رئیس دانشگاه زابل با بیان اینکه از دیدگاه پژوهشی در طی سالی که گذشت برای اولین بار پس از 5 سال به اساتید و پژوهشگران دانشگاه، اعتبار پژوهانه پرداخت شد، افزود: این موضوع خود به عنوان کاری بسیار با ارزش در زمینه تشویق اساتید و پژوهشگران جوان در این دانشگاه محسوب می شود که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است. دکتر موسی بهلولی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در زابل ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات با ارزش در دانشگاه زابل، دسترسی اعضاء هیأت علمی به بیش از 20 پایگاه علمی بین­المللی مشتمل بر مهمترین منابع علمی جهانی بوده که در مقایسه با 6 پایگاه سال قبل بیش از سه برابر رشد داشته است.
کد خبر: ۳۳۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 26 November 2016

وی در ادامه با بیان این مطلب که بیش از 2 میلیون عنوان کتاب الکترونیکی در دسترس اعضای هیأت علمی و محققین دانشگاه قرار گرفت و مجوز اولین نشریه علمی- پژوهشی دانشگاه نیز اخذ شده است، افزود: در اقدامی بسیار خوب و در راستای جهانی شدن، کلیه خروجی­های علمی دانشگاه اعم از پایان نامه ها، طرحها و گزارشهای علمی در پایگاه بین المللی google scholar نمایه می شود.

رئیس دانشگاه زابل راه اندازی اولین توربین بادی تحقیقاتی سیستان با دکل هیدرولیکی با هدف تحقیق و کاربردی­سازی انرژی باد براساس شرایط محیطی منطقه سیستان که اغلب دارای طوفانهای شدیدشن می باشد را باهزینه ای بالغ برچهارمیلیاردریال اقدامی باارزش و به اصطلاح رو به جلو عنوان کرد و افزود: این توربین که برای اولین باردرمنطقه سیستان نصب شد دارای فناوری جک هیدرولیکی (هیدرولیک تاورکه قابلیت جابجایی بدون جرثقیل رادارد) وپیچ کنترل (قابلیتی که باتوجه به طوفانهای منطقه سیستان درمواقع آرام ولحظات بحرانی طوفان بایک سرعت کارمی کند )می باشد.

دکتر بهلولی ادامه داد: طی یک سال گذشته چندین کنفرانس ملّی و بین المللی با هدف تبادلات علمی و بررسی پتانسیل های توسعه دانش محور منطقه از جمله، کنفرانس بین­المللی گوهرشناسی، چهاردهیمن کنفرانس بیوشیمی فیزیک ایران و کنفرانس بررسی راهکارهای احیای تالاب بین المللی هامون اجرا و یا برنامه ریزی شده است.

وی در ادامه گفت: از دیدگاه آموزشی دانشگاه وجهه همت خود را در برقراری نظم و انضباط، ارتقای کیفیت آموزش و تأسیس رشته های جدید و بین رشته ای در مقاطع تحصیلات تکمیلی و در راستای رفع نیازهای منطقه ای، ملّی و بین المللی قرار داده و توفیقاتی از جمله رشته بیوانفورماتیک دست یافته است.

صرفه جویی بیش از سی میلیارد ریالی در مصرف منابع مالی، یکی از دستاوردهای حوزه اداری و مالی دانشگاه بوده است

این مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اداری و مالی دانشگاه زابل، برقراری انضباط مالی و صرفه جویی در منابع مالی را از موفقیت‌های مهم در سالی که گذشت، ذکر کرد و افزود: صرفه جویی بیش از سی میلیارد ریالی در مصرف منابع مالی، یکی از دستاوردهای حوزه اداری و مالی دانشگاه است که به نوبه خود منجر به جریان یافتن بسیاری از امور راکد در سنوات گذشته گردیده است.

بهلولی، پرداخت حق‌التدریس معوق اساتید مربوط به سه ترم متوالی از محل صرفه جویی انجام گرفته در حوزه اداری و مالی دانست و افزود: برقراری نظم و انضباط اداری و پایبندی به قوانین در طی یکسال گذشته در کلیه فرایندهای اداری و اجرایی نهادینه شده و این موضوع به نوبه خود زمینه مناسبی برای تسریع فرایندها و اجرای هر چه بهتر برنامه‌های آموزشی، علمی و توسعه‌ای دانشگاه فراهم می‌آورد.

دانشگاه زابل پرچم‌دار ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی

رئیس دانشگاه زابل افزود: این دانشگاه با رسالت مشخص منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ظرفیت‌های بسیار زیادی را برای تاثیرگذاری خاص در منطقه و خصوصا حل مشکلات حاد یا بلند مدت، در بین زیر مجموعه‌های وزارت متبوع دارد و با مجموعه‌های عملیاتی و کاربردی در منطقه با پتانسیل علمی و اجرایی در ابعاد سازندگی، ترویجی، توسعه‌ای، تحقیقاتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، الگو سازی، بهره ‌وری، همواره در تلاش بوده تا ضمن حفظ و ارتقای شاخص‌ های علمی، قدم در راه تبدیل به دانشگاه نسل سوم به مفهوم واقعی بردارد و درواقع پرچمدار ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی در منطقه باشد.

موسی بهلولی ادامه داد: دانشگاه زابل بنا بررسالت الهی خویش و وجودبسترمناسب و منحصربفرد، اقدامات علمی مختلفی را در جهت تحقیق، ظرفیت‌یابی، تبیین و ترویج ظرفیت‌های تولید اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در بسترهای کشاورزی، گیاهان دارویی، منابع طبیعی، شیلات و صنعت انجام داده و در موارد متعدد موفق به ترویج الگوهای مناسب اقتصادی مانند پرورش دام‌های پربازده (شترمرغ و بلدرچین)، الگوهای جدید کشت و کار اقتصادی (زیتون، انگور یاقوتی، گیاهان دارویی)، شیلات (استخرهای پرورش ماهیان بومی)، حفظ ذخایر ژنتیکی (گاو سیستانی)؛ زمینه‌های اقتصادی کم سابقه (پرورش زنبور عسل) و... شده است.

نخستین نسل از سازه گلخانه چینی برای اولین بار در کشور، در دانشگاه زابل اجرا و به بهره‌برداری رسید

وی با بیان اینکه نخستین نسل ازسازه گلخانه چینی برای اولین باردرکشور، دردانشگاه زابل اجرا و به بهره‌برداری رسید،افزود: این سازه بابهره‌گیری حداکثری ازانرژی گرمایی طبیعی تابیش از 60 درصدکاهش مصرف سوخت رابه همراه دارد و این موفقیت درکنارموضوع حذف یارانه سوخت درسراسرکشور و همچنین محدودیت ناشی از مجاورت مرزی در منطقه سیستان اهمیت بسیار زیادی درافزایش بهره‌ وری اقتصادی برای کشاورزان درمنطقه خواهد داشت.

گسترش باغات زیتون، راه اندازی کارخانه روغن زیتون گامی موثر درجهت ترویج اقتصاد مقاومتی

این مقام مسئول ادامه داد: دانشگاه زابل ازگذشته برهمین مبناطراحی و بنیان‌گذاری شده و بخش اعظم ارکان آن مبتنی برتاثیرگذاری برمنطقه درابعادمختلف فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی می باشد که براین اساس باتوجه به پتانسیل‌های علمی موجود وظرفیت‌های ایجاد شده، خصوصادربخش کشاورزی، برنامه‌ریزی ویژه برای تزریق توانمندی‌هابه شکل اقتصادی برای بحث های ترویجی در دانشگاه وسپس جامعه آغازشده است وگسترش باغات زیتون نیز یکی از این اهداف اقتصادی می باشد.

وی ادامه داد: در سال های مختلف این دانشگاه با هدف توسعه و ترویج اقتصاد مقاومتی اقدام به توسعه و کشت باغات زیتون نموده و راه­اندازی کارخانه روغن­ زیتون استاندارد و تولید فرآورده­های جانبی این محصول و ورود فناوری جدید و بکارگیری نیروی کار مستعد در سطح منطقه سیستان، انتقال محصول و فرآورده های جانبی زیتون به دیگر نقاط کشور و صادرات آن به کشورهای همجواررا در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس دانشگاه زابل در ادامه افزود: در راستای راهبرد اقتصاد مقاومتی و باهدف انجام امورتحقیقاتی درخصوص پرورش آبزیان باتوجه به شرایط خاص منطقه، این دانشگاه اقدام به احداث استخر پرورش آبزیان درمزرعه تحقیقاتی سدسیستان در زمینی به مساحت یک هکتار نمود که ظرفیت کنونی درمرحله پایلوت با 30 هزار قطعه ماهی آغازشده و درمرحله بعد به 100 هزار قطعه افزایش خواهد یافت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار