کد خبر: ۴۲۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰ 19 May 2017
مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان از هم اکنون برای خلق حماسه ای دیگر در 29 اردیبهشت و جاری شدن چون سیل در شعب اخذ رای آماده شده اند. 
تب و تاب انتخابات این روزها در سیستان و بلوچستان دیار وحدت مذاهب به اوج خود رسیده به گونه ای که مردم عزم خود را جزم کرده تا با مشارکت گسترده در انتخابات وفاداری شان به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را اعلام و برگ زرین دیگری بر افتخارات خود بیفزایند.
سیستان و بلوچستان از جمله استان هایی است که مردم همیشه در صحنه آن همواره در انتخابات سه دهه گذشته با مشارکت گسترده و پرشور خود از نظام جمهوری اسلامی حمایت و پشتیبانی کرده اند به گونه ای که در بعضی از انتخابات میزان مشارکت مردم به 75 درصد نیز رسیده است.
نکته جالب اینکه به گفته برخی شهروندان از هم اکنون لیست نامزدهای مورد نظر خود را در تکه کاغذی یادداشت کرده اند تا فردا به راحتی از آن استفاده و نامزد مورد نظر برای ریاست جمهوری و کاندیداهای شورای اسلامی را انتخاب کنند.
یکی از نوجوانان زاهدانی که خود را محمود بارکزهی معرفی کرد به خبرنگار ایرنا گفت: پدر بزرگم که بیسواد است امروز از من خواست تا اسامی نامزدهای مورد نظرشان را در کاغذی یادداشت کنم تا فردا وقتی به اتفاق هم به شعبه اخذ رای رفتیم همین افراد را در برگه رای برایشان بنویسم.
یکی از شهروندان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم این استان همواره عشق و علاقه خود را به نظام مقدس اسلامی ابراز داشته اند به گونه ای که حضور حداکثری در پای صندوق های اخذ رای گواهی بر عشق و دلبستگی آنان به این نظام الهی است.
سعید گرگیج افزود: با توجه به اهمیت شرکت در انتخابات مردم این استان از هم اکنون آماده حضوری با شکوه در این صحنه شده اند تا در سرنوشت سیاسی خود مشارکت داشته باشند و کاندیداهای اصلح را برای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر روستا برگزینند.
یکی دیگر از شهروندان سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل اینکه حضور حداکثری ما در انتخابات سبب اقتدار نظام و تاثیر گذار در معادلات سیاسی بسیاری از کشورهای منطقه است بر خود واجب می دانیم همچون گذشته با حضور حداکثری در این مسیر گام برداریم.
محمد رضا کوهکن افزود: مردم ولایی و متدین سیستان و بلوچستان با تاسی از فرموده رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که شرکت در انتخابات را یک تکلیف الهی و وظیفه ملی و شرعی اعلام کردند آماده خلق حماسه ای دیگر هستند تا ضمن تعیین سرنوشت خویش راه نفوذ دشمن و سلطه آنان را بر این خاک مقدس ببندند.
یک بانوی سیستان و بلوچستانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ما زنان به همراه فرزندان خود در انتخابات مشارکت می کنیم تا ضمن آموزش به فرزندان برای شرکت در سرنوشت خود با انتخاب فرد اصلح آینده روشن را برای دلبندان خود رقم بزنیم.
حمیرا گمشادزهی افزود: زمانی که زنان همراه با خانواده پای صندوق های رای حضور پیدا می کنند سبب ایجاد جوش و خروش و در نتیجه یک انتخابات پرشور و فراگیر مردمی می شوند.
وی اظهار داشت: من در طول 43 سال زندگی خود از زمانی که واجد شرایط رای دادن شدم همواره در همه انتخابات شرکت کرده ام تا بگویم همپای مران این سرزمین در صحنه های مختلف آماده حضور هستم.
فاطمه پیری دیگر بانوی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه انتخابات یکی از ارکان مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می شود ما نیز امسال همانند سالهای گذشته در این عرصه حضور پیدا می کنیم تا شاهد عزت، سربلندی و کرامت ایران و ایرانی باشیم.
وی گفت: از رئیس جمهوری درخواست داریم با توجه به مشارکت بالای مردم بعد از انتخاب شدن تک تک رای ها را محترم بشمارد و برای رفع مشکلات جامعه از جمله بیکاری و اقتصادی به ویژه در استان های محروم از جمله سیستان و بلوچستان که دارای بیشترین نیروی جوان است تلاش بیشتری کند.
محمد امین کیخا یکی از رای اولی های این استان به خبرنگار ایرنا گفت: در هر کشوری که در آن انتخابات برگزاری می شود میزان مشارکت به عنوان یک شاخص و معیار برای میزان مقبولیت آن حکومت و نظام در نزد مردم محسوب می شود.
وی ادامه داد: با گذری بر آمار چندین ساله در ایران مشاهده می کنیم که هرچه جلوتر می رویم میزان مشارکت داوطلبان نامزدی و حضور مردم در پای صندوق های رای افزایش می یابد.
وی افزود: این بدان معناست که ملت ایران هیچگاه بخاطر مشکلات و دیگر مسائل نظیر تحریم و غیره از انقلاب خود دست بر نمی دارند. 
وی بیان کرد: وقتی رای مردم میزان مقبولیت نظام را نشان می دهد ملت ایران با مشارکت بالا مقبولیت نظام خودشان را حفظ کرده اند تا چنانچه کشورهای غربی و دیگر مردم جهان از ایران سخن گفتند این را بدانند که مردم ما با اقتدار به آرمان های ملی خویش پایبند هستند.
عبدالکریم شه بخش یکی دیگر از جوانان سیستان و بلوچستان نیز گفت: با توجه به اینکه همه ما در کشور یک هدف مشترک داریم و آن هم حفظ نظام جمهوری اسلامی است باید حضور باشکوه در انتخابات داشته باشیم.
وی از رئیس جمهوری و نمایندگان شورای شهر و روستا درخواست کرد بعد از انتخاب شدن به وعده های خود پایبند و در رفع مشکلات جوانان کوشا باشند.
شه بخش اظهار داشت: بسیاری از مردم استان از هم اکنون نامزد مورد نظر برای رسایت جمهوری و کاندیداهای شورای اسلامی را مشخص و بعضا نام و کد آنان را یادداشت کرده اند تا فردا دچار مشکل و یا اشتباهی نشوند.

***مردم سیستان وبلوچستان همواره حضوری افزون بر70 درصد درانتخابات داشتند
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مردم متدین و خداجوی شیعه و سنی این استان همواره در انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری حضوری افزون بر70 درصد داشته و در این دوره نیز آماده خلق حماسه حداکثری هستند.
علی اصغر جمشیدنژاد اظهار داشت: در دوره یازدهم ریاست جمهوری در سال 92 از مجموع 2 میلیون و534 هزار و 327 نفر جمعیت سیستان و بلوچستان یک میلیون و 494 هزار و556 نفر واجد شرایط رای بودند.
وی ادامه داد: شمار آرای ماخوذه آن دوره استان یک میلیون و 70 هزار و 465 رای بود که میزان مشارکت 71.6 درصد را نشان می دهد.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تمام ملزومات انتخابات از جمله تعرفه رای و صندوق جمع آوری آرا در شهرستان های استان توزیع و تمهیدات لازم برای برپایی یک انتخابات سالم و پرشور اندیشیده شده است.
جمشید نژاد گفت: پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در سه شهر زابل، ایرانشهر و چابهار این استان به صورت تمام مکانیزه برگزار خواهد شد.
وی اظهار داشت: دلیل انتخاب این سه شهر برای برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات بهتر بودن زیرساخت های مخابراتی آنها نسبت به دیگر شهرهای استان بوده است.
وی افزود: نتایج انتخابات به روش تمام مکانیزه در این سه شهر بررسی و کاستی ها برطرف می شود تا این روش برای انتخابات دوره های بعدی در سایر شهرهای استان نیز اجرا شود.
وی با اشاره به اهمیت انتخابات گفت: از آنجایی که مردم سیستان و بلوچستان همواره در انتخابات حضور حداکثری داشته اند در این دوره نیز در 29 اردیبهشت با توجه به نوع حساسیت ها، تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری و علاقه مندی مردم پیش بینی می شود افزون بر 72 درصدی شرکت کنند.
وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته روند انتخابات ریاست جمهوری در سیستان و بلوچستان سیر صعودی داشته به گونه ای که در نخستین دوره با افزون بر 34 درصد کمترین مشارکت بود و این روند با سیر تدریجی به بیش از 75 درصد نیز رسیده است.
معاون استاندار تاکید کرد: میزان مشارکت مردم در انتخابات مختلف تاثیر مستقیم بر نهاد قدرتی که شکل می گیرد دارد.

***56 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان واجد شرایط رای دادن هستند
معاون مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان گفت: یک میلیون و 562 هزار و 724 نفر از مجموع جمعیت 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفری استان معادل 56 درصد واجد شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات هستند.
محمد سرایانی اظهار داشت: واجدان شرایط حضور در انتخابات این دوره ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا شامل متولدان 29 اردیبهشت سال 78 و قبل از آن می شود.
رئیس کمیته اجرایی انتخابات سیستان و بلوچستان ادامه داد: در مجموع 2 هزار و 221 شعبه اخذ رای در سیستان و بلوچستان برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تعیین شده است که هزار و 278 شعبه سیار و 943 شعبه در مناطق پرجمعیت به صورت ثابت کار جمع آوری آرای مردم را برعهده دارند.
معاون مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: بیشترین شعب اخذ رای مربوط به شهرستان زاهدان با 318 شعبه است.
سرایانی افزود: 726 شعبه اخذ رای در مناطق شهری و هزار و 495 شعبه نیز در مناطق روستایی سیستان و بلوچستان در انتخابات این دوره کار جمع آوری آرای مردم را انجام می دهند.
وی اظهار داشت: 2 میلیون تعرفه رای برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و 2 میلیون برگ تعرفه رای برای انتخابات ریاست جمهوری این دوره در اختیار سیستان و بلوچستان قرار گرفته که همگی بین 19 شهرستان استان توزیع شده است.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان 29 اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود. 
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار