یکی از عوامل تاثیرگذاری که می تواند اقتصاد کشور را از تک محصولی بودن نجات دهد و باعث رونق تجارت شود توجه به قابلیت ها و توانمندی های موجود در کشور است که یکی از این قابلیت ها برخورداری از مرزهای آبی گسترده و دسترسی به دریای آزاد است که به یقین با سرمایه گذاری در این نواحی می توان شاهد رشد و رونق اقتصاد کشور بود.
کد خبر: ۳۳۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵ 03 December 2016
رونق تجارت و جدا شدن از اقتصاد متکی به نفت یکی از مواردی است که بیش از گذشته باید به آن پرداخته شود.
در همین راستا یکی از عوامل تاثیرگذاری که می تواند اقتصاد کشور را از تک محصولی بودن نجات دهد و باعث رونق تجارت شود توجه به قابلیت ها و توانمندی های موجود در کشور است که یکی از این قابلیت ها برخورداری از مرزهای آبی گسترده و دسترسی به دریای آزاد است که به یقین با سرمایه گذاری در این نواحی می توان شاهد رشد و رونق اقتصاد کشور بود.
متاسفانه طی چندساله اخیر به وضوح مشاهده می شود که در این حوزه آنگونه که باید و شاید سرمایه گذاری صورت نگرفته و تمرکز جمعیتی در این نواحی به دلیل فقدان تنوع شغل های مرتبط با دریا وجود ندارد و اکثرحاشیه نشینان یا به صید می پردازند و یا به شهرهای همجوار رفته تا بتوانند زندگی به نسبت مناسبی را برای خود فراهم کنند.
اما در سال جاری از سوی دولتمردان در نظر است تا سواحلی که قابلیت بیشتری در تجارت دارند و به نحوی درمسیر کریدورهای ترانزیتی قرار دارند فعال گردند تا با فعالسازی آنها بتوان شاهد رونق تجارت بود.
در این میان سواحل مکران که در استان سیستان و بلوچستان و در مجاورت آبهای آزاد قرار دارد به طور مستقیم با پاکستان و به طور غیر مستقیم با کشورهای آسیای مرکزی مرتبط است می تواند نقش کلیدی را در توسعه تجارت ایران در منطقه داشته باشد.
سواحل مکران به دلیل قرار گرفتن در مسیر دو کریدور از سه کریدور بزرگ دنیا مسیری خواهد بود که بسیاری از کشورها برای تجارت می توانند از این منطقه استفاده کرده و این ناحیه را به عنوان شاهراه تجارت خود به شمار آورندبه عبارت دیگر می توان منطقه مکران را به عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح کرد.
به همین منظور در مناسبت های مختلف تاکیدات مکرری مبنی بر توسعه و آبادسازی سواحل مکران به عنوان بهترین محور ترانزیتی جنوب شرق شده است تا از این طریق علاوه بر توسعه فرهنگی،اجتماعی و مذهبی حاشیه نشینان ،اشتغالزایی بومیان ساکن در این نواحی،جلوگیری از کوچ ساحل نشینان ، جذب سرمایه گذار جهت رونق اقتصادی در این ناحیه برموقعیت استراتژیک این ناحیه توجه ویژه ای صورت بگیرد و به نحوی از خروج ارز نیز جلوگیری به عمل آید.
این درحالی است که این امر هماهنگی بیش از پیش دولت و ایجاد برنامه های منسجم جهت تسریع فعالیت ها ، همکاری بانکها و کمک به جذب سرمایه گذاران خارجی را می طلبد که امید می رود با توجه به اهمیت این منطقه اقتصادی ویژه بیش از گذشته مورد توجه و اقدام قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار