معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: بروز سرطان دهان، لثه و مجاری تنفسی فوقانی از مهمترین خطرات استفاده از پان است و مصرف کنندگان این ماده مخدر علاوه بر خطر ابتلاء به سرطانهای دستگاه تنفسی دهان و لثه، در معرض بیماریهای قلبی و عروقی قرار دارند و مصرف مستمر این ماده سمی منجر به ایجاد عوارضی همچون آسیبهای برگشت ناپذیر مغزی و از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی می شود.
کد خبر: ۳۳۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴ 29 November 2016
 دکتر علیرضا مبارکی در این رابطه افزود: این پودرهایی که توسط قاچاقچیان وارد کشور می شود در بسته بندیهای شکیل به بازار مصرف می رسد و حاوی مواد خطرناکی همچون سموم آرسنیک و سرب است.

به گفته وی ساده ترین شکل ماده سمی پراگ همان ناس یا نسوار است که علاوه بر نیکوتین حاوی پودر آهک است که با خوردگی شدید بافتهای لثه و دهان باعث افزایش ورود نیکوتین به جریان خون فرد مصرف کننده می شود.

دکتر مبارکی با اشاره به سود هنگفتی که به واسطه فروش مواد مخدر نصیب سوداگران مرگ می شود گفت: سود متوسط این تجارت مرگ بیش از 400 میلیارد دلار در سال است و قاچاقچیان برای کسب سود بیشتر، در تلاشند تا مواد مخدر را به اشکال و بسته بندیهای جدید روانه بازار مصرف نمایند.

وی با تاکید بر اهمیت آشنائی جوانان و خانواده ها با مواد مخدر نوپدید که در اشکال مختلفی همچون قرص های روان گردان و یا حتی آدامسها و پودرهای خوشبوکننده دهان در بازار غیر رسمی و توسط قاچاقچیان به فروش می رسد گفت: ماده سمی پان، در بسته بندیهای شکیل و به نامهای همچون پان، پان پراگ، ملوان زبل، تایتانیک و غیره به فروش می‌رسد و علاوه بر آسیبهای جدی پوستی، سرطان و بیماریهای غیرقابل درمان مغزی را در مصرف کنندگان ایجاد می کند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار