هر ساله در فصل بهار و تقریباً اردیبهشت ماه تمساح های پوزه کوتاه (Crocodylus Palustris) که با نام محلی گاندو یا واگو از حوزه رودخانه سرباز درجنوب شرق ایران به طرف شرق تا آسام و به طرف جنوب تا سریلانکا یافت می شود، اقدام به لانه سازی و تخمگذاری می نمایند
کد خبر: ۴۶۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵ 18 July 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: هر ساله در فصل بهار و تقریباً اردیبهشت ماه تمساح پوزه کوتاه (Crocodylus  Palustris)  که با نام محلی گاندو یا  واگو  از حوزه رودخانه سرباز درجنوب شرق ایران به طرف شرق تا آسام و به طرف جنوب تا سریلانکا یافت می شود، اقدام به لانه سازی و تخمگذاری می نماید و امسال نیز با توجه به پایشهای انجام شده از سطح شهرستان و حوزه های پراکنش تمساح ها، این گونه تخمگذاری نمود که بعد از گذشت به طور متوسط 60 روز که این امر نیز تابع شرایط محیطی و به خصوص رطوبت و دما می باشد و غالباً در تیر ماه، اولین نوزادان تمساح در مرکز تیمارداری و نگهداری ریکوکش  متولد و تخم ها تفریخ شدند.
پورملائی ادامه داد: شایان ذکر است که در سال 1395 نیز این مرکز تجربه زادآوری و تفریخ 20 نوزاد تمساح را داشته است. نظر به اهمیت گونه مذکور و در راستای برنامه های حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست، فصل زادآوری و تخمگذاری این گونه نادر همواره مورد توجه جدی قرار داشته و با تشدید گشت و کنترل از منطقه حفاظت شده گاندو، پایش زیستگاه و بررسی تفریخ تخم های تمساح پوزه کوتاه در منطقه در حال انجام می باشد.
پورملائی بیان کرد: پراکنش تمساح پوزه کوتاه  در ایران محدود به بخش کوچکی از ناحیه مکران دربلوچستان می باشد که از حوزه شهرستان راسک شروع شده و در مسیر رودخانه سرباز ادامه یافته و به برکه در نزدیکی خور باهو ختم می شود . با توجه به وضعیت حفاظتی  تمساح مردابی  (Crocodylus  Palustris ) که باستناد  گزارش سال 2015 کنوانسیون تجارت بین الملل گونه های جانوران و گیاهان وحشی در معرض خطر انقراض و نابودی ( CITES) در لیست ضمیمه I (Appendices  I)، براساس گزارش سال 2010 CSG (Crocodile  specialist  Group ) ، گونه مذکور نیاز بالایی به احیاء جمعیت دارد . همچنین باستناد آخرین گزارش سال 2015 سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی (IUCN) و لیست گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید (  Red list IUCN) بعنوان گونه ایی آسیب پذیر (vu)  معرفی گردیده است. 
 مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشلن کرد: هرچند؛ طی 6-5 سال اخیر به علت ادامه روند خشکسالیهای حاکم برمنطقه تهدیدهای پیش روی این گونه بیشتر بوده است. اما با توجه به وظیفه خطیر سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص حفاظت و ایجاد مدیریت نظامند حفاظت از تنوع زیستی و اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت تمساح پوزه کوتاه در سال 1396 امید است؛ فعالیتهای مؤثری در راستای حفظ تنوع زیستی این گونه منحصر بفرد که به عنوان یک بنیان و منبع اساسی برای آیندگان که یکی از اصول مهم اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)  می باشد، برداشته شود.
تمساح هایی که سر از تخم درآوردند/ سیستان و بلوچستان تنها زیستگاه بومی تمساح در ایران + تصاویر
تمساح هایی که سر از تخم درآوردند/ سیستان و بلوچستان تنها زیستگاه بومی تمساح در ایران + تصاویر
تمساح هایی که سر از تخم درآوردند/ سیستان و بلوچستان تنها زیستگاه بومی تمساح در ایران + تصاویر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار