کد خبر: ۳۷۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۸ 14 February 2017
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: به منظور بازسازی و مرمت قلعه های کوه خواجه واقع در شمال استان، کارشناسان ایتالیایی برای تهیه نقشه لیزری و مطالعات باستان شناسی به این منطقه سفر کردند.

کامبیز مشتاق گوهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک گروه سه نفره از مرکز پژوهش های کشور ایتالیا متشکل از 2 باستان شناس و یک متخصص لیزر برای تهیه نقشه لیزری از محوطه تاریخی کوه خواجه در منطقه سیستان به مدت یک هفته در این منطقه مستقر هستند. 
وی بیان کرد: این تیم ایتالیایی از روز گذشته در قالب تهیه نقشه های لیزری و مطالعات برای مرمت قلعه های کوه خواجه در این منطقه در حال فعالیت هستند.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان برنامه گسترده ای برای مرمت و احیای کوه خواجه دارد بنابر این نیاز بود تا کار مطالعاتی و پژوهشی در این منطقه انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: کارشناسان ایتالیایی به منظور تهیه اطلاعات پژوهشی و باستان شناسی برای مرمت و بازسازی قلعه های کوه خواجه به کمک کارشناسان استان آمدند. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: گروه ایتالیایی برنامه ریزی فصل بندی کار برای مرمت و بازسازی را مشخص می کنند و کارشناسان استانی بر اساس این اطلاعات در یک برنامه تقویمی این کار را انجام می دهند. 
مشتاق گوهری اظهار داشت: نقشه لیزری کل محوطه تاریخی کوه خواجه توسط گروه ایتالیایی برای بازسازی و مرمت تهیه می شود.
وی خاطر نشان کرد: این گروه با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور کارهای تحقیقاتی و لیزری منطقه تاریخی کوه خواجه را انجام خواهند داد.
به گزارش ایرنا کوه خواجه (کوه اوشیدا) یا (کوه رستم)، تنها عارضه طبیعی در دشت سیستان است که در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل قرار دارد. اوشیدا در زبان پارسی میانه به معنی ابدی است. این کوه ذوزنقه ای شکل که نزد سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشت مقدس است، از سنگ های بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع 609 متر از سطح دریا، مانند جزیره ای در میان دریاچه هامون قرار دارد.
در اطراف این کوه تعداد زیادی آثار باستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی مانده است که شامل مجموعه ی کاخها، قلعه کهک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است. 
آثار تاریخی پیش از اسلام محوطه تاریخی کوه خواجه شامل مجموعه کاخها، قلعه کک کهزادو قلعه چهل دختر است.
ارنست هرتسفلد در سالهای 1925 و 1929 میلادی با بررسی این مجموعه عنوان تخت جمشید خشتی را برای مجموعه کاخها برگزید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار