وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی مضحک مطرح کرده که ایران تنها کشور منطقه است که توسط داعش و القاعده مورد حمله قرار نگرفته و این پرسش برانگیز است. اگر داعش و القاعده گروه‌های تندروی سنی هستند، باید به ایران حمله می‌کردند!
کد خبر: ۳۸۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰ 19 February 2017
امسال پنجاه و سومین اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ، در حالی برگزار می شود که بحران های منطقه ای در سوریه، عراق، بحرین، لبنان، سوریه و یمن ادامه دارد. همچنین جامعه جهانی با پدیده ای به نام ترامپ نیز آشنا شده و در حال آزمایش جدی بودن وی در تصمیماتش است.

به گزارش «تابناک»؛ در این میان، برخی کشورها از جمله عربستان سعودی و ترکیه که از یک سو خود را رقیب منطقه ای ایران می دانند و از سوی دیگر درصدد هستند که بتوانند با استراتژی همگامی با امریکا و تلون در رویکردهای سیاست خارجی بیشترین منفعت را به دست آورند، درصدد هستند که بتوانند از این آب گل آلود برای خود کسب منفعتی کنند.

ترک ها که در بازی های منطقه ای در این سال ها هر روز شکست جدیدی را تجربه می کردند، پیش از تغییر ریاست جمهوری در امریکا در چرخشی استراتژیک درصدد برآمدند با ایران و روسیه در منطقه برای حل و فصل موضوعات همکاری کنند. کودتا در ترکیه نیز این روند را سرعت بخشید و به تدریج شاهد بودیم که اتحاد سه گانه ایران، روسیه و ترکیه در حال شکل گیری بود. اما پس از روی کار آمدن دولت جدید امریکا و تغییر لحن ترامپ، ترک ها نیز در خام اندیشی خود فرصت را غنیمت شمرده اند و دوباره به رویه قبل به تدریج در حال بازگشت هستند.

بعد از اظهارات رئیس جمهور ترکیه که طی تور عربی خود در حاشیه خلیج فارس در بحرین سخنانی ضد ایران و اهداف ایران در سوریه و عراق بر زبان آورده بود، امروز نیز وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که ایران ثبات را در یمن، بحرین و عربستان با چالش مواجه کرده است.

مشخص است که ترک ها دوباره در یک اشتباه استراتژیک در تحلیل فکر می کنند که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در امریکا احتمالا معادلات منطقه ای تغییر می کند و با استفاده از این لفاظی ها می خواهند خود را در گروه برنده جا بزنند؛ اما باید گفت به راستی هر انسان عاقلی بعد از این همه تحولات و رخدادها هنوز واقعیت منطقه را درک نکرده؛ پس بهتر است در همین جهالت بمانند و در گفتن لفاظی های خود غوطه ور باشند.

در این میان وضعیت عربستان از این هم بدتر است. ترک ها گاهی در راهی که می روند شک می کنند اما سعودی ها در حماقت خود کاملاً پایدار هستند و در آن غلت می خورند. در این سال ها اگر بگوییم که عربستان بازیگر از پیش شکست خورده در تمامی معادلات منطقه ای بوده است، سخنی به گزاف نرانده ایم. سعودی ها در این سال ها برای پیروزی در بحران های منطقه ای از هیچ شیوه و رفتاری در تقابل با ایران نیز دریغ نکرده اند و هر نوع اقدامی که در توانشان بوده است انجام داده اند اما بازهم طعم شکست را در یمن، سوریه و لبنان چشیده اند.

وزیر کم عقل سعودی ها که از دو سال پیش به یاوه گویی شهرت فروانی دارد، با روی کارآمدن ترامپ در امریکا هیجان زده تر شده است. عادل الجبیر امروز در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنانی بر زبان آورده که نشان از اثبات همه تعبیرات درباره وی دارد.

جبیر ابتدا با تمجید از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عنوان فردی عمل گرا یاد کرد و گفت که به آینده وی خوشبین است. الجبیر گفت: «به دوستان اروپایی خود یادآوری می‌کنم که همچون انتخاب ترامپ، با انتخاب رونالد ریگان هم آنها جدا نگران شدند. ترامپ تاجر و حلال مشکلات است.»

به غیر از اینکه وی ترامپ را حلال مشکلات دانست، در اظهاراتی مضحک مطرح کرده است که ایران تنها کشور منطقه است که توسط داعش و القاعده مورد حمله قرار نگرفته و این سؤال برانگیز است. اگر داعش و القاعده گروه‌های تندروی سنی هستند، باید به ایران حمله می‌کردند!

جالب اینکه وزیر خارجه سعودی از اینکه تاکنون داعش موفق نشده به ایران حمله کند، ابراز ناراحتی می کند و جالب تر اینکه این پرسش را چرا در این کنفرانس مطرح می کند؟ به هر حال همه می دانند که داعش و گروه های تروریستی در خدمت سعودی ها در حال فعالیت هستند، بهتر نبود این سؤال را از خود آنها می کرد که چرا به ایران حمله نکرده اند یا بهتر اینکه بپرسیم، چرا تا کنون نتوانسته اند به ایران حمله کنند. این پرسشی است که سعودی ها باید از دوستان داعشی خود می پرسیدند.

آن چیزی که مشخص است، ترک ها و سعودی ها در اقدامی هماهنگ با صهیونیست ها درصدد هستند که دوباره موضوع ایران هراسی را بعد از فروکش کردن این موضوع با توافق هسته ای جا بیاندازند. در واقع مقایسه سه سخنرانی وزیرخارجه عربستان، ترکیه و آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نشان می دهد که هدف همه آنها، ایجاد دوباره جو ایران هراسی است تا بتوانند به اهداف خود دست یابند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
مار مولک داعش و امثال جیره خوران دست شما می دانند که شکستشان از حمله به ایران حتمی است جرات حمله به ایران ندارند مثل اینکه ناشتا قرصات با پوش خوردی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار