کد خبر: ۳۳۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲ 07 December 2016
محمدتقی رخشانی، مدیرمسئول روزنامه زاهدان|هنگامیکه رضاشاه در سال 1313 دانشگاه تهران را افتتاح کرد این نگاه را داشت که مدیریت ساختار اداری نوپا و تازه شکل گرفته ی کشور را به تحصیل کردگان و فارغ التحصیلان این دانشگاه بسپارد. این اتفاق افتاد و دانشگاه تهران در تربیت تحصیل کردگان شایسته از خود کفایت بسیار نشان داد. در عین حال یک اتفاق دیگر هم افتاد و آن هم تجمع گروه زیادی از افراد آگاه و فرهیخته با خلاقیت، شجاعت و روحیه ی عدالت خواهی با نام دانشجو در کنار هم بود.
دانشگاه مرکز تولید دانش و آگاهی بود و دانشجویان عاملان انتشار این افکار نو بودند با این شرایط دانشگاه به نبض جامعه تبدیل شد و دانشجویان در برابر هر اتفاقی واکنش مناسب آن را نشان می دادند. آنان حرکت های منسجم خود را به نحوی پیش می بردند که در جریان تحولات اجتماعی به جنبش دانشجویی معروف شد.
جنبش دانشجویی در طی سالهای قبل از انقلاب در حرکت های مهمی نقش ایفا نمود از جمله در 25 مرداد سال 1332 هنگامی که عوامل انگلیس اقدام به کودتا علیه مصدق نمودند. خلیل ملکی، جلال آل احمد و دانشجویان دانشگاه تهران بودند که به خیابان ریختند و در مقابل منزل دکتر مصدق تجمع کردند و با پشتیبانی سرلشکر افشار طوس رئیس شهربانی عملاً کودتا ناکام ماند و شاه مجبور به خروج از کشور شد. اگر چه سه روز بعد کودتای امریکایی 28 مرداد موفق شد و دولت ملی دکتر محمد مصدق سقوط کرد اما جنبش دانشجویی نقش خود را به خوبی ایفا کرد. در 16 آذر 1332 و در جریان سفر نیکسون معاون وقت ریاست جمهوری امریکا جنبش دانشجویی واکنش نشان داد و 3 آذر اهورایی همیشه درخشان را به جنبش هدیه نمود. آذر شریعت رضوی، بزرگ نیا و قندچی در دانشگاه ماندند تا چراغ راه دانشجویان جدیدالورود باشند، دانشجویان در طی سالیان آمدند و رفتند اما این سه دانشجو همچنان در دانشگاه مانده اند و نورافشانی می کنند. آنان جنبش دانشجویی را به مبارزه با استعمار و استبداد و استعمار فرا می خوانند. پس از پیروزی انقلاب و با توجه به جوان بودن فعالان انقلابی نقش دانشجویان گسترده تر شد، جبهه های جنگ شاهد حضور ارزشمند دانشجویان بود. متأسفانه به دلیل فقدان احزاب مؤثر بخشی از مسئولیت سیاسی احزاب هم بر دوش دانشجویان می افتاد و آنان متکفل وظیفه ای می شدند که نسبت به آن مسئولیت مستقیمی نداشتند در نتیجه متحمل هزینه هایی شدند که اساساً دور از ساحت جنبش دانشجویی و دانشجویان بود. امروز هم جامعه ی ما در شرایطی است که سخت نیازمند حضور دانشجویان و فعالیت جنبش دانشجویی است. به امید تأثیر بیشتر دانشجویان و هزینه های کمتر برای آنان.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار