کد خبر: ۳۳۷۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲ 01 December 2016
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و استادیار دانشكده جفرافیا و برنامه ریزی محیطی گفت: منطقه بزمان با حدود داشتن 35 درصد گونه های جانوری ایران كمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

دكتر غلامرضا نوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از حیات وحش منطقه می توان به كل و بز، قوچ، میش، پلنگ، تیهو، كبك و خزمدگان اشاره كرد و یكی از پتانسیل های بالقوه این منطقه حضور پرنده حمایت شده هوبره كه در دشت های بزمان آن را می توان یافت اشاره كرد.

وی تاکید کرد: این منطقه مستعد زندگی گونه های گیاهی و جانوری است.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و مشاهدات میدانی، بیش از 70 گونه گیاهی با تراكم های متفاوت و با ارزش های خوراكی، دارویی و حفاظتی می توان در این منطقه مشاهده كرد.

نوری تصریح كرد: پوشش گیاهی این ناحیه جزء فلور بلوچی است و گیاهان مهم مراتع استپی از قبیل درمنه، بادام و بنه گونه های غالب منطقه هستند و پوشش گیاهی نشات گرفته از عوامل اكولوژیكی، توپوگرافی اقلیم و خاك هر ناحیه است و 67 گونه گیاهی متعلق به 29 تیره و 59 جنس با ارزشهای گوناگون خوراكی، دارویی، حفاظتی، فرمهای رویشی گوناگون از علفی تا درختی و گونه های یكساله و چند ساله شناسایی شده است.

به گفته وی كاهش نزولات جوی از مهمترین عوامل كاهش تنوع و تراكم پوشش گیاهی و جانوری منطقه بزمان است و خشكسالیهای چند سال اخیر در استان بر شدت آن افزوده است.

وی با اشاره به كوه آتشفشانی بزمان گفت: آتشفشان نیمه فعال بزمان در 115 كیلومتری شمال غرب ایرانشهر و 120 كیلومتری غرب خاش در ارتفاع 3503 متری از سطح دریا در شمال و داخل منطقه شكار ممنوع واقع شده است كه قطر دهانه بلندترین قله به حدود 5 هزار متری می رسد و وجود چشمه های آب گرم و گازهای خروجی كه سبب تغییر رنگ سنگهای موجود در قله شده آن را به عنوان یك آتشفشان نیمه فعال معرفی می كند.

نوری در ادامه بيان كرد: قله اسپیدز یكی دیگر از آثار تاریخی و گردشگری بزمان است و نام این قله از دوره اسلامی است كه با سنگ لاشه سفید رنگ ساخته شده و در فاصله 40 كیلومتری جنوب غرب بزمان و در داخل منطقه شكار ممنوع بزمان قرار گرفته و این منطقه با تركیبی از قلعه زیبا، نخلستانهای سرسبز و انبوه، چشمه ای گوارا و تپه ای باستانی می تواند به عنوان یكی از نقاط جاذب برای گردشگران مطرح باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: باورها، اعتقادات، لهجه ها، آداب و رسوم مردم منطقه و شیوه زندگی نیز از جمله مهمترین عناصر گردشگری محسوب می شود و آمیختگی زندگی آنها با طبیعت و اطلاعات مردم شناسی و جمعیت شناسی از جمله نكاتی هستند كه جاذبه های گردشگری منطقه را ارتقاء می دهد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار