رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از افزایش مبتلایان به تب کریمه کنگو در 10 روز گذشته در استان خبر داد.
کد خبر: ۴۱۳۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۹ 26 April 2017

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مهمترین راه مقابله با ابتلاء به تب کریمه خونریزی دهنده کنگو، رعایت موارد حفاظت بهداشتی شخصی مانند استفاده از چکمه و دستکش هنگام رسیدگی به دام است.

دکتر محمودرضا میری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که در اولین کارگروه سلامت و امنیت غذایی سال 96 سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: از 24 فروردین ماه تا اول اردیبهشت امسال 17 نفر به تب کنگو در استان مبتلا شدند که درصد زیادی از مبتلایان به این بیماری، شاغلان کشتارگاه ها و دامداران بوده اند.

وی تصریح کرد: هر زمان که تعداد غیر معمولی از افراد  با علائم بیماری های بومی در استان به پزشک مراجعه کنند نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر بلافاصله هوشیار شده و بر اساس پروتکل های تدوین شده، اقدامات درمانی مورد نیاز را انجام می دهند.

وی ادامه داد: از 24 فروردین ماه نیز مواردی از تب کنگو در استان شاهده شده است که با توجه به اینکه این بیماری یکی از بیماری های بومی استان است بلافاصله پروتکل های درمانی مورد نیاز اجرایی شد.

وی گفت: با توجه به وضعیت خاص اقلیمی و جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان، فعال بودن نظام مراقبت بیماری ها، از گسترش آن به سایر نقاط کشور پیشگیری می کند.

دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در این کارگروه گفت: میزان مرگ و میر تب کریمه کنگو در دنیا 50 درصد است اما این میزان در استان سیستان و بلوچستان با توجه به مراقبت ها و پیشگیری های انجام شده و همچنین هوشیاری نظام سلامت، 15 درصد است.

وی گفت: بر اساس بررسی آمار مبتلایان سالیان گذشته، بیشترین میزان ابتلاء در شهرهای زاهدان، زابل، خاش و سراوان گزارش شده است و ضروریست که مشاغل مرتبط در این شهرها بیشتر مراقب باشند و موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه یک چهارم از مبتلایان خانم های خانه دار و محصلان بوده اند گفت: این افراد به دلیل مصرف جگر خام و یا قطعه قطعه کردن گوشت دام آلوده بدون استفاده از دستکش، مبتلا شده اند.

مهندس جمشید نژاد معاون سیاسی اجتماعی استاندار هم در این جلسه گفت: عمده انرژی و وقتمان را باید روی پیشگیری متمرکز کنیم.

وی ادامه داد: بیشترین موارد، مربوط به دایره نظارت سازمان دامپزشکی است و باید اعمال قانون با قدرت انجام پذیرد چرا که وظیفه اصلی مان حفظ سلامت مردم است.

وی بر لزوم بازدید های نظارتی مکرر و راه اندازی آزمایشگاه تب کریمه کنگو تاکید کرد.

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار