محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در راس هیئتی به نمایندگی از رئیس‌جمهور ایران در اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) که با حضور سران کشورها و دولت‌های عضو در اندونزی حضور یافت.
کد خبر: ۳۹۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵ 08 March 2017

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان پس از سخنان افتتاحیه رئیس‌جمهور اندونزی، اسناد اجلاس شامل «میثاق جاکارتا»، «برنامه عمل» و «بیانیه پیشگیری و مواجهه با افراطی‌گرائی» که پیش از این توسط کارشناسان ارشد کشورهای عضو تدوین شده بود، به تصویب اجلاس سران رسید. در ادامه، سران و روسای هیئت‌های شرکت‌کننده به ایراد سخنرانی پرداختند.
وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود همکاری در قالب اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند را فرصتی مغتنم برای همکاری و پیشرفت اعلام و اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های فراوانی برای تقویت ارتباطات دریایی و برقراری ارتباطات چند وجهی منطقه آیوار با سایر بازارهای منطقه‌ای و جهانی برخوردار است.
ظریف ضمن اشاره به موقعیت راهبردی بندر چابهار برای برقراری ارتباط میان اقیانوس هند و خلیج‌ فارس، غرب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا و همچنین با یادآوری برگزاری اولین اجلاس روسای مناطق آزاد سازمان مذکور در اردیبهشت ماه سال جاری در چابهار، این بندر را مسیری امن و کوتاه برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب دانست و بر اهمیت آن تاکید کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اینکه 80 درصد تجارت جهانی از مسیر دریا و از طریق کشتی انجام می‌شود به اهمیت موضوع ایمنی و امنیت دریایی، به عنوان یکی از اولویت‌های آیورا، اشاره کرده و لزوم توجه ویژه به افزایش ایمنی و امنیت از یک سو و جلوگیری از آلودگی دریا از سوی دیگر را خاطرنشان ساخت.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه منطقه ما دستخوش خشونت افراط‌گرایانه و تروریسم است، از تصویب «بیانیه مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز منجر به تروریسم» توسط این اجلاس استقبال کرده و افزود این بیانیه در راستای اهداف تعریف شده در ابتکار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «جهان برعلیه خشونت و افراط» که به اتفاق آرا توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2013 به تصویب رسید می‌باشد.
ظریف در بخش پایانی سخنان خود، اقتصاد مقاومتی و پایدار را نیازمند همکاری در تمامی سطوح زیرمنطقه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و آیوار را فرصتی منحصربه‌فرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان کشورهای عضو دانست.
پس از پایان اجلاس، کنفرانس مطبوعاتی با حضور روسای قبلی، فعلی و آتی سازمان برگزار گردید. اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند متشکل از ٢١ عضو (کشورهای حاشیه‌ای اقیانوس هند از ٣ قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه) و ٧ کشور غیرمنطقه‌ای به عنوان شریک گفت‌وگو با این اتحادیه می‌باشد.
وزیر خارجه در حاشیه اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) با رئیس‌جمهور اندونزی، وزیر خارجه تایلند و معاون رئیس‌جمهور سیشل دیدار کرد.
در دیدار ظریف با رئیس‌جمهوری اندونزی بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و رفع موانع بانکی تاکید شد.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران با شناخت درست از ظرفیت‌های سواحل مکران همواره در اسناد بالادستی خود بر توسعه و بهره‌گیری از این نعمت خدادادی تاکید کرده است. در راس این تاکیدات، فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری است که با گنج نهفته نامیدن سواحل مکران، دولت را به همکاری با سایر بخش ها برای تسریع در آبادانی این منطقه مکلف نموده اند. همچنین ایجاد ستاد توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس جمهور، تصویب تاسیس سازمان توسعه مکران در برنامه ششم توسعه و غیره همه از اسناد بالادستی توسعه سواحل مکران است.

توسعه صنایع و آبادانی در چابهار نیز به عنوان نگین مکران که تنها بندر اقیانوسی کشور می باشد همواره در کانون توجهات دولتمردان بوده است. طرح توسعه بندر شهید بهشتی و ارتقای طرفیت آن به بیش از 8 میلیون تن، ایجاد سومین قطب پتروشیمی کشور در منطقه آزاد چابهار (بعد از ماهشهر و عسلویه)، ایجاد سومین قطب خودروسازی، مجتمع فولاد و... همه از طرح های مورد حمایت دولت در چابهار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار