با قدم زدن درفصل سرما و سردی زیاد شب های کویری سیستان و بلوچستان کارتن خواب هایی را می توان مشاهده کرد که از ترس سرمای هوا در گوشه هایی از خیابان ها، زیرپل ها و دخمه های کنده شده شب را سپری می کنند و چشم انتظار فرارسیدن صبح هستند.
کد خبر: ۳۶۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶ 17 January 2017
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان به دلیل کویری بودن شب های بسیار سردی دارد که به راحتی و بدون لباس گرم نمی توان در خیابان های آن قدم زد در این بین افرادی را می توان دید که بدون هیچ لباس گرمی زیر پل ها با پیچیدن پلاستیک و کارتن به دور خود شب سرد و طولانی زمستان را به صبح می رسانند.
شب های سرد زمستانی در سیستان و بلوچستان به اندازه ای آزار دهنده است که هر دقیقه آن به مثابه یک شبانه روز بر کارتن خواب های بی پناه می گذرد.
حکایت شب های سرد و طولانی را باید از آنهایی شنید که مدتهاست خیابان ها و دخمه های تاریک و تنگ سرپناه آنان شده است.
در گوشه و کنار شهرهای سیستان و بلوچستان افرادی را می توان دید که علاوه بر بی خانمانی در پس چهره ی آنان اعتیاد بیش از هر چیز دیگری آشکار است.
با قدم زدن در حاشیه شهرهای بزرگ سیستان و بلوچستان چون زاهدان، زابل و ایرانشهر افرادی را می توان مشاهده کرد که به علت شدت مصرف مواد مخدر از خانه رانده شده و در خرابه ها و پارک ها و خیابان ها روز و شب را سپری می کنند.
به گفته کارشناسان مسایل اجتماعی در کنار پویش های مردمی و کمک های خیرخواهانه در کمک به افراد بی خانمان و اقدامات دستگاه های دولتی به عنوان راهکارهای کوتاه مدت، استفاده از دیدگاه های جامعه شناسان به عنوان راهکاری بلندمدت در برخورد با این مساله اجتماعی می تواند راهگشا باشد.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه پدیده زشت کارتن خوابی هم از جمله مشکلات و آسیب های اجتماعی است که سراسر کشور دامن گیر آن شده است.
محمدتقی اوکاتی اظهار داشت: معتادان پرخطر که از خانه طرد می شوند و یا افرادی که مکانی برای زندگی کردن ندارند در خیابان ها و پارک ها شب را می گذرانند.
وی تصریح کرد: در این راستا استانداری سیستان و بلوچستان به تمام فرمانداران و شهرداری های استان ابلاغیه صادر کرده تا با توجه به فصل سرما مکان هایی را برای افراد کارتن خواب و بی پناه آماده کنند.
وی بیان کرد: ما از لحاظ انسانی وظیفه داریم تا مکان هایی را برای استراحت در شب برای کارتن خواب ها فراهم کنیم.
وی ادامه داد: تعداد محدودی سرپناه های شبانه در حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان آماده شده که این تعداد ناکافی است و دستگاه های دست اندرکار به خصوص شهرداری ها در این رابطه باید اهتمام بیشتری داشته باشند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: دستگاه های درگیر مسائل اجتماعی، خیران، سازمان های مردم نهاد و سمن ها با کمک دستگاه های دولتی شرایطی را فراهم کنند تا حداقل امکانات در اختیار کارتن خواب ها قرار گیرد.
اوکاتی اظهار داشت: سرپناه های شبانه برای افراد کارتن خواب که عمدتا معتاد هم هستند در تمام شهرستان های سیستان و بلوچستان به تعداد معدودی ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: نیاز است تا شهرداری ها در سیستان و بلوچستان مراکزی را تحت عنوان گرمخانه برای کارتن خواب ها ایجاد کند و در این زمینه ورود جدی داشته باشد.
وی بیان کرد: شهرداری ها با توجه به املاکی که در اختیار دارند نسبت به سایر ارگان های دولتی بهتر می توانند مکان هایی را برای کارتن خواب ها ایجاد کنند.
وی ادامه داد: شهرداری ها می توانند املاک خودشان را در اختیار سازمان های مردم نهاد قرار دهند تا این افراد بتوانند برای کارتن خواب ها مکان هایی را با حداقل امکانات فراهم کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: کارتن خواب ها هم به عنوان شهروند به حساب می آیند و وظیفه داریم حداقل امکانات را برای این افراد در فصل سرما فراهم کنیم.
اوکاتی با بیان اینکه استانداری در کارهای اجرایی نمی تواند دخالت کند اظهار داشت: وظیفه هماهنگی و نظارت بر دستگاه های دولتی تنها بر عهده استانداری است.
وی بیان کرد: استانداری دستگاه های دولتی را مکلف به اجرایی کردن تعهداتشان نسبت به کارتن خواب ها می کند.
وی ادامه داد: استانداری سیستان و بلوچستان با توجه به آغاز فصل سرما به تمام دستگاه های دولتی دستور داده تا نسبت به فراهم کردن شرایط مناسب برای کارتن خواب ها اقدام کنند.
وی افزود: حرکت اصلی برای ساماندهی کارتن خواب ها و متکدیان از طرف استانداری انجام می شود و از دستگاه ها می خواهد تا براساس قانون به وظایف خودشان نسبت به این امر عمل کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تمام دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد با یکدیگر همکاری کنند تا پدیده ی زشت کارتن خوابی از جامعه ریشه کن شود.
اوکاتی اظهار داشت: شهروندان می توانند با کمک به سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه مسائل اجتماعی کمک کنند تا این سازمان ها بتوانند افراد کارتن خواب و متکدیان را از سطح جامعه جمع آوری و ساماندهی کنند.
وی افزود: کمک مستقیم به متکدیان و کارتن خواب ها این افراد را ترغیب به ادامه فعالیت می کند و این کار درستی نیست.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان نیز گفت: جمع آوری و ساماندهی کارتن خواب های معتاد بر عهده ی این ستاد گذاشته شده است.
محمد هادی مرعشی اظهار داشت: کارتن خواب های معتاد پس از جمع آوری از سطح شهر زاهدان به مرکز تل سیاه واقع در نصرت آباد انتقال و در آنجا کار ترک آنان انجام می شود.
وی بیان کرد: افزون بر 90 درصد کارتن خواب های سیستان و بلوچستان معتاد هستند.
وی افزود: شمار مراکز ترک اعتیاد در سیستان و بلوچستان از 90 مرکز در سال 92 به 250 مرکز در سالجاری افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: در ایرانشهر و زابل 2 مرکز ترک اعتیاد با ظرفیت 200 نفر وجود دارد که افراد معتاد کارتن خواب در این محل ها نگهداری می شوند.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین کارتن خواب در سیستان و بلوچستان ابتدا در شهرستان های زاهدان، زابل و ایرانشهر وجود دارد که به تازگی شهر سراوان نیز در مرز هشدار قرار گرفته است.
مرعشی اظهار داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر چند روز قبل از شروع فصل سرما به تمام فرمانداران استان ابلاغیه صادر کرده تا نسبت به جمع آوری و ساماندهی کارتن خواب ها اقدام کنند.
وی بیان کرد: هرینه نگهداری کارتن خواب ها هر سه ماه یکبار محاسبه می شود که ستاد مبارزه با مواد مخدر به ازای هر یک نفر کارتن خواب 30 میلیون ریال هزینه می کند.
وی تصریح کرد: در مراکز ترک اعتیاد گروهی از پزشکان، مددجویان و نیروی انتظامی حضور دارند.
وی افزود: کارتن خواب هایی که در مراکز ترک اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر نگهداری می شوند کار ترک اعتیاد آنها انجام می شود به طوری که با سه تا 4 کیلو اضافه وزن از این مراکز مرخص می شوند.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: بعد از مرخص شدن کارتن خواب ها از مراکز ترک اعتیاد مددکاران این ستاد با این افراد و خانواده آنان ارتباط برقرار می کنند و مشاوره های لازم را به این گونه افراد می دهند.
مرعشی اظهار داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمانی که افراد کارتن خواب معتاد در مراکز ترک اعتیاد حضور دارند به آنان آموزش های فنی و حرفه ای ارائه می کند تا زمانی که به آغوش خانواده بازمی گردند بتوانند درآمدی برای خودشان کسب کنند.
وی با اشاره به اقدامات این ستاد در زمینه درمان معتادان گفت: هم اینک 28 مرکز ماده 15، 110 مرکز متادون درمانی، یک مرکز ماده 16 و سه مرکز تبصره 2ماده 16، پنج مرکز شبه خانواده، 13 مرکز دی. آی. سی یا مراکز گذری کاهش آسیب دولتی و هفت مرکز خصوصی دی ای سی درسیستان و بلوچستان وجود دارد که سالانه بخش قابل توجه ای از معتادان را تحت درمان قرار می دهند.
وی افزود: هم اینک 150 نفر کارتن خواب معتاد در مرکز تل سیاه، 100 نفر در ایرانشهر و 100 نفر هم در مرکز ترک اعتیاد این ستاد در زابل تحت درمان هستند.
وی بیان کرد: مرکز ماده 15 که ویژه افراد خود معرف کارتن خواب معتاد است امسال به 30 مرکز در سیستان و بلوچستان افزایش پیدا می کند.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: 5 پناهگاه شبانه در استان وجود دارد که افراد کارتن خواب معتاد می توانند شب را در این مکان با حداقل امکانات رفاهی بگذرانند و تا پایان سال 5 مرکز دیگر نیز اضافه می شود.
مرعشی اظهار داشت: در این مراکز یک وعده غذای گرم، استحمام و لوازم بهداشتی در اختیار افراد کارتن خواب معتاد قرار داده می شود.
وی با اشاره به اهمیت ورزش در پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: این ستاد ضمن برگزاری جشنواره های مختلف ورزشی تجهیز خانه های ورزش روستایی را در سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار داده به گونه ای که سال گذشته 25 خانه روستایی تجهیز شد و امسال نیز 30 خانه روستایی مجهز می شود.
وی افزود: بیش از 70 سمن در سیستان و بلوچستان در حوزه ی اعتیاد و کاهش آسیب های اجتماعی در استان فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اهمیت برخورد با خرده فروشان مواد مخدر گفت: برخورد قانونی با خرده فروشان موادمخدر با جدیت در دستور کار است بطوریکه در این مدت هزار و 415 خرده فروش موادافیونی در استان دستگیر شدند.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: خرده فروشان دستگیر شده مواد مخدر استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با هزار و 135 نفر رشد 25 درصدی را نشان می دهد.
مرعشی با بیان اینکه مکانهای تهیه و توزیع مواد مخدر در سیستان و بلوچستان در راستای اجرای ماده 13 قانون مبارزه با مواد مخدر به نفع دولت مصادره می شوند اظهار داشت: تاکنون بیش از 100 منزل مسکونی در این رابطه شناسایی که افزون بر 60 منزل تاکنون پلمپ شده است.
وی بیان کرد: براساس اهداف شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان برخورد جدی با مراکز غیرمجاز و مالکان منازل و اماکنی که در اختیار مراکز غیرمجاز قرار داده می شود با دستور قضایی در حال انجام است.
وی درمان زنان و کودکان معتاد را در اولویت فعالیت های این ستاد بر شمرد و گفت: هم اینک هفت مرکز ترک اعتیاد کودکان و شبه خانواده درسیستان و بلوچستان وجود دارد.
وی دانش آموزان و اولیای آنان را جامعه هدف در پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر ذکر کرد و افزود: توسعه مشارکت های مردمی جزو اهداف مبارزه با مواد مخدر استان است.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: هزینه های درمان افراد معتاد و تبعات تحمیلی ناشی از این پدیده در جامعه بسیار سنگین است که می توان با آگاهی بخشی و سرمایه گذاری در پیشگیری، این هزینه ها را کاهش داد.
مرعشی اظهار داشت: تنوع مواد مخدر در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته و باید با سه رویکرد پیشگیری، مقابله و درمان به نجات اقشار آسیب پذیر و در معرض خطر در جامعه اقدام شود.
معاون اجتماعی شهرداری زاهدان نیز گفت: شهرداری این شهرستان در نظر دارد یک گرمخانه ی بزرگ جهت ساماندهی بی خانمان ها و کارتن خواب های زن و مرد در مساحت ۲۰۰۰ متر با ظرفیت ۲۰۰ نفر احداث کند.
عبدالرضا شهیدی اظهار داشت: مراحل اولیه از قبیل جانمایی و نقشه های معماری آن انجام شده است.
وی بیان کرد: یک میلیارد و 500 میلیون ریال در بودجه ی سالیانه شهرداری در نظر گرفته شده تا این گرمخانه ساخته شود.
وی ادامه داد: ساخت این گرمخانه هم اکنون در مرحله ی تعیین پیمانکار است و تا یک یا 2 سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: با ساخت این گرمخانه تا حدودی مشکلات کارتن خواب ها و افراد بی سرپناه برطرف خواهد شد.
معاون اجتماعی شهرداری زاهدان گفت: شهرداری یک ساختمان 2طبقه با ظرفیت 100 نفر در اختیار دارد که متکدیان و کارتن خواب ها می توانند در این محل مستقر شوند.
شهیدی اظهار داشت: شهرداری علاوه بر جمع آوری متکدیان به صورت همیشگی، در فصل سرما کارتن خوابها و افراد بی خانمان را نیز در این مکان اسکان می دهد.
وی بیان کرد: این مرکز دارای امکانات تقریبا کاملی از قبیل تخت، پتو، وسایل گرمایشی،حمام و یک وعده غذای گرم است.
وی تصریح کرد: هر ساله جمع آوری بی خانمان ها از نیمه ی دوم آذر ماه آغاز می شود اما به دلیل سرمای زودتر از موعد کارجمع آوری این افراد زودتر شروع شده است.
وی خاطر نشان کرد: از آن جایی که تمامی ساکنان شهر حتی متکدیان،کارتن خوابها و بی خانمان ها جزء شهروندان به حساب می آیند وظیفه ی ذاتی شهرداری خدمت رسانی و کمک به همه ی اقشار است.
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیر گفت: 6 مرکز گذری کاهش آسیب در استان وجود دارد که افراد کارت خواب که 99 درصد آنان معتاد هستند از این مراکز می توانند استفاده کنند.
محمد رضا سراوانی اظهار داشت: 140 نفر در سیستان و بلوچستان به طور مداوم از این مراکز استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: جمع آوری کارتن خواب ها بر عهده ی بهزیستی نیست و شهرداری و نیروی انتظامی باید این کار را انجام دهند.
وی ادامه داد: بعد از جمع آوری افراد بی سرپناه و کارتن خواب ها بهزیستی افراد زیر 18 سال و افراد بالای 60 سال را به مراکز زیر نظر خود منتقل می کند.
وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان سرپناه های شبانه در تمام شهرها ایجاد شده که افراد کارتن خواب معتاد می توانند به این مراکز مراجعه کنند.
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: گشت های شبانه این اداره در محله های حاشیه نشین شهر ها مستقر هستند و به افراد کارتن خواب یک وعده غذای گرم و پتو ارائه می شود.
سراوانی اظهار داشت: کارتن خواب ها به دلیل اینکه در طول روز دنبال جمع آوری پلاستیک و کارتن برای فروش هستند و زمان مصرف مواد آنها از شب تا صبح است به همین دلیل به مراکز سرپناه های شبانه مراجعه نمی کنند.
وی ادامه داد: با این حال بهزیستی به این گونه افراد در محل هایی که مستقر هستند حداقل امکانات را ارائه می کند.
وی بیان کرد: به افراد کارتن خواب معتاد سرنگ، لوازم بهداشتی، یک وعده غذای گرم در طول شبانه روز داده می شود.
وی تصریح کرد: 28 مرکز ترک اعتیاد در سیستان و بلوچستان فعال که از این تعداد 26 مرکز ویژه مردان و 2 مرکز ویژه بانوان است.
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: خدماتی همچون دارو درمانی، خدمات روانشناسی، مددجویی، مشاوره فردی و خانوادگی در مراکز ترک اعتیاد به معتادان ارائه می شود.
سراوانی اظهار داشت: خدمات بهزیستی در حوزه درمان و پیشگیری به معتادان ارائه می شود که انتظار می رود شهروندان در این خصوص با بهزیستی همکاری کنند.
وی افزود: خدمات بهزیستی در قالب بیش از 120 خدمت به اقشار آسیب پذیر جامعه ارائه می شود.
وی ادامه داد: این نهاد با اقدامات مختلف نظیر راه اندازی اورژانس اجتماعی و مراکز ترک اعتیاد ماده 15 و 16 در تلاش برای کاهش آسیب های این معضل اجتماعی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار