کد خبر: ۴۱۱۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۹ 21 April 2017

از عصر دیروز که جلسه ای به ریاست وزیر کشور دولت برگزار و در آن تصمیم گرفته شده مناظره های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت ضبط شده پخش شود، جنب و جوشی در میان کاندیداها و طرفداران آنان ایجاد شده و همه مدعی هستند که خواهان پخش زنده مناظره ها هستند و هر یک دیگری را متهم می کنند که آنان برای لغو پخش زنده مناظرات اعمال فشار کرده اند.

به گزارش «تابناک» در جلسه ای که عصر دیروز در این ارتباط تشکیل شده است، هم برخی از مقامات دولتی از جمله وزیر کشور و مقامات ستاد انتخابات وزارت کشور حضور داشته اند و هم برخی دیگر همچون دادستان کل کشور، رییس صدا و سیما، نماینده شورای نگهبان و نماینده ناظر بر صدا و سیما. تا کنون هم مشخص نشده است که این تصمیم با اجماع و اتفاق آرا اخذ شده است و یا با رای گیری با رای اکثریت نسبی یا مطلق اعضای حاضر در جلسه.

بر اساس این گزارش آنچه روشن است اینکه از ساعتی پیش اغلب کاندیداها و طرفدارانشان از این تصمیم اعلام نارضایتی کرده اند و به انحاء مختلف، اعلام کرده اند که آنان آماده حضور در مناظره های زنده تلویزیونی هستند.

سخنگوی وزارت کشور نیز که ظاهرا وظیفه اطلاع رسانی درباره این تصمیم را بر عهده داشته نیز تا کنون در این باره سکوت پیشه کرده و مشخص نکرده که مکانیسم تصمیم گیری در این جلسه چگونه بوده است و این سکوت بر ابهام ها افزوده است. چرا که از یک سو دولتی ها مدعی اند افراد شرکت کننده در این جلسه، بیشتر از طرفداران جناح مقابل بوده اند و از سوی دیگر اصولگراها هم مدعی هستند که مخالفت با پخش زنده مناظره هابه نفع دولت مستقر است و دولت می تواند با طفره رفتن از پخش زنده از پاسخ گویی چهار ساله اقدامات خود، شانه خالی کند.

اما آنچه بیش از همه در این برهه اهمیت دارد، اطلاع رسانی دقیق و شفاف درباره تصمیمات اخذ شده است. نهادهای تصمیم گیر در این روزها بیش ار هر زمان دیگری لازم است با اطلاع رسانی دقیق، بهانه ها را از بهانه جویان بگیرند و اجازه ندهند فضا غبار آلود شود. در همین چند ساعت گذشته، طرفداران کاندیداها به انحا مختلف کاندیداهای رقیب را درباره این تصمیم متهم کرده اند و دلایلی را هم از خود جعل کرده اند. در حالی که با اطلاع رسانی دقیق و به موقع می توان از ایجاد چنین فضای پر ابهامی جلوگیری کرد. به راحنی می توان مکانیسم تصمیم گیری در این جلسه را به اطلاع مردم رساند تا کاندیداها نتوانند از این فضای پر ابهام علیه رقیب، سوء استفاده کنند.

کاندیدا هم لازم است در همین آغازین ساعات ورود جدی به کارزار انتخاباتی از خود سعه صدر نشان داده و طرفدارانشان را کنترل کنند؛ به نظر می رسد که بسیار ضروری است که در روزهای آینده که کاندیداهای نهایی مشخص می شوند، خطوط ارتباطی مستقیمی بین کاندیداها و روسای ستادشان ایجاد شود تا با تعامل بتوانند از هیجانی کردن فضا توسط طرفدارانشان جلوگیری کنند؛ کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، رقابتشان که طبیعتا در حد تخاصم شوروی و آمریکا در جنگ سرد که نیست! آنان نیز در آن دوره طولانی، خطی ارتباطی برای خود گذاشته بودند که از ایجاد بحران های غیر ضروری جلوگیری کنند. به نظر می رسد بهترین راه برای عقلایی کردن رفتار ستادها و طرفداران، ایجاد همین خط ارتباطی مستمر، بین همه کاندیداست تا با تعامل، فضای انتخابات را مدیریت کنند.

در همین مورد چگونگی پخش مناظرات، کاندیداهای نهایی شده می توانند به جای متهم کردن یکدیگر، به صورت جمعی درخواستی را برای فراهم کردن زمینه پخش زنده آماده کنند و به مقام های تصمیم گیر ارائه دهند. چرا راه های امتحان شده و مسالمت آمیز را استفاده نمی کنیم ؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار