مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید گفت حضرت آیت‌الله رفسنجانی اخیراً در تفکرات و نگرش‌های سیاسی خود تحولات و تغییراتی به وجود آورده بود که این تحولات سبب محبوبیت ایشان در نزد ملت ایران گردید. اقوام و مذاهب ایران نیز به‌خاطر همین تغییر و تحول، به ایشان علاقمند شده بودند.
کد خبر: ۳۵۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳ 13 January 2017
به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه زاهدان، تغییر و تحول در دیدگاه‌ها و نگرش‌های سیاسی آیت‌الله رفسنجانی را دلیل افزایش محبوبیت ایشان در نزد ملت ایران دانست.
مولوی عبدالحمید با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، از این رخداد به عنوان ضایعه‌ای بزرگ یاد کرد و گفت: حادثه ناگوار درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همه ملت ایران را غمگین و عزادار کرد. ایشان چهره‌ای شناخته‌شده و معروف و شخصیتی برجسته برای ملت ایران بود.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: آیت‌الله رفسنجانی مسئولیت‌های مهمی همچون ریاست جمهوری، ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه سیاسی خود داشت که برای ملت ایران زحمت‌های فراوانی کشیده و خدمات زیادی نموده بود.
امام جمعه زاهدان در ادامه‌ی خطبه ها به تحولات سیاسی آیت‌الله هاشمی اشاره کرد و گفت: حضرت آیت‌الله رفسنجانی اخیراً در تفکرات و نگرش‌های سیاسی خود تحولات و تغییراتی آورده بود که این تحولات سبب محبوبیت ایشان در نزد ملت ایران گردید. اقوام و مذاهب ایران نیز به‌خاطر همین تغییر و تحول، به ایشان علاقمند شده بودند.
مولوی عبدالحمید ادامه داد: آیت‌الله رفسنجانی اخیراً این عقیده را داشت که ایران متعلق به تمام ایرانیان است و نباید تفاوتی بین ملت ایران وجود داشته باشد، بلکه باید حقوق همه به صورت مساوی و یکسان رعایت شود و آزادی‌های قانونی در کشور تامین شوند؛ این دیدگاه‌ها و عقاید سبب افزایش محبوبیت ایشان در بین ملت ایران شد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه درگذشت این شخصیت برجسته سیاسی کشور را تسلیت گفت و خاطرنشان شد: با توجه به اینکه همه انسان‌ها باید روزی این دنیا را ترک کنند و به جهان آخرت سفر کنند؛ آیت‌الله رفسنجانی نیز دنیا را ترک کرد و به آخرت شتافت. درگذشت ایشان ضایعه بزرگی برای ملت ایران است که ما این ضایعه را به مقام معظم رهبری و به ملت ایران، به ویژه به خانواده و بستگان آن مرحوم که بیشترین غم و مصیبت متوجه آنان است، تسلیت عرض می‌کنیم و برای بازماندگان اجر و صبر و برای آن مرحوم مغفرت و رفع درجات را مسئلت می‌کنیم.

مولوی عبدالحمید در بخش نخست خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به تاکید تعالیم شریعت اسلام بر ضرورت کسب روزی حلال، همه‌ی مردم به‌ویژه تجّار و بازاریان را به رعایت احکام شریعت در معاملات توصیه کرد.
وی افزود دین اسلام در تمام زمینه‌ها و ابعاد زندگی بشر بهترین راهنماست که انسان را به مسیر معتدل و میانه راهنمایی می‌کند. اسلام علاوه بر اعتقادات، در زمینه‌‌های معاشرات و معاملات نیز برای انسان‌ها برنامه و راهنمایی دارد.
وی همچنین بیان داشت: خداوند متعال انسان‌ها را در بخش معاملات، تجارت، کشاورزی، صنعت و سایر زمینه‌هایی که بشر برای زندگی به آنها نیاز دارد، مستقیما یا به واسطه رسول اکرم صلی‌الله علیه وسلم راهنمایی کرده است. دین اسلام با قرار دادن احکام و قوانینی در بخش معاملات بر ضرورت کسب روزی حلال تاکید و توصیه می‌کند. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم کسب روزی حلال را لازم قرار داده و آن را ازجمله فرایض و عبادات برمی‌شمارد.
خطیب جمعه زاهدان خاطرنشان شد: متاسفانه امروزه در بازارهای ما بسیاری از معاملات، فاسد هستند، درحالی‌که مالی که از راه معامله فاسد و غیرشرعی حاصل می‌شود ناجایز و مکروه است. ما مسئولیت داریم خودمان از روزی حلال ارتزاق کنیم و افراد تحت تکفل خود را نیز از روزی حلال بدهیم.
وی تاکید کرد: حضرت عبدالله بن عمر رضی‌الله‌عنهما از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم روایت می‌کند که فرمودند اگر کسی لباسی را به ده درهم بخرد که یک درهم از آنها حرام باشد، پوشیدن چنین لباسی برای آن فرد حرام است. لذا همه‌ی ما باید دقت کنیم مالی که آن را به دست می‌آوریم از راه حلال باشد. طلب روزی حلال خودش به تنهایی عملی نیک بوده و عبادت شمرده می‌شود. کسانی که از راه تجارت، دامداری، کشاورزی، صنعت، خیاطی و… کسب روزی می‌کنند و از راه‌های شرعی روزی حلال کسب می‌کنند، در واقع عبادت پروردگار را انجام می‌دهند.
مولوی عبدالحمید افزود: تلاش برای تامین نیازمندی‌های زن و فرزندان از راه حلال صدقه محسوب شده و به فرد، ثواب می‌رسد، اما اگر این مال از راه حرام حاصل شده باشد، نه‌تنها به فرد هیچ اجر و ثوابی نمی‌رسد بلکه مرتکب گناه شده است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه گفت: در احادیث و روایات، تاجری که در تجارت خود صداقت و امانتداری را رعایت می‌کند مورد تمجید قرار گرفته است. در حدیثی آمده است، تاجر صادق و امانتدار در روز قیامت با انبیا، شهدا و صدیقین محشور می‌شود. چنین تاجری اگرچه ظاهراً به کار دنیوی مشغول است، اما چون در امتحان بزرگی قرار دارد، به‌خاطر خداترسی و رعایت صداقت و امانتداری با انبیا محشور می‌شود.
وی بیان داشت: تاجری که هنگام معامله دروغ نگوید و اگر عیبی در کالا هست آن را به مشتری بگوید و یا اینکه تعریف بی‌جا و خلاف واقع از کالایش نکند، تاجری صادق و راستگوست. اگر کسی با دروغ و فریب و قسم دروغین کالای خود را به فروش برساند، برکت از روزی و مال او محو می‌شود.
وی در ادامه تاکید کرد: رعایت صداقت در تجارت بسیار مهم است. صداقت و امانتداری در معاملات سبب رشد، ترقی و پیشرفت می‌شود، اما اگر صداقت و امانتداری رعایت نشوند و در معاملات خیانت صورت گیرد، سبب شکست در معامله می‌شود و برکت هم از بین می‌رود.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان بر ضرورت کار و تلاش تاکید کردند و گفتند: تعالیم قرآن و سنت مخالف بیکاری هستند و انسان‌ را به کار و صنعت و استفاده از دسترنج خویش تشویق کرده و از تکدی‌گری منع می‌کنند. آ‌ن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به شخصی که برای گدایی نزد ایشان آمده بود، دو درهم دادند و دستور دادند با آنها وسایل جمع‌آوری هیزم تهیه کند و از راه فروش هیزم‌ها امرار معاش نماید.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
حرف دل مردم رو زدی مولوی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
این نظر خودته حاج آقا عبدالحمید.مردم به عشق رهبر و وفاداری به امام به هاشمی احترام گذاشتن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
کسبه حلال خوار و تجار فاجر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار