مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل‌سنت زاهدان:
 مولوی عبدالحمید در فرازی از خطبه های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به برگزاری همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران که اواسط هفته‌ی پیش در چابهار برگزار شد، بر لزوم استفاده از «نیروهای بومی» در مراحل مختلف این طرح تاکید کرد. 
کد خبر: ۳۶۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱ 27 January 2017
به گزارش خبرنگار تابناک سیستان‌وبلوچستان مولوی عبدالحمید در این مراسم، در تشریح طرح توسعه سواحل مکران اظهار داشت: طرح توسعه سواحل مکران، طرحی‌ است که از منطقه جاسک تا چابهار را شامل می‌شود. این مناطق نسبت به سایر مناطق ساحلی کشور به‌خاطر نزدیکی با اقیانوس از مزیت ویژه‌ای برخوردار هستند که قابلیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای را دارند. طرح مذکور اگر به‌طور کامل اجرایی شود نه‌تنها استان سیستان‌وبلوچستان و کشور، بلکه تمام کشورهای آسیای میانه و منطقه را متحول می‌کند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه ضمن تشکر از «توجه ویژه» دولتمردان جمهوری اسلامی به این سواحل، به بیان برخی دغدغه‌های مردم در این خصوص اشاره کرد و گفت: توجه رهبر معظم انقلاب، نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید به سواحل مکران جای خوشحالی و تقدیر و تشکر دارد. اما دغدغه‌ای که مردم استان، به‌ویژه ساکنین این سواحل دارند این است که مبادا به حاشیه رانده شوند و نتوانند نقشی در این طرح داشته باشند. البته معاون اول محترم رئیس‌جمهور در این کنفرانس تصریح کردند که بومی‌ها در طرح توسعه سواحل مکران در اولویت قرار خواهند داشت.
وی در ادامه تاکید کرد: توصیه ما نیز به همه مسئولین آن است که این دغدغه‌ی مردم استان را مدنظر قرار دهند. البته پیش از تکمیل این طرح، باید زمینه‌ی مشارکت مردم استان فراهم شود. مردم منطقه باید با سرمایه‌گذاری و همچنین کسب مهارت و تخصص در زمینه‌های مورد نیاز، آمادگی خودشان را برای همکاری با این طرح توسعه نشان کنند، زیرا این توسعه در این استان انجام می‌گیرد و مردم استان برای استفاده از آن در اولویت قرار دارند؛ نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر آن تاکید دارند.
مولوی عبدالحمید تصریح کرد: استانداری محترم سیستان‌وبلوچستان و دولت تدبیر و امید نیز باید برای آموزش و مهارت مردم استان برنامه‌ریزی کنند تا قبل از همه، ابتدا افراد بیکار در این منطقه مشغول کار شوند، سپس از متخصصان و افراد توانمند سایر استان‌های کشور در این زمینه کار گرفته شود. نادیده‌گرفتن مردم منطقه اقدام خوشایند و مناسبی نیست.
مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به دیدار اخیر نماینده کشورهای حاشیه خلیج فارس با مسئولین بلندپایه‌ی کشور، ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، اظهار داشت: دیدار نماینده کشورهای حاشیه خلیج فارس که حامل پیام این کشورها بود، با جناب دکتر روحانی و وزیر امور خارجه‌ی کشورمان امیدوارکننده است. امیدواریم کشورهای اسلامی بتوانند باب گفتمان را بین خودشان باز کنند و مسائل خودشان را با دوراندیشی و سعه‌صدر و دلسوزی حل و فصل نمایند.
وی در ادامه با اشاره به اوضاع بحرانی جهان اسلام، خاطرنشان کرد: امروز جهان اسلام با جنگ‌های ویران‌گری مواجه است؛ جنگ‌هایی که دنیا و آخرت ملت‌ها را ویران کرده‌اند. جنگ و درگیری در هر منطقه‌ای که بیاید سبب نابودی فرهنگ، امنیت و عزت آن منطقه می‌شود و مردم را با ضررهای دینی و دنیوی مواجه می‌گرداند. در جنگ برای کسی که در جانب حق هم قرار داشته باشد، چیزی نمی‌ماند. کشته‌شدن انسان‌های بی‌گناه سبب نفرین و لعنت در جامعه می‌شود.
خطیب جمعه زاهدان تاکید کرد: امید است مسلمانان و کشورهای اسلامی با مذاکره و گفتمان و ایجاد صلح و آشتی بین اقوام و مذاهب و ملت‌های کشورهای بحران‌زده به این جنگ‌های ویرانگر پایان دهند. روزنه‌های امیدی باز شده‌اند که امیدواریم سبب خیر و صلاح در جامعه اسلامی باشد.

خطیب جمعه زاهدان در بخش پایانی خطبه ها با اشاره به بارش‌های گسترده‌ی اخیر در استان سیستان‌وبلوچستان، ضمن بیان حمد و ثنای پروردگار متعال به‌خاطر نزول این رحمت‌ها، به سیل‌زدگی بعضی روستاها در شهرستان‌های جنوبی این استان اشاره کرد.
وی به اقدامات سازمان هلال احمر سیستان‌وبلوچستان و استانداری در زمینه اسکان خانواده‌های سیل‌زده اشاره کرد و از عموم مردم نیز خواست کمک‌های نقدی و غیرنقدی خودشان را به «مؤسسه خیریه محسنین» و سایر نهادهای کمک‌رسان برسانند.
 وی در ادامه به درگذشت والده‌ی مکرمه‌ی شیخ محمدعلی امینی، مديریت مجتمع آموزشی فرهنگی سلطان‌العلماء بندر لنگه و از علمای برجسته‌ اهل‌سنت کشور، نیز اشاره کرد و ضمن عرض تسلیت درگذشت وی به شیخ‌ امینی، برای آن مرحومه علو درجات و مغفرت الهی را مسئلت کرد.
گفتنی است مولوی عبدالحمید در بخش نخست خطبه ها در مراسم نماز جمعه این هفته اهل‌سنت زاهدان با اشاره به اهمیت رعایت حجاب در جامعه، حرمت زنان را در رعایت تقوا و پوشش اسلامی دانستند.
بمولوی عبدالحمید قوانین اسلامی را «بهترین قوانین» دانست و گفت: قوانین و دستورات پروردگار، بهترین قوانین و مقررات هستند. در قوانین بشری احتمال خطا و اشتباه وجود دارد و همواره دستخوش تغییر و تحول قرار می‌گیرند. در قوانین بشری وقتی یک قانون پاسخ‌گو نباشد، آن را عوض می‌کنند.
وی در ادامه افزود: قوانین پروردگار کامل و غیرقابل تغییر هستند که بشر در آنها با بن‌بست مواجه نمی‌شود. اگرچه الله تعالی در ابتدای ظهور اسلام که آمادگی مسلمانان کمتر بود، به‌منظور تربیت انسان‌ها بعضی از قونین و احکام را موقتاً وضع کرد، اما بعدها آن را تغییر داد. چنان‌که قرآن نیز به این موضوع اشاره می‌کند و می‌فرماید: «مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا»، اما با ختم نبوت و پایان سلسله‌ی وحی در دنیا، تمام قوانین الهی تا قیامت باقی خواهند ماند. الله تعالی بر اساس شناختی که نسبت به انسان‌ها دارد، این قوانین را وضع کرده است؛ این قوانین سعادت و کرامت بشر را به دنبال دارند.
مولوی عبدالحمید «حجاب و پوشش اسلامی» را یکی از قوانین الهی برشمرد و گفت: رعایت حجاب یکی از دستورات و قوانین پروردگار است. البته منظور از حجاب برای زنان، برقع و روبند نیست، بلکه رعایت پوشش و لباس اسلامی است.
وی افزود رعایت پوشش و حجاب اسلامی برای زنان بسیار مهم و حیاتی‌ست. حرمت و احترام زن در حجاب و پوشش اسلامی است. از دیدگاه اسلام، زنان نباید لباس‌های تنگ و نازک بپوشند. دین اسلام به زن جایگاه و حرمت قایل شده است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان اظهار داشت: کسانی که زنان را به‌صورت برهنه در جامعه می‌آورند و آن را نشانه‌ی پیشرفت و تمدن می‌دانند در اشتباه بزرگی قرار دارند. از دیدگاه اسلام، زن اجازه دارد در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و سازندگی فعالیت داشته باشد، اما با رعایت حجاب و پوشش اسلامی.
وی تاکید کرد: شخصیت زن در رعایت تقوا، حیاء و پوشش اسلامی است. حیاء یکی از شعبه‌های ایمان و از فضایل اخلاقی است. حیاء و حجاب در تمام فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به‌ویژه تمدن اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند متعال تمام بنی‌آدم را، که مسلمان و غیرمسلمان را شامل می‌شود، به پوشیدن دو نوع لباس توصیه کرده است: یکی لباس ظاهری است که ظاهر بدن انسان را می‌پوشاند که اگر انسان آن را نپوشد بسیار زشت و شرم‌آور می‌شود. دوم لباس «تقوا» و پرهیزگاری‌ست  که انسان را از زشتی‌های گناه و معصیت حفاظت می‌کند.
مولوی عبدالحمید نسبت به توطئه‌های شیاطین برای ترویج بی‌حجابی در جامعه هشدار داد و گفت: مواظب باشیم که شیطان همان‌طور که باعث شد لباس حضرت آدم و حوا در بهشت از تن‌شان بیرون شود، تلاش می‌کند لباس و پوشش اسلامی را نیز از تن زنان جامعه‌ی ما بیرون بیاورد.
وی در ادامه افزود: متاسفانه غربی‌ها و برخی دیگر از فرهنگ‌های منحط به‌منظور استفاده‌ی ابزاری از زنان و رونق بخشیدن به تجارت‌شان، حجاب و لباس را از بدن زنان بیرون کشیده‌اند، درحالی‌که زنان دارای حرمت و جایگاه هستند.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ‌الاسلام دارد همچنین تاکید کرد: زنان مسلمان باید از فرهنگ اسلامی پیروی کنند و پوشش اسلامی را رعایت کنند. از لحاظ شرعی برای زنان جایز نیست با آرایش و استفاده از عطر و ادکلن در بازار و دانشگاه و محافل عمومی حضور پیدا کنند. از دیدگاه شریعت اسلام برای زنان جایز نیست بدون محرم به مسافرت بروند؛ اگرچه تعداد زیادی از زنان با هم سفر کنند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
لقب شیخ الاسلام که چند وقتی تو بوغ و کرنا کردین بسه براتون دیگه خطیب جمعه زاهدان چی که میگین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
خاک به خورشید مکی نپاش احمق. ایشان شیخ الاسلام هستند و به کوری چشم افراطیون شیعه و سنی، امام جمعه زاهدان و بزرگ ما بلوچ ها هستند.
رهبر می گوید حرفی که ایجاد تفرقه کند از حنجره انگلیس و دستگاه وی است، خاک بر حنجره ات که تفرقه می خواهی بیاندازی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار