کد خبر: ۳۶۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵ 16 January 2017
زهرا آرین مهر|عشق با اميدهاي رويايي زيادي شروع مي شود، روياي معاشقه اي عميق و روياي پيوندي پايدار، اما اين اميدها با واقعيت هايي که در مسير روابط عاشقانه هستند مواجه مي شوند. به مرور نيازها برآورده نمي شوند، عصبانيت باعث شکاف بين طرفين مي شود، قضاوت ها پذيرش آسان همسر را دچار خدشه مي کند، احساس تنهايي به وجود مي آيد و زن و شوهر از هم دور مي شوند.

بررسي صدها ارتباط زناشويي نشان مي دهد افرادي داراي روابط صميمانه ي کارامد هستند داراي مهارت هاي ارتباطي کارامد بوده و آنها را در روابط خود به کار گيرند.

نكات زير، يک مذاکره موثر و صحيح را شرح مي دهد:

1- وقت گفتگو را كوك كن:

براي گفتگو بايد زمان درستي را انتخاب كنيد، زماني كه هر دو طرف از فكر و دغدغه آزاد باشند و تمام توجه و تمركزشان را به موضوع معطوف كنند. در ابتدا همسران بايد بر روي اين موضوع توافق داشته باشند. عين بي منطقي است كه انتظار داشته باشيم طرف مقابلمان هميشه در دسترس و آماده صحبت باشد. تصور كنيد مردي مي خواهد با همسرش صحبت كند، اما درست در همان لحظه زن بايد بچه را بخواباند. در اينجا مرد بايد موقعيت را تشخيص دهد و مدتي صبر كند تا همسر كارش را انجام دهد .همين طور زن نيز نبايد به محض اينكه شوهر از كار روزانه به خانه باز گردد، بناي گله و شكايت را بگذارد.

2-جايي همين نزديكي ها:

به غير از زمان، مكان مناسب هم براي گفتگو بسيار اهميت دارد. براي رسيدن به يك نتيجه مفيد نمي توانيم در هر جايي صحبت كنيم. بهترين مكان جايي است كه صداي تلفن يا بچه ها يا ديگران تمركز دو طرف را بر هم نزند.

3- گفتگو به شرط لبخند... :

در هنگام گفتگو، لازم است هر دو طرف در شرايط خوبي باشند. اگر قلبشان با آن كار نباشد، احتمال اينكه به توافق و نتيجه برسند خيلي ضعيف است. همچنين اگر در حين صحبت و گفتگو يكي از طرفين خسته و بي حوصله شود، بايد ادامه گفتگو را به زمان ديگري بسپارند تا به نتيجه بهتري برسند. اگر موضوع گفتگو شديد و حاد باشد بهتر آن است كه از همان شروع صحبت، دراين باره به توافق برسند در صورتي كه هر دو زوج يا يكي از آنها در شرايط روحي خوبي نباشد و يا قادر به فكر كردن درباره موضوع مورد نظر نباشد سخنشان به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد.

4- در حضور احترام ، گفتگو كنيد:

بدون يك احترام متقابل، هيچ رابطه دوستانه و سالمي به وجود نمي آيد. چرا كه براي دستيابي به يك توافق واقعي، حضور احترام ضروري است. يكي از لوازم احترام به يكديگر آن است كه هميشه در حين بحث و گفتگو، بين موضوع مورد بحث و شخصي كه با او بحث مي كنيم، تفاوت قايل شويم. بايد بياموزيم كه رفتار فرد را طرد كنيم نه خود او را. اگر همسر من حرفي بزند يا كاري انجام دهد كه باعث آزار و اذيت من شود، كاملا منطقي است كه از رفتارش ناراحت و دلخور شوم، اما غيرمنطقي است كه رفتار او باعث شود عشق و احترامي كه نسبت به او داشتم نيز از ميان برود. بي اعتنايي و بي توجهي به او به عنوان يك شخص، نه تنها غير منطقي است بلكه بر روابط دوستانه مان نيز تاثير سوء مي گذارد.

5- خلوص نيت داشته باشيد:

در آغاز گفتگو و نيز درجريان آن هيچگاه اين نكته را فراموش نكنيد كه هدف شما از اين صحبت، رفع مشكلات خودتان است نه غلبه بر طرف مقابل و به كرسي نشاندن حرف خود، از همين رو لازم است زن و شوهر با حسن ظن و خوش بيني باهم حرف بزنند و هيچ گاه درصدد محكوم كردن و شكست دادن طرف مقابل برنيايند. اگر صداقت رخ نشان دهد، اعتماد حضور مي يابد و گفتگو با آرامش پيش مي رود، بدون اينكه كسي ناراحت شود.

آن وقت هر دو طرف مي توانند به جاي دفاع از موقعيت خودشان، بر موضوع مورد بحث تمركز كنند. شايد بتوان گفت حساس ترين عامل براي يك گفتگو موفق، خلوص انگيزه هاست. توافق متقابل در صورتي حاصل مي شود كه هر دو طرف نسبت به حسن نيت و پاكي انگيزه طرف مقابل اطمينان داشته باشند.

6- منصف باشيد:

يكي از پيش شرط هاي مذاكره، رعايت انصاف و منطق است. فقط شرايط و مشكلات خودتان را نبينيد. سعي كنيد طرف مقابل را هم درك كنيد. اصلا خودتان را به جاي او بگذاريد. با اين كار بهتر مي توانيد به مشكلات او پي ببريد. منصف باشيد.

7- ذهنتان را روي كاغذ كپي كنيد:

پيش از اينكه دلخوري خود را با همسرتان در ميان بگذاريد، ابتدا عين آن را روي كاغذ بنويسيد. به اين ترتيب، سهم خود را در پيشامد مربوطه بهتر خواهيد ديد. از سوي ديگر نوشتن ماجرا از ابتدا تا انتها باعث آرامش نسبي تان مي شود و در عين حال با يادآوري اتفاقات، به علتهاي آن بهتر آگاه مي شويد.

8- اسرار مگو را به كسي نگو:

پيش از صحبت با همسر، هرگز موضوع را با ديگران(مثلا مادر، خواهرو...) مطرح نكنيد. چرا كه ممكن است آنها با راهنمايي هاي غلط خود، مشكل را بيش از حد بزرگ جلوه دهند و شما را به تصميم گيريهاي عجولانه و ناپخته اي وادارند.

9- كاسب امتياز نباشيد:

پيشاپيش يادآوري كنيد شايد اصل ماجرا يك سوء تفاهم باشد و قصدتان از صحبت رفع آن است. مكررا يادآور شويد كه در پي حل مشكل هستيد ونه امتيازهايي كه از اين راه به دست مي آوريد.

10-مچ گيري ممنوع:

سعي كنيد از نكات مثبت كارهاي اخيرهمسر يا آنچه از او پسنديده ايد ذكري به ميان بياوريد تا فضاي مذاكره صميمي شود. انتقادهاي پي در پي، مچ گيري هاي دائمي و محكوم كردن هاي معمول، روحيه طرف را خراب مي كند. نخواهيد به او ثابت كنيد كه اشتباه كرده است و شما بخشنده بوده ايد. از راه تشويق بهتر مي توانيد در ديگران تغيير مثبت به وجود آوريد.

11-شايد من مقصرم:

تاكيد كنيد ممكن است مقصر اين ماجراخودتان باشيد. بنابراين محض رفع دلخوري ها اقدام به صحبت كرده ايد. اگر تقصيري داشتيد حتما آن را بازگو كنيد و از همسرتان پوزش بخواهيد. اين كارتان فضاي گفتگو را بهبود مي بخشد. در اين صورت همسرتان نمي انديشد محاكمه اي در كار است. در ضمن، او نيز به نوبه خود آماده پذيرفتن اشتباهاتش مي شود.

12- دفتر خاطرات را ورق نزنيد:

از گذشته هاي دور ياد نكنيد و پس از رفع دلخوري او را وادار نسازيد به گناهش اعتراف كند و از شما عذر بخواهد.

13-با دنده يك دندگي نرانيد:

از يك دندگي و لجاجت بپرهيزيد. بر چيزي هر چند درست پافشاري نكنيد. اگر موضوعي در آن جلسه حل نشد، گفتگو را به جلسه بعد موكول كنيد. به همسرتان بگوييد" چطوره بقيه حرفمان را در وقت ديگري بزنيم".

14- عطر صميميت بزنيد:

با لحن دوستانه و مهربانانه صحبت كنيد. تمام مدت گفتگو مواظب باشيد خشمگين نشويد. همچنين اگر احساس كرديد طرف صحبت شما خشمگين است به او فرصت دهيد اين انرژي مخرب را تخليه كند و همه حرف هايش را بزند و به آرامش برسد. پس از ايجاد فضايي آرام، گفتگو روند واقعي خود را پيدا مي كند.

15- چشم از او برنداريد:

هنگامي كه همسرتان درباره مطلبي توضيح مي دهد همه حواس خود را متوجه او سازيد.با اين رفتار خود ثابت كنيد كه او نيز داراي حق و حقوقي است.

با بهره گيري از اين شيوه ها، صميميت و آرامش مهمان هميشگي خانه شماست.

کارمند رتبه 13 "زهرا آرين مهر"- کارشناس مددکاري اجتماعي- معاونت اجتماعي سيستان و بلوچستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار