کد خبر: ۴۳۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱ 06 June 2017

محمود ذوقی|روز جهانی محیط زیست (WED) روزی است که از سوی سازمان ملل متحد، به‌عنوان روز محیط زیست انتخاب شده است. دلیل این انتخاب از سویی، افزایش آگاهی مردم در حفظ و نگهداری محیط زیست واز دیگر سو، تشویق و ترغیب سیاستمداران به اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با تخریب محیط زیست و تنوع زیستی بود. تاریخچه انتخاب این روز به سال ۱۹۷۲ بر می‌گردد. سالی که برای نخستین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی با موضوع «انسان و محیط زیست» در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد و همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل «برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد» شد. از آن سال تاکنون به مناسبت این روز، UNEP یک شعار جهانی انتخاب و در سراسر جهان، مراسم ویژه‌ای را به میزبانی یک کشور، اجرا می‌کند.

امسال روز جهانی محیط زیست با الهام از شعار من با طبیعتم " I’m with nature " در سایه توافقات و پیمان شکنی کشور ها برای خروج از پیمان های کاهش انتشار قرار گرفته تا تقابل با طبیعت جایگزین احترام به طبیعت به عنوان یکی از دستاوردهای تاجران سیاست دنیای امروز باشد. علی ایحال حال زمین خوب نیست و مسئولیت زمینیان است که دست در دست هم برای بهبودی حال زمین تلاش کنیم.

درخاتمه تبریک میگوییم این رو روز به همه زمینیان که میراث دار طبیعت اند، و تبریک می گم به همه تک درختان باقی مانده ملج و سرخدار جنگلهای ارسباران تا گلستان ،به نیلوفران تالاب عزیز انزلی که این روزها جشن شکفتن دارند ، به یوز و گور های خسته دشت مرکزی ایران ، به دلفین های بازیگوش شاخاب پارس، به درختان چندل و حرای نایبند زخمی ، به دوپای فیروز و گورکن ایرانی که این روزها کسی حالشان را نمی پرسد، به سواحل به انزوا رفته مکران و به همه پاره های وجود وطن که اکنون بیشتر نیازمند تبریک ، حمایت و حضور سبز هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار