استاندار سیستان و بلوچستان در پی شهادت 9 مرزبان جمهوری اسلامی در مرز ایران و پاکستان «محمد رفیع» سرکنسول پاکستان در زاهدان را احضار و مراتب اعتراض خود به این کشور را اعلام کرد.
کد خبر: ۴۱۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰ 28 April 2017
به گزارش تابناک سیستان‌وبلوچستان علی اوسط هاشمی با بیان اینکه هر آنچه برای خود می پسندید باید برای دیگران هم بپسندید، بیان کرد: ما نمی توانیم به این بیندیشیم که امنیت پاکستان را بطور کامل امنیت خودمان بدانیم و راه را بر هر تحرک احتمالی در مرز ببندیم بگونه ای که دولت پاکستان خیالش از مرز ایران راحت باشد اما در مقابل شاهد این قبیل تحرکات از داخل مرز پاکستان علیه خودمان باشیم.

وی خطاب به سرکنسول پاکستان در زاهدان گفت: اختلافات شما با کشورهای دیگر بر ما پوشیده نیست هم شما بر ارزش امنیت مرز ایران با کشور خودتان واقف هستید و هم ما  واقفیم ولی باید صیانت از امنیت مرز در جهت توسعه  باید دو طرفه باشد.
هاشمی افزود: برای تولید امنیت در ایران و به ویژه  در سیستان و بلوچستان خیلی زحمت کشیده ایم و خسارتهای زیادی پرداخت کرده ایم، و برای دولت و ملت ایران پذیرفتنی نیست که به راحتی بر دستاوردهای  حاصل از سرمایه ها و  خون شهیدان صیانت از امنیت  خدشه ای  وارد شود.
نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: ذره ای شک ندارم و اگر شک داشتم شما را احضار نمی کردم که جریان ضد انقلاب در سرزمین شما اتراق و یک پناه امنی برای خود ایجاد کردند و به راحتی به سلاح های مخرب و سنگین دسترسی داشته و هر موقع اراده کنند از مرز شما وارد می شوند و احساسات مردم ما را تحریک می کنند.
استاندار افزود: احساسات مردم وقتی جریحه دار شود مدیریت برآن احساسات کار راحتی نیست بعضا ملاحظه من را هم نمی کنند، مردم حق دارند؛ وقتی خسارت می بینند و بنده هم وقتی از عهده پاسخ روشنی بر نیایم قطعا در مقابل خود من هم می ایستند چون صبر و مدارای هر قشر و دولت و ملتی حدی دارد.
هاشمی با اشاره به شهادت 9 مرزبان ایران در مرز 2 کشور اظهار داشت: در پی حادثه دیروز آثار خون یک اسیر که اشرار با خود به داخل خاک پاکستان برده اند بر زمین ریخته شده و کاملا مشهود است و مرزبانان ایران از مرزبان شما نیز دعوت کرده و حتی آثار خون را نیز مرزبان پاکستان دیده اما صورتجلسه نکرده است.
وی ادامه داد: این در حالیست که بر اساس قوانین حقوقی مرزی وظیفهمرزبانان دو طرف ثبت وقایع مثبت و تلخ است ولی متاسفانه مرزبان شما از تهیه گزارش و صورتجلسه خودداری کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در همان ساعت و دقایق نخست حادثه، مرزبان ما تشخیص داده که راه خروج اشرار کجاست و از مرزبان شما درخواست کرده است که اجازه دهند مرزبانان ایران اشرار را تعقیب و سرکوب کنند یا با هم تیم مشترکی تشکیل داده و به سرکوب اشرار بپردازند که این را هم تمکین نکرده است.
وی اضافه کرد: عدم تمکین و عدم  اتخاذ موضع فعال حداقل از سوی  کشور  شما در دستگیری اشرار  زمینه ساز ناهنجاریهای مرزی خواهد شد ناهنجاریهای مرزی امروز نه سازگار با منافع شماست و نه سازگار با حسن همجواری و تاریخ ارتباط دو کشور است.
استاندار گفت: کدام کشور منافع خود را به دست یک عده 50 - 60 نفری اشرار می سپارد که بخواهند رابطه 2 کشور را مخدوش کنند، من واقعا علاقه مند به توسعه روابط با پاکستان هستم و تاکنون چندین نشست با سروزیر و حکمران و مقامات ملی و منطقه ای پاکستان داشتم. وی خاطرنشان ساخت: سفیر جدید شما را نیز قبل از تسلیم استوار نامه اش ملاقات کردم و این نشان از اراده ام برای توسعه روابط است اما از این طرف هم سخت به بی تفاوتی دولت پاکستان به ویژه مسئولان ایالت بلوچستان اعتراض دارم.
هاشمی  بیان کرد: وقتی یک اتفاقی در گوشه ای از مرز شما رخ می دهد که معلوم نیست توسط چه کسی بوده و هیچ مدرکی هم وجود ندارد صدای اعتراضتان بلند می شود اما دیروز حداقل 9 مرزبان ما شهید، 2 نفر زخمی و یک نفر هم اسیر و به داخل خاک پاکستان منتقل شده انتظار ما حداقل این است که دولت پاکستان یک اراده ای از خود نمایان کند که موافق این حرکات نیست اگر این اراده بر ما نمایان شود محصول اراده 2 دولت برای برخورد با حرکات تروریستی و ناجوانمردانه می تواند سرمایه ای مشترک برای تولید امنیت ایجاد کند.
 وی ادامه داد: آرزوی ما این است که این نوع رفتار بر روابط 2 کشور حاکم باشد نه اینکه دشمن در تلاش باشد و عده ای که قطعا از حمایت های کشورهایی برخوردارند که از توسعه روابط ما با شما خوشحال نیستند، تلاش های مذبوحانه ای کنند که همین رابطه موجود ما را خدشه دار و آلوده کنند.
وی تاکید کرد: چرا باید اجازه دهیم که دیگران با بکارگیری عده ای مزدور بی هویت روابط ما را برهم زنند.
هاشمی گفت: چند لحظه پیش شماری از سرداران و بزرگان طوایف استان در دیدار با من از این قبیل تحرکات ابزار انزجار و برائت و اعلام کردند که برای ما ننگ است که عده ای بنام بلوچستان چنین تحرکاتی را انجام دهند.
وی تصریح کرد: انتظار و توقع جدی ام را به دولت پاکستان و مسئولان محلی اطلاع دهید که تحمل رفتارهای خسارت زا تا حدی قابل قبول است بعد از آن از اراده من خارج است چون ما منتخب مردم هستیم و ملت از ما اصلاح این رفتارهای مرزی را مطالبه می کند، اگر نشانی از اراده دولت دیده نشود و عزم دولت برای مسدود کردن راه بر تحرک اینها آشکار نشود شائبه پشتیبانی دولت از این جریان را بدنبال خواهد داشت و این مساله می تواند برای ما زمینه تغییر رویکرد را ایجاد کند.
استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد: امنیت و اقتدار ما بگونه ای است که به آمریکا اجازه ندادیم با اقتدار ما بازی کند در مقابل قدرتهای بزرگ صف آرایی و هزینه پرداخت کردیم تا بر موضع خودمان بمانیم حالا چگونه بنشینیم که یک عده 20- 30 نفری شرور بیایند و با اقتدار ما بازی کنند.
وی افزود: اگر ملاحظات دولت پاکستان و حسن همجواری را نداشتیم سرکوب اینها با مختصر اعمال اراده برگرفته از اقتدار کار دشواری نیست .
وی با بیان اینکه جامعه ما یک جامعه باغیرت است و به هیچ وجه این نوع دهن کجی های جریان های سوء قد کوتاه را برنمی تابد، بیان داشت: تشکیل یک گروهان مشترک واکنش سریع از مرزبانان 2 کشور ضروری است تا با اقدام به موقع و سریع و دستگیری تعدادی از این افراد شرور و تروریست سرمنشا آنان برای همه مشخص شود، اکنون زمان کلام به سرآمده و نیازمند یک واکنش عملی هستیم زیرا تحت فشار مردم هستیم و کنترل خشم مردم راحت نیست.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
سلام. خدارحمت کنه شهدا این جنایت بزرگ ولی حواس مسئولین بیش از پیش به مرز زابل باشه محکمترش کنید خطر ناکشاشون آنوره. خدا نصیب نکنه
پاسخ ها
دلیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
خاک بر سر پولپرستت که واسه دوزار قاچاق از مرز میای اینجا دم از مظلومیت میزنی.
آقایان تو رو خدا دو روز مرز رو باز بذارید ببینم این چطوری مال و جان و ناموسش رو از ... افغانی ها در میاره.
اردلان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
مخاطب محترم آقا یا خان دلیل/ اگر چیزی مصرف می کنید لطفا بعد از آن نه رانندگی کنید و نه پیغام زیر اخبار بگذارید.واقعا من نفهمیدم دلیل یورش شما به مخاطب مظلومی که از مرزبانی خواسته اند مرز زابل را بیشتر کنترل نمایند. آرام باش دلیل جان، آرام...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
مرد حسابی. مدعی شده و طعنه بسته شدن مرز را داده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
تیکه انداخته،اینم خوب جوابش روداده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
سلام دعوا را نیندازید. کنایه ای بود به نحوه کنترل وبسته شدن مرز زابل که باعث فقر فلاکت کوچ مردم مرز نشین زابل گردیده
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
کنایه چرا بیاندازد مردک خون جوانی رد انداخته بر خاک بیابان و آنگاه دستمایه یک نفر قاچاقچی باید بشود این مجاهدت فی سبیل الله؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
حالا چرا دعوا میان آورده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
خدا لعنت کند بیکاری و فقر مردم منطقه را و البته همه حامیان این بیکاری و فقیر نگه داشتن مردم را تا بتوانند برای خود منفعت جمع کنند
سیستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
چشم و دل دولتمردان روشن از بی تدبیری و کج سلیقگی باز گذاشتن مرز جنوب استان و مسدود نمودن مرز شمال استان شمال جنوب ندارد مرز را کلا ببندید تا خون این عزیزانمان به ناحق ریخته نشود
رحمتعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
آقا ضایع بازی در نیارید
این مرز میرجاوه کوهستان صعب العبوره، نمیشه بست.راستی اینهمه قاچاقچی نوبره ها
روح الله غنی پور از هامون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
قاچاقچی،نه کولر مظلوم که دلش به بازار مرز خوشه،و الا این جا خیلی وقته نه آبی برای کشاورزی هست، نه هوایی برای تنفس
سیستان مظلومیت دارد،چشم به بازار مرز دارد که بسته است.
بلوچستان هم مشکل مرز از نوع دیگر دارد.
کاش به جای افغانستان و پاکستان و عراق با اسکاتلند و هلند و آلمان هم مرز بودیم
افسوس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار