در گزارش کمیته اسکوا آمده است: اسرائیل رژیم آپارتاید تأسیس کرده، که بر همه ملت فلسطین مسلط است. راهبرد گسست و جداسازی ملت فلسطین، همان شیوه اصلی است که اسرائیل از مسیر آن سیستم آپارتاید اعمال می‌کند. اسرائیل، فلسطینی‌ها را به چهار گروه تقسیم کرده که با قوانین و سیاست‌ها و رفتارهای تبعیض آمیز در معرض سرکوب اند.
کد خبر: ۳۹۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ 18 March 2017
پس از آنکه یکی از مجموعه های سازمان ملل در گزارشی، رژیم اسرائیل را نظام آپارتاید و تبعیض نژادی خواند، دبیرکل سازمان ملل تحت فشار آمریکا، دستور حذف این گزارش را داد و مسئول گروه تنظیم کننده این گزارش استعفا کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ کمیته اسکوا از مجموعه های سازمان ملل در گزارشی تأکید کرد، رژیم صهیونیستی، نظامی آپارتاید و تبعیض نژادی است. این برای نخستین بار است که دیدگاه های کارشناسان بین المللی در تطابق اسرائیل با مؤلفه های یک رژیم آپارتاید رسماً به عنوان دیدگاه های مجموعه های سازمان ملل مورد اشاره قرار گرفت و در متن این گزارش ها قرار گرفت.
 
در گزارش کمیته اسکوا آمده است: «اسرائیل رژیم آپارتاید تأسیس کرده، که بر همه ملت فلسطین مسلط است.»

این گزارش با تأکید بر تبعیض نژادی اسرائیل علیه ملت فلسطین آورده است: «راهبرد گسست و جداسازی ملت فلسطین، همان شیوه اصلی است که اسرائیل از مسیر آن سیستم آپارتاید اعمال می‌کند. اسرائیل، فلسطینی‌ها را به چهار گروه تقسیم کرده که با قوانین و سیاست‌ها و رفتارهای تبعیض آمیز در معرض سرکوب قرار دارند.»

این گزارش بنا بر تحقیقات علمی و دلایل و مدارکی که جای هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد، ثابت می‌کند که اسرائیل به جرم اعمال آپارتاید، گناهکار است.

ریما خلف، قائم مقام دبیرکل و دبیر اجرایی اسکوا گفت: «این گزارش اولین گزارش از نوع خود است که از یک نهاد وابسته به سازمان ملل متحد صادر می‌شود و با صراحت اسرائیل را متهم به نژادپرستی، و تأکید می‌کند که این رژیم بر پایه سیستم آپارتاید تأسیس شده که ملت فلسطین را مورد ظلم و ستم قرار می‌دهد.»

صدور این گزارش به مذاق آمریکا خوش نیامد و نیکی هایلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: دبیرخانه سازمان ملل متحد حق دارد خود را از این گزارش مبرا کند؛ اما باید اقدامی فراتر انجام دهد و کل گزارش را پس بگیرد. وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که کشورش به رد شدید و اصولی مقاصد شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل، ادامه خواهد داد. سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد، این گزارش شبیه تبلیغات دوران نازی و به شدت یهودستیزانه است.

فشار آمریکا در حمایت از اسرائیل باعث شد تا دبیرکل سازمان ملل عقب نشینی کند و دستور حذف این گزارش صادر کند. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران در نیویورک گفته است: «این گزارش بدون هرگونه مشورتی با دبیرخانه سازمان ملل منتشر شده و با ساختار کنونی خود، بیانگر دیدگاه آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان نیست بلکه بیانگر دیدگاه تهیه کنندگان آن است.»
 
در نهایت ریما خلف دبیرکل اسکوا به دلیل فشار دبیرکل سازمان ملل برای حذف گزارش درباره رژیم آپارتاید اسرائیل از وب سایت اسکوا، از این سمت کناره گیری کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار