در کشور از هر 1000 تولد زنده 2 نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی می شوند که ازدواجهای فامیلی در درصدی از این اختلالات نقش دارد.
کد خبر: ۳۵۴۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱ 03 January 2017
به گزارش تابناک : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه کمبود ید را باید بعنوان یک خطر جدی در کودکان تلقی کنیم گفت: غربالگری نوزادان با هدف شناسایی میزان اختلال رشد جسمی و ذهنی نوزادان صورت می گیرد و می توان با شناسایی به موقع نوزادان دارای کم کاری تیروئید مادرزادی از بروز برخی اختلالات پیشگیری کرد.

دکتر سید مهدی طباطبایی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خوشبختانه برنامه موفقی در مسیر غربالگری هیپوتیروئیدی و فنیل کتونوری بصورت مداوم در حال اجراست که پس از تولد در فاصله زمانی 5-3 روزه همه نوزادان مورد غربالگری قرار می گیرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه کم کاری تیروئید به دلیل نقص در تولید هورمون تیروئید ایجاد می شود و کمبود هورمون تیروئید می تواند باعث اختلال رشد جسمی و ذهنی شود افزود: در کشور از هر 1000 تولد زنده 2 نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی می شوند که ازدواجهای فامیلی در درصدی از این اختلالات نقش دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: بیماری ژنتیکی فنیل کتونوری که به دلیل نقص ژنتیکی در متابولیسم ، اسید آمینه فنیل آلانین ایجاد شده و باعث بروز عقب افتادگی شدید کودکان می شود از این رو می توان بیماریهای ژنتیکی را به بعنوان سومین علت مرگ و میر کودکان در استان سیستان و بلوچستان دانست.

وی هشدار داد: عوامل متعددی در تولد کودکان دارای اختلال ژنتیکی نقش دارند که عوامل اجتماعی، ازدواجهای فامیلی و سن بالای مادر در زمان بارداری از جمله آنان به شمار می آیند و باید این موارد را بسیار جدی گرفت



منبع : شفا آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار