کد خبر: ۳۸۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱ 28 February 2017

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پس از برجام رغبت شرکت های مختلف بین المللی برای برقراری ارتباط با ایران چند برابر شد.

به گزارش ایرنا حمیدرضا عراقی دوشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان اظهار داشت: برجام سبب شد تا محصولات شرکت ملی گاز ایران را گرانتر و آسان تر بفروش برسانیم و پول آن را به صورت مستقیم دریافت کنیم.
وی تصریح کرد: شرکت گاز تلاش‌ زیادی برای تحقق پروژه گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان انجام داد تا این پروژه امروز آماده بهره برداری شود.
وی بیان کرد: برآورد اعتبار اجرای پروژه گازرسانی سیستان و بلوچستان حدود 60 هزار میلیارد ریال (6 هزار میلیارد تومان) است.
وی افزود: 75 درصد پروژه گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان امسال انجام شده است.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: تامین اعتبارات پروژه خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان در اولویت این شرکت بوده است.
عراقی اظهار داشت: در یک سال اخیر اعتبارات این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن تزریق شد.
وی تصریح کرد: با توجه به آغاز اجرای پروژه‌های بزرگ از جمله پتروشیمی چابهار در راستای طرح توسعه سواحل مکران، خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار در مدت 2 تا سه سال انجام می شود.
وی با اشاره به امضای قرارداد آموزشی میان شرکت گاز و جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: بر اساس این قرارداد هزار نفر از جوانان مستعد و جویای کار استان آموزش های لازم را در زمینه های مختلف مرتبط با پروژه گازرسانی فرا می گیرند.
وی تصریح کرد: شتاب پروژه گاز رسانی به زاهدان زیاد شده و تلاش می شود گاز تا اول بهار به این شهرستان برسد.
مدیرعامل شرکت گاز ایران گفت: میزان قرارداد شرکت ملی گاز و جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان برای آموزش نیروهای متخصص در زمینه گاز 20 میلیارد ریال ( 2 میلیارد تومان) است.
عراقی اظهار داشت: 80 درصد هزینه‌های آموزش این افراد را شرکت ملی گاز ایران و 20 درصد را نیز خود متقاضی پرداخت می‌ کند.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز در این نشست گفت: دور بودن این استان از منابع گازی، مشخص نبودن و کمبود منابع مالی در سال های گذشته، اجرای این پروژه را با کندی رو به رو کرده بود اما امسال این پروژه حتی یک روز هم تعطیل نشد.
حسن منتظر تربتی اظهار داشت: بر اساس برآورد اولیه قرار بود پروژه انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان در طول 2 سال انجام شود اما به دلیل مشکلاتی که در روند تامین منابع مالی خلل ایجاد کرد با تخصیص اعتبارات از سال گذشته، امروز آماده افتتاح شده است.
وی بیان کرد: لوله‌های خط انتقال گاز به زاهدان توسط هفت هزار و 500 تریلی از شهرستان های اهواز و ساوه به سیستان و بلوچستان حمل شده است.
وی افزود: در روند اجرای گازرسانی به زاهدان هفت میلیون مترمکعب خاک‌ برداری انجام شده است.
وی خاطر نشان کرد: شرکت گاز ایران در نظر دارد گازرسانی به 300 هزار خانوار، پنج نیروگاه برق و کارخانه‌ های سیمان سیستان و بلوچستان را بزودی انجام دهد.

مدیرعامل گاز سیستان و بلوچستان نیز گفت: گازرسانی به منازل در یک برنامه سه ساله در همه محله‌ های زاهدان انجام می‌ شود.
محمدحسن طهرانی اظهار داشت: تاکنون حدود 80 درصد مطالعات مربوط به گازرسانی به شهرهای خاش، چابهار، کنارک و زابل انجام شده است.
وی تصریح کرد: برای گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان نیاز به ساخت خطوط انتقال گاز به طول هزار و 220 کیلومتر در قطرهای 16 الی 24 اینچ و حدود 220 هزار انشعاب گاز با صرف هزینه ای افزون بر 2.3 میلیارد دلار است.
وی بیان کرد: پیمانکار مجری طرح انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان «جهاد نصر کرمان» است.
وی خاطر نشان کرد: تصویب گازرسانی به 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان های زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک و گازرسانی به صنایع موجود با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون دلار از محل بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه از برکات سفر نخست دولت تدبیر و امید به این استان در سال 93 بوده است.
به گزارش ایرنا مردم خون گرم و نجیب سیستان و بلوچستان فردا سه شنبه دهم اسفند در شهر زاهدان، میدان انقلاب اسلامی، ترمینال جدید و میدان گاز از رئیس جمهوری شان استقبال می کنند.
دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی در سومین سفر استانی خود به همراه چند تن از وزرای دولت علاوه بر افتتاح طرح گازرسانی به زاهدان و روشن کردن مشعل گاز در میدان گاز این شهر، چندین طرح آماده شده دولت را به صورت متمرکز از طریق ویدئو کنفرانس در سراسر این استان از محل فرودگاه زاهدان راه اندازی می کند و کلنگ چند طرح دیگر را نیز به زمین می زند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار