پرورش ماهی در قفس پروژه ای جدید و نوپاست که با اجرای کامل آن علاوه بر اشتغالزایی، میزان تولید ماهی در سواحل زیبا و راهبردی مکران در جنوب سیستان و بلوچستان را افزایش داده و آینده درخشانی را برای سرمایه گذاران و منطقه چابهار و کنارک رقم می زند.
کد خبر: ۳۳۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۸ 28 November 2016
طرح پرورش ماهی در قفس از سال 1950 میلادی در بیش از 60 کشور جهان در حال اجراست و در سواحل کشورمان از حدود 15 سال قبل آغاز شده است.
این طرح یکی از بهترین روش ها برای پرورش انواع آبزیان دریایی است بطوریکه پرورش دهنده از هرگونه خطر و حوادث طوفان ها، سرقت شناورهای صیادی توسط دزدان دریایی ایمن است و براساس سرمایه گذاری و تعداد قفس میانگین ماهی پرورشی را با کیفیت بالا برداشت می کند.
طرح پرورش ماهی در دهانه آب های اقیانوسی منطقه چابهار وکنارک پس از بررسی های چندین ساله هم اینک به مرحله اجرا درامده است.
توسعه آبزی پروری به ویژه ماهی در قفس می تواند نقش بسزایی در افزایش اشتغال ودرآمد خانوارها، ارزآوری و توسعه منطقه ساحلی مکران داشته باشد.
منطقه چابهار وکنارک در محدوده آب های دریای عمان با بیش از 300 کیلومتر مرز آبی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی وترانزیتی اهمیت زیادی برای فعالیت های شیلاتی دارد.
آب و هوای سواحل مکران در جنوب سیستان وبلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بر اثر بادهای موسمی مونسون متعادل است و همین وضعیت زمینه لازم را برای آبزی پروری فراهم کرده و به نوعی می توان گفت چابهار و کنارک بهشت آبزی پروری ایران است.
اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان(آبهای ساحلی و فراساحلی) با عزم جدی برای پرورش ماهیان دریایی در قفس گام برداشته و تاکنون 100 هزار هکتار در پهنه آبی سواحل مکران را برای پرورش آبزیان در قفس شناسایی کرده است.
11 زون در محدوده سواحل مکران در منطقه بلوچستان تعیین شده است و علاوه بر آن 9 بندر صیادی و 6 موج شکن چند منظوره در نوار ساحلی از شرق تا غرب استان برای فعالیت شیلاتی و حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی وجود دارد.
کیفیت آب مناسب و عاری از هرگونه آلودگی صنعتی در سواحل استان، عمق مناسب آب در حداقل فاصله از سواحل، نیروی کار بومی و ماهر آشنا با فنون دریانوردی و آبزی پروری در قفس از مزایای مهم موفقیت اجرای طرح پرورش ماهی در قفس است.
برای اطلاع از آخرین وضعیت طرح پرورش ماهی در قفس گفت وگویی با مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان انجام داده ایم.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان (آبهای ساحلی و فراساحلی) روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون 45 سرمایه گذار برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس اعلام آمادگی کرده اند که موافقت اصولی برای 17 نفر صادر شده و 12 فقره پروانه بهداشتی نیز دریافت کرده اند.
هدایت الله میرمرادزهی با بیان اینکه این طرح یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی و باعث اشتغال و افزایش میزان تولید می شود، خاطرنشان کرد: امسال تولید 2 هزار تن ماهی در قفس انجام خواهد شد و به ازای هر 12 تن تولید یک نفر اشتغال پیش بینی شده است.
وی افزود: ظرفیت تولید در سال سه هزار تن است و تا پایان برنامه ششم توسعه به 60 هزار تن تولید ماهی خواهد رسید.
وی ادامه داد: این طرح آینده درخشانی دارد بطوری که بر اساس پیش بینی ها و پیشرفت طرح با افزایش قفس ها در افق سال 1404 بیش از 160 هزار تن ماهی تولید خواهد شد.
وی بیان کرد: پرورش ماهی در قفس از سازه های دایره ای لوله پلاستیکی با عرض بیش از 10 تا 12 متر در عمق 20 تا 50 متر و تورهای استاندارد در اطراف آن بافته شده و از سوی مشاورین سازمان شیلات و سرمایه گذاران نصب می شود.
وی تصریح کرد: تاکنون چهار قفس پرواری و 6 قفس نرسری نصب شده و 6 قفس پرواری دیگر در حال نصب است.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان از سرمایه گذاران خواست از ظرفیت بوجود آمده نهایت استفاده را ببرند و اقدامات لازم را برای اجرای طرح پرورش ماهی قفس انجام دهند.
میرمرادزهی گفت: 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 25 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه چابهار و کنارک فعالیت دارند.
وی ادامه داد: 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل رمین، تیس، کنارک، کلات زرآباد، 7 تیر شهرچابهار، پزم، بریس، گواتر، جد، پسابندر و تنگ در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعال هستند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای ساحلی و فراساحلی) مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار