مدیرعامل پتروشیمی مکران گفت توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه چابهار در سال 1391 در هیات دولت مورد تصویب واقع شد و پس از آن نیز مقام معظم رهبری تاکیداتی بر تسریع توسعه و آبادانی سواحل مکران داشتند. این دو سند بالادستی موجب شد تا شستان در سال 1391 طی تفاهمی با وزارت نفت، مسئولیت توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه مکران را به عهده بگیرد.
کد خبر: ۳۳۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲ 24 November 2016
آخرین اطلاعات شهرک پتروشیمی مکران 
به گزارش تابناک به نقل از پایگاه خبری پتروشیمی مکران محمدرضا موثقی‌نیا با اعلام این تاریخچه افزود در منطقه آزاد چابهار زمینی به وسعت حدودا 1200 هکتار جهت ایجاد زیرساخت‌ها و تامین یوتیلیتی و آماده‌سازی قطعات زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در اختیار این شرکت قرار گرفت.

وی ضمن ارائه تحلیل اقتصادی به آینده روشن صنعت پتروشیمی در ایران و جهان اشاره نمود و گفت مزیت اصلی پتروشیمی نسبت به سایر صنایع کشور، وجود منابع خدادادی گازی و خوراک فراوان و نیز قیمت مناسب انرژی می‌باشد. همچنین با مطالعه آینده اقتصاد جهانی، صنعت پتروشیمی دارای حاشیه سود بالایی می‌باشد.

مدیرعامل پتروشیمی مکران در بیان جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی کشور علی‌الخصوص در منطقه چابهار افزود اساسا در ایران و خصوصا در چابهار سهولت دسترسی به بازارهای هدف مزیت بسیار مهمی است؛ به گونه‌ای که دسترسی به بازارهایی مانند چین، هند و پاکستان که بیشترین محصولات پتروشیمی ایران به آنها صادر می‌شوند در ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه و در چابهار از همه نقاط ایران ساده‌تر، اقتصادی‌تر و سریع‌تر است.

این مدیر صنعت پتروشیمی کشور تجربه 50 ساله متخصصان داخلی و وجود دانش و سخت افزار در حوزه پتروشیمی را دیگر مزیت رقابتی ایران نسبت به بسیاری از کشورها خصوصا همسایگان دانست و افزود کشور امروزه در صدد سرمایه‌گذاری تقریبا 40 میلیارد دلاری برای توسعه صنایع پتروشیمی در پارسیان، جاسک، ماهشهر، سیراف، سرخس و چابهار می‌‌باشد که هرچند این رقم بالایی است، لیکن با توجه به آنچه در برنامه ششم توسعه تکلیف شده سرمایه گذاری مذکور باید رشد بیشتری بیابد.

موثقی‌نیا در بیان آخرین اقدامات انجام شده در شهرک پتروشیمی مکران گفت اهم اقدامات صورت گرفته اخیر اخذ مجوز زیست محیطی احداث 7 واحد با ظرفیت تولید 8.5 میلیون تن در سال و موافقت وزیر نفت با اختصاص 30 میلیون مترمکعب گاز طبیعی متان برای خوراک این واحدها می‌باشد. وی افزود تاکنون زیرساخت‌های شهرک شامل تاسیسات شهری آب، برق، مخابرات و سیستم جمع آوری آب های سطحی به میزان 65% پیشرفت داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی توسعه نگین مکران در خصوص آخرین وضعیت سرمایه‌گذاران در شهرک پتروشیمی مکران بیان داشت تا کنون مذاکرات مربوط به سرمایه‌گذاری با بیش از 12 سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به اتمام رسیده و با 8 مشارکت‌کننده خارجی در حال مذاکره هستیم. همچنین در بخش یوتیلیتی اقدامات موفقی در جذب سرمایه‌گذار داشته‌ایم، به طوری که حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در دو بخش از واحد یوتیلیتی قطعی شده است؛ نیروگاه فاز یک با ظرفیت 230 مگاوات از طریق مناقصه به شرکت مپنا واگذار گردید و تاسیس واحد اکسیژن با یک شرکت آلمانی نهایی شده و زمین مربوطه در واحد یوتیلیتی در اختیار آنها قرار گرفته است و به زودی شروع به کار خواهند نمود و پکیج‌های دیگر را نیز در آستانه مناقصه داریم.

موثقی‌نیا در مورد آخرین وضعیت طرح‌های مستقر در شهرک پتروشیمی مکران نیز گفت 2 طرح فعالیت خود را آغاز نموده‌اند؛ یک واحد متانول که قابل توسعه به MTO است که تکنولوژی مورد نیاز را خریداری، تجهیز کارگاه صورت گرفته و طراحی پایه (Basic Design) نیز به اتمام رسیده است و مرحله طراحی جزئیات (Detail Design) را آغاز نموده و طبق برنامه تا اواخر سال 97 به بهره‌برداری و تولید خواهد رسید. واحد دیگر که آغاز به کار نموده است یکی از طرح‌های اوره آمونیاک مستقر در شهرک است که تجهیز کارگاه نموده و با صاحب تکنولوژی (Licenser) در حال نهایی نمودن مذاکرات و توافقات هستند که احتمال تغییر این واحد به GTO نیز وجود دارد که متعاقبا وضعیت نهایی آن اعلام خواهد شد.

وی در خصوص سایر واحدهای یوتیلیتی گفت 7 واحد دیگر یوتیلیتی را به صورت EPCF (طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) را به مناقصه گذاشته‌ایم و پیش بینی می شود کل یوتیلیتی فاز 1 برای 7 واحد مجوز گرفته شده تا آخر سال 1397 به بهره‌برداری برسد. همچنین در بندر شهید بهشتی در فاصله حدودا 20 کیلومتری شهرک پتروشیمی مکران، 20 هکتار زمین به صورت اجاره 20 ساله استحصال شده است که در حال پیگیری جهت افزایش به 40 هکتار می باشد. این زمین نیز برای احداث مخازن و پایانه اختصاصی محصولات تولیدی شهرک در نظر گرفته شده است.

نکته آنکه در حال حاضر 18 واحد بالادستی پتروشیمی در این شهرک پیش‌بینی شده است شامل 4 واحد اوره-آمونیاک، 5 واحد متانول، 4 واحد متانول-آمونیاک، یک واحد آروماتیک، یک واحد MTP و 2 واحد الفین. بعلاوه برای ارائه سرویس‌های آب، بخار، اکسیژن، نیتروژن، برق و سایر خدمات جانبی به این 18 واحد، در مرکز شهرک واحد یوتیلیتی متمرکز پیش بینی شده است. مضافا بخشی بالغ بر 200 هکتار برای ایجاد صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده است که چون به دنبال جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در این حوزه هستیم، در خصوص طراحی و نحوه چیدمان و طرح‌های صنایع پایین‌دستی در حال مذاکره هستیم و در این خصوص عجله‌ای نیست؛ چرا که هم دانش پلیمرهای مهندسی که محصول صنایع پایین‌دستی می‌باشد همواره در حال پیشرفت است و طبعا به دنبال تولید پیشرفته‌ترین این پلیمرها هستیم و هم آنکه ایجاد صنایع پایین‌دستی در فازهای آتی شهرک دیده شده است.

وی گفت نکته بسیار حائز اهمیت آن است که برای 7 واحد مجوزدار فعالیت‌ها آغاز شده است و برای 12 واحد دیگر که در فازهای 2 و 3 پیش‌بینی شده‌اند، مطالعات تکمیلی در حال انجام است. متخصصین حوزه پتروشیمی می‌دانند که تکنولوژی‌های مورد استفاده در عسلویه و ماهشهر و سایر مناطق مطابق تکنولوژی‌های روز دنیا نبوده و اکثرا مربوط به 15 الی 20 سال پیش هستند. لذا از فرصتی که تا تکمیل واحدهای فاز اول شهرک و زمان آغاز پروژه‌های فازهای دوم و سوم وجود دارد جهت تکمیل مطالعات و انجام مذاکرات با صاحبان تکنولوژی استفاده خواهد شد تا بتوانیم شهرکی مطابق دانش روز دنیا ایجاد نماییم، لذا احتمال دارد ترکیب فعلی 18 واحد در فازهای 2 و 3 دستخوش برخی تغییرات شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مکران افزود طبق طرح کنونی، پیش‌بینی 18 واحد صنایع بالادستی پتروشیمی با ظرفیت تولید سالیانه 25 میلیون تن محصول شده است به طوری که حدود 17 میلیون تن آن مایع و 8 میلیون تن محصولات جامد است. وی ادامه داد برای انتقال محصولات تولیدی به بندرشهید بهشتی، کریدور انتقال محصولات مایع پیش‌بینی شده و همچنین از خط ریلی راه‌آهن در حال ساخت چابهار-زاهدان که از مجاورت شهرک پتروشیمی مکران عبور می‌نماید جهت انتقال محصولات جامد و البته مایع به سایر نقاط کشور استفاده خواهد شد.

وی در خاتمه با استقبال از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در فرصت‌های سرمایه‌گذاری این شهرک گفت علاوه بر 18 واحد صنایع بالادستی که تشریح گردید، در واحد یوتیلیتی در پکیج‌های مختلف به صورت یکجا یا مجزا فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد. همچنین در احداث کریدور انتقال محصولات به محل پایانه‌های صادراتی بندر، در حوزه‌های مربوط به زیرساخت‌های شهرک، تانک فارم و تخلیه و بارگیری و همینطور در بخش‌های مختلف مربوط به ساخت شهرک مسکونی علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذار هستیم. وی افزود ایجاد 17000 شغل مستقیم در شهرک فرصت‌های مختلفی در حوزه‌های خدمات، اسکان، ترابری و... برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌نماید که در این خصوص شرکت پتروشیمی توسعه نگین مکران انعطاف بسیاری دارد و آماده جذب سرمایه به صور EPCF, B.O.O,B.O.T و... می‌باشیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار