کد خبر: ۴۰۷۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 15 April 2017
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تمساح پوزه کوتاه(گاندو) یکی از نمادهای مهم محیط زیست و از گونه های گردشگرپسند جنوب سیستان وبلوچستان نیازمند حمایت و توجه بیشتر است.

به گزارش ایرنا معصومه ابتکار روز جمعه در نشست دبیران کارگروههای تخصصی محیط زیست سیستان و بلوچستان در فرمانداری چابهار اظهار داشت: برای پرورش، تکثیر، نگهداری و افزایش جمعیت گاندو و جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند تلاش های زیادی انجام شده است.
وی معرفی بیشتر گاندو برای جذب گردشگر را خواستارشد و افزود: مردم و مسئولان از فرصت ها و ظرفیت های خدادادی نهایت استفاده را ببرند.
وی از تلاش های استاندار سیستان وبلوچستان در حمایت از برنامه های محیط زیست قدردانی کرد و افزود: با حمایت مردم و مسئولان می توان در هر زمینه ای موفق عمل کرد.
وی از تدوین کارنامه زیست ‌محیطی سیستان و بلوچستان در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: اقدامات بسیار خوبی در حوزه محیط زیست در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است که تدوین کارنامه زیست محیطی می تواند به حل مشکلات حوزه محیط زیست کمک کند.
وی گفت: برای نخستین بار در سال 1394 سیاستهای محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گرفت.
وی طرح ایجاد روستاهای سبز با همکاری دهیاران و شوراها، وزارت کشور و به ویژه فرمانداری ها را از جمله برنامه های مهم در حوزه محیط زیست عنوان کرد.
وی گفت: دولت در سطح کلان توجه ویژه ای به محیط زیست دارد بطوریکه شخص رئیس جمهوری اعلام کرده است که دولت من دولت محیط زیست است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: قرار است برنامه های اشتغالزایی و برگزاری دوره ‌های کارآفرینی مشاغل سبز را با همکاری مسئولان استانی اجرایی کنیم.
ابتکار حل مشکلات حوزه محیط زیست را رویکرد علمی و ارایه برنامه دقیق و کارشناسی عنوان کرد و افزود: سیستان وبلوچستان با طبیعت بکر و زیبا و گونه های منحصربفرد جانوری می تواند در بحث محیط زیست و گردشگری جذابیت خوبی داشته باشد.
وی با بیان اینکه نباید با تکرار اشتباهات گذشته به طبیعت و محیط زیست آسیب وارد کنیم، خاطرنشان کرد: سدسازی در برخی مناطق تجربه تلخی است که اکنون در پایین دست سدها مشکلات زیست محیطی بوجود آمده و بخش وسیعی از اراضی به کانون ریزگردها و گرد و غبار تبدیل شده است.
وی شرایط تالاب هامون در شمال استان سیستان وبلوچستان را به نسبت سال 92 بسیار خوب توصیف کرد و افزود: برنامه های خوبی برای احیای تالاب ها داریم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواستار مطالعه زیست محیطی برای طرح های صنعتی شد و افزود: همه طرح ها باید قبل از اجرا مجوز سازمان محیط زیست را داشته باشند.
ابتکار افتتاح مرکز نگهداری و تیمارداری گاندو در ریکوکش چابهار را برای جذب گردشگر موثر دانست وخاطرنشان کرد: بخش خصوصی می تواند برای پرورش گونه های جانوری مشارکت کند.
وی با بیان اینکه چابهار منطقه ای فوق العاده زیبا برای گردشگری است و باید گونه های دیگر نظیر خرس سیاه، دلفین ها، یوزپلنگ و دیگر گونه های ارزشمند با اقدامات لازم حفظ شوند.
وی جلوگیری از کشند قرمز در سواحل مکران را از برنامه های محیط زیست عنوان کرد و افزود: با کشورهای همجوار برای بحث های زیست محیطی در ارتباط هستیم.

بازدید از مرکز پرورش تمساح پوزه کوتاه (گاندو)و منطقه حفاظت شده این گونه نادر جانوری در شهرستان سرباز، دیدار با محیط بانان و کارکنان پرتلاش محیط زیست، بررسی مشکلات زیست محیطی صنایع استقرار یافته در چابهار از جمله برنامه های دکتر ابتکار در سفر 2 روزه به چابهار است.
دیدار با خانواده بزرگ زاده که سال گذشته فرزند خردسال شان طعمه گاندو شده بود از دیگر برنامه های معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به چابهار است.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار