای کسب تابعیت جمهوری اسلامی ایران باید مصوبه دولت ایران را داشته باشد تا از حق وحقوق لازم برخوردار باشد. نماینده عالی دولت با اشاره به مصوبه اشخاص دو تابعیتی که در هر مقام و موقعیتی باید استعفا بدهند ، گفت: با وجود برخی تهدیدها ، اگر کسی به ناحق صاحب شناسنامه ، گذرنامه و ویزا باشد ، می تواند با اعتبار آن کشور بازی کند که این سخت گیری ها باید در جای خودش باشد البته نه به قیمت تضییع حق کسانی که با طی مراحل کارشناسی هویت آنان احراز می شود.

تشکیل 7952 پرونده در کمیته فاقدین شناسنامه
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: هفت هزار و 952 پرونده در سطح استان در سال 93 در کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت فاقدین شناسنامه تشکیل شد که برآورد ما این بود که 20هزار نفر فاقد شناسنامه و 10 هزار نفر نیز حاصل ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی هستند که جمعا به 30 هزار نفر می رسید. وی ادامه داد: همچنین یک برآوردی در خصوص غاصبین شناسنامه داریم زیرا بعضا عدم ثبت وقایع 4 گانه در جامعه روستایی باعث سوء استفاده از شناسنامه افراد متوفی می شود.
هاشمی با اعلام اینکه از هفت هزار و 952 پرونده تشکیل شده در این کمیته به شش هزار و 215 پرونده رسیدگی شد، اظهار داشت: این حرکت بسیار متفاوت در طول 37 سال گذشته سابقه نداشته که شوراهای تامین شهرستان ها به این میزان از پرونده ها رسیدگی کرده باشند و این روند همچنان ادامه دارد.
صدور شناسنامه برای 20 هزار و 119 نفر
استاندار بیان کرد: از تعداد پرونده های رسیدگی شده ، 5441 پرونده احراز هویت شدند و برای تعداد 20 هزار و 119 نفر شناسنامه صادر شده است. وی با اعلام این نکته که فقدان شناسنامه مانع تحصیل نیست و الان هر کس فرزندی دارد با اذن مقام معظم رهبری حتی تبعه کشور افغانستان می تواند در ایران به مدرسه برود.
گفتنی است :برنامه گفت و گو محور «پایش» به تهیه کنندگی "محسن رفیعی" کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک است که شامگاه سه شنبه  دوم آذرماه 95  ساعت 10: 23 و با اجرای مرتضی حیدری از این شبکه پخش شد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
در عجبیم چرا هر دولتی بر سر کار می آید...
افرادی که با یک بار دعوت شدن و خوردن شامی و نهاری نظرشان را تغییر می دهند و به این سو و آن سو کشانده می شوند
پاسخ ها
الله داد جدگال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
چی بلغور می کنی آدم خبیث؟ اوسط هاشمی استان رو زنده کرد، سر زبان ها انداخت، اینهمه پروژه راه آهن، بندر،پتروشیمی مکران،آب رسانی به زابل و... رو کی آورد درین استان؟استانی که اسمش مساوی بود با قاچاق داره میشه صنعتی ترین استان کشور.بی معرفتیه اگه قدرش رو ندونیم.تابناک تو چرا منتشر می کنی هر مزخرفی رو
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
سلام
درود بر تمام كسانى كه به هر نحويى به ايران و خصوصا به مردم استان سيستان و بلوچستان كمك ميكنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار