کد خبر: ۳۷۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷ 17 February 2017
سیستان و بلوچستان با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب همچنان با ارثیه های به جای مانده از دوران ستم شاهی دست به گریبان است، هنوز برخی از هموطنان که به دلیل سکونت در روستاها و مناطق دور افتاده از داشتن هویت محروم بودند بدنبال هویت خود هستند.
سیستان و بلوچستان سرزمین گنج های پنهان، دیار مردان مرد و میراث دار تمدن کهن ایران بزرگ امروزه وارث مشکلات و معضلات فراوان به جای مانده از دوران ستم شاهی است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بسیاری از آنها حل شده و برخی از این مشکلات نیز هنوز با گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب پابرجاست و بخش هایی از جمعیت این استان را آزار می دهد.
داشتن هویت اصلی ترین نیاز هر ایرانی و در واقع هر انسانی است اما در سیستان و بلوچستان هنوز افرادی هستند که به دلیل کم توجهی رژیم ستم شاهی از داشتن سجل محروم مانده اند و به همین سبب تاکنون نتوانسته اند هویت شان را به اثبات برسانند.
سالهاست به علت نداشتن شناسنامه از حقوق اجتماعی محروم مانده اند، زنان و مردانی که بدون شناسنامه سالیان متمادی از عمرشان را سپری کرده و با ازدواج های غیر رسمی اما شرعی فرزندانشان نیز به سرنوشت والدین خود دچار شده و بدون هویت به زندگی خود ادامه می دهند.
هرچند تا کنون شمار زیادی از این خانواده ها با عنایت مسئولان صاحب شناسنامه شده اند اما هنوز برخی از آنان برای تایید هویت خود در تلاشند.
چالش جدی فاقدین شناسنامه در سیستان و بلوچستان به عنوان مشکلی چندین ساله هم اینک به همت مسئولان و پیگیریهای مجدانه درحال رفع شدن است.
شناسنامه یا سجل سندی رسمی برای احراز و اثبات هویت اشخاص در جامعه محسوب می شود به طوری که در قالب این سند پر اهمیت ترین اوصاف شخصی افراد جلوه می کند.
به گفته کارشناسان در دهه های گذشته شماری از مردم سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف نظیر نبود نمایندگی ثبت احوال در محل، دوری از مرکز شهرستان و فقدان راه ارتباطی مناسب، بی سوادی، نا آگاهی از مزایای شناسنامه، زایمان در منزل، مشکلات اقتصادی، ازدواج با اتباع بیگانه و غیره موفق به دریافت این سند هویتی مهم نشده اند که این امر مشکلات فراوانی را برای آنان به همراه داشته است.
یکی از شهروندان جنوب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بسیاری از مردم استان به ویژه مناطق جنوبی آن به دلیل برخی مشکلات نظیر عدم آگاهی از اهمیت شناسنامه، فقر اقتصادی برای سفر به مرکز شهرستان و رفتن به ادارت ثبت احوال و غیره برای دریافت آن اقدام نکرده اند.
ایوب گرگیج افزود: نداشتن شناسنامه متاسفانه سبب شده افراد از انواع خدمات عمومی نظیر دریافت یارانه، بیمه درمانی، دریافت انشعابات آب، برق و تلفن و سایر موارد محروم شوند در صورتی که ایرانی هستند.
عبدالرحمان ریگی نیز یکی دیگر از شهروندان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: مادرم در گذشته با یکی از اتباع کشور افغانستان ازدواج کرد که حاصل این ازدواج چهار فرزند بود اما ثبت نشدن ازدواج و نداشتن شناسنامه سبب شد به هیچ یک از ما چهار فرزند شناسنامه تعلق نگیرد.
یکی از شهروندان فاقد شناسنامه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه در سالهای گذشته پدرم من را به یکی از اتباع بیگانه شوهر داد به چهار فرزند شناسنامه تا رسیدن به سن قانونی تعلق نمی گیرد و فعلا بی هویت هستند.
بی بی زلیخا .ش افزود: نداشتن شناسنامه مشکلات زیادی را برای فرزندانم در بخش های مختلف از جمله بهداشت و درمان و غیره به وجود آورده است.
یکی دیگر از شهروندان سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه پدر ما که در روستایی زندگی می کردند چون برای خود از دوران قدیم به دلیل دسترسی نداشتن به مرکز شهرستان نیکشهر شناسنامه تهیه نکرده بودند برای ما نیز نتوانست شناسنامه بگیرند.
منصور یارمحمدزهی افزود: نداشتن هویت با وجود ایرانی بودن مشکلات فراوانی را برای ما قشر ضعیف جامعه به همراه داشته به گونه ای که در زمینه بیمه، دریافت یارانه، حساب بانکی، دریافت گواهینامه و حتی دریافت سوخت نیز محروم هستیم.
یکی دیگر از شهروان بی هویت سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه همه افراد خانواده ما اعم از مادر، پدر، پدربزرگ و 6 فرزندم فاقد شناسنامه هستند که این امر مشکلات زیادی را به همراه داشته به گونه ای که برای درمان 2 فرزندم که از بیماری تالاسمی رنج می برند متحمل هزینه های بالا هستم اما نمی توانم دفترچه خدمات درمانی تهیه کنم.
الله داد شاهوزهی افزود: برای گرفتن شناسنامه اقدام کرده ام که تاکنون نتیجه ای به همراه نداشته است.
مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات ثبت احوال در استان افراد فاقد شناسنامه مدعی ایرانی بودن که مهم ترین علت آمار زیاد فاقدان شناسنامه در استان حضور اتباع بیگانه و مشکوک التابعه هستند که روند رسیدگی به این پرونده ها را مشکل کرده است.
رضا راحت دهمرده افزود: بر اساس قانون و دستورالعمل های اجرایی برای تعیین تکلیف فاقدان شناسنامه، افرادی که مدارک نَسَبی دارند براساس قانون باید مدارک نسبی از پدر و جد پدری خود ارائه دهند تا مامور ثبت احوال در اجرای دستورالعمل نسبت به تشکیل پرونده فاقد شناسنامه اقدام کند.
وی تصریح کرد: در این راستا مدارک لازم اثبات نسب شامل مدارک پدر و مادر و بستگان نسبی تکمیل و در نهایت از طریق مراجع مربوطه هویت و تابعیت فرد استعلام می شود و پس از تکمیل پرونده برای بررسی تابعیت به شورای تامین شهرستان مربوطه ارسال می شود.
وی ادامه داد: در سال های گذشته روند رسیدگی به پرونده های مشکوک التابعین در سیستان و بلوچستان با کندی صورت می گرفت اما با دستور استاندار به شوراهای تامین و فرمانداران برای تعیین تکلیف مشکوک التابعین این موضوع از سال 92به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: قبل از سال 92 چهار هزار و884 پرونده بدون اقدام و از این سال به بعد تاکنون سه هزار و 68 پرونده در این رابطه تشکیل شد که در مجموع هفت هزار و 952 پرونده باید تعیین تکلیف می شد که این پرونده ها مربوط به افراد بالای 18 سال است که اکثرا سرپرست خانوار هستند.
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از مجموع پرونده های تشکیل شده 6 هزار و 215 پرونده تعیین تکلیف شد و برای افرادی که تابعیت شان تایید شده شناسنامه صادر شد که از این تعداد سه هزار و 500 پرونده مربوط به سال گذشته است.
دهمرده گفت: بیشترین عملکرد فعالیت فاقدین شناسنامه مربوط به سال 94 بوده است که در این مدت 20 هزار و119 جلد شناسنامه بالای یک سال برای افراد فاقد شناسنامه، فرزندان و نوه های آنان صادر شد و از این نظر سیستان و بلوچستان در بین استان های کشور رتبه نخست را دارد.
وی خاطر نشان کرد: این استان همچنین در سال 93 از نظر بررسی وضعیت فاقدان شناسنامه در کل کشور رتبه نخست را کسب کرد.
مدیر کل ثبت احوال استان گفت: امسال هزار و 207 فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته که برای تمامی آنان شناسنامه صادر شده است.
وی افزود: هم اینک هزار و 426 پرونده در دست بررسی است.
وی ادامه داد: در استان های دیگر آمار پرونده های فاقدان شناسنامه بالا نیست، زیرا معمولا افراد فاقد شناسنامه فقط در استان های مرزی وجود دارند.
وی تصریح کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در نظر داریم تا پایان سال پرونده های فاقدان شناسنامه موجود در ثبت احوال و شورای تامین را با همکاری مراجع مربوطه تعیین تکلیف کنیم.
وی تاکید کرد: تعدادی از افرادی که به ثبت احوال مراجعه می کنند فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند که برای این افراد هیچ اقدامی در مرحله اول از سوی ثبت احوال قابل انجام نیست.
وی افزود: این افراد ابتدا باید به اداره امور اتباع خارجی مراجعه و پرونده تشکیل دهند و پس از سیر مراحل قانونی در صورت دریافت سند تابعیت از وزارت امور خارجه امکان صدور شناسنامه برای آنان وجود دارد.
وی تاکید کرد: طبق مقررات برای این گونه افراد امکان تشکیل پرونده نیست.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: حدود 20 هزار نفر از فاقدان شناسنامه استان در 2 سال اخیر سجل (شناسنامه) دریافت کرده اند.
علی اصغر جمشیدنژاد با بیان اینکه شناسنامه سندی برای احراز هویت و تابعیت فردی اشخاص محسوب می شود اظهار داشت: پرونده 776 نفر نیز در این مدت مورد رسیدگی قرار گرفت که این افراد فاقد تابعیت ایرانی بودند.
وی با بیان اینکه هم اینک بیش از هزار پرونده در این زمینه باقی مانده که در حال رسیدگی است گفت: متاسفانه در میان پرونده های فاقدان شناسنامه سیستان و بلوچستان برخی مربوط به حدود 20 سال پیش است که تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته بود.
وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان افرادی هستند که مادر آنان تابعیت ایرانی و پدر تابعیت خارجی دارد که بر اساس قانون این افراد در سن قانونی که همان 18 سال است می توانند تابعیت خودشان را از نظر ایرانی یا خارجی بودن مشخص کنند.
وی با بیان اینکه پرونده مشکوک التابعین و غاصبان شناسنامه به عنوان تخلف به گونه ای دیگر مورد رسیدگی قرار می گیرد تاکید کرد: در رسیدگی به پروندهای فاقدان شناسنامه در استان ماده 45 قانون ثبت احوال و آیین نامه اجرایی آن مبنای عمل بوده است.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه فاقدان شناسنامه در سیستان و بلوچستان از تحصیل محروم نمی شوند و هم اینک تعداد زیادی از آنان در حال تحصیل در مدارس استان هستند.
علیرضا نخعی مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت تحصیل افراد فاقد شناسنامه در استان گفت: تحصیل در مدارس منوط به داشتن شناسنامه نیست و حدود 11 هزار کودک فاقد شناسنامه استان در مدارس حضور یافتند که حدود پنج هزار نفر آنان مربوط به زاهدان مرکز استان است. 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
فقط مواظب باشید افاغنه تو پاچتون نکنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار