محققین و پژوهشگران دانشگاه زابل در راستای سیاست های کلان وزارت علوم تحقیقات و فناوری مبنی بر ترویج علم و بررسی راهکارهای توسعه کشاورزی نوین در همه نقاط کشور و نیاز سنجی اقتصادی اقدام به توسعه و کشت گیاه زعفران در مزارع تحقیقاتی مجتمع بقیه الله الاعظم(عج) دانشگاه زابل نموده اند.
کد خبر: ۳۳۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۴ 27 November 2016
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه زابل، دانشگاه زابل به عنوان دانشگاه نسل سوم و با رسالت کارآفرینی و توسعه اقتصادی منطقه، فعالیت‌ تحقیقاتی و ترویجی گسترده‌ای را در زمینه الگوهای جدید کشت در دستور کار دارد. در اولین گام می توان به توسعه باغات زیتون در راستای برنامه ششم توسعه اشاره نمود. در همین زمینه، با توجه به اهمیت اقتصادی زعفران به عنوان یکی از محصولات اقتصادی و پربازده بومی ایران، توسعه کشت این گیاه در منطقه در دستور کار دانشگاه زابل قرار گرفته است. هزینه پایین نگهداری گیاه تحت مراقبت کارشناسانه میتواند سود سرشاری نصیب زارعین نماید. توسعه کاشت زعفران می تواند قشر عظیمی از افراد جویای کار را به چرخه توسعه کشاورزی ملحق نموده و از این طریق کمک مؤثری به اقتصاد خانوار بنماید.

براساس فعالیت‌های صورت گرفته توسط محققین و پژوهشگران در پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل، در سال زراعی جاری پیاز زعفران کشت شده در سال اول به گل نشست.

لازم به ذکر است زعفران به دلیل بالا بودن ارزش تزئییی و غذایی، به گیاهی با ارزش اقتصادی بسیار بالا مبدل شده است که با توجه به طرح انتقال آب با لوله در وسعت 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان می تواند زمینه مناسب برای توسعه کشاورزی در منطقه سیستان باشد با توجه به اینکه عیار زعفران تولید شده در سیستان در مقایسه با خواستگاه اصلی آن در سطح مطلوبی قرار دارد، توجه به این محصول به عنوان کشت جایگزین جهت بهره برداری در دستور کار پژوهشکده کشاورزی قرار گرفته است.

محققین، پژوهشگران و دستگاه‌های مرتبط با توسعه کشاورزی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل مراجعه نمایند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار