مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در آیین سیاسی عبادی نمازجمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این هفته اهل‌سنت زاهدان (30 تیرماه 1396)، با اشاره به اهمیت و جایگاه «نماز جمعه» در تعالیم و فرهنگ اسلامی، از روز جمعه به‌عنوان «روز تاریخی و بابرکت»‌ و از مراسم نماز جمعه به‌عنوان «اجتماع هفتگی» مسلمانان یاد کرد.
کد خبر: ۴۶۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴ 21 July 2017
به گزارش تابناک سیستان‌وبلوچستان مولوی عبدالحمید در این مراسم به بیان جایگاه و اهمیت «نماز جمعه» در اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلام به اجتماع مسلمانان اهمیت بسیار زیادی قایل است. برنامه‌ی شریعت در مورد نماز مسلمانان نمونه‌ای از این اهمیت است. مسلمانان در نمازهای یومیه (پنجگانه) در مسجد محله‌ی خود اجتماع می‌کنند و نماز را با جماعت می‌خوانند و در جمعه‌ هر هفته در مسجدجامع شهر اجتماع و نماز جمعه را اقامه می‌کنند.
وی افزود نمازجمعه اجتماع هفتگی مسلمانان است. همچنین مسلمانان، دو روز در سال، یعنی روزهای «عید فطر» و «عید قربان» در اجتماع بزرگ‌تری از اجتماع نماز جمعه، حضور پیدا می‌کنند که در آن علاوه بر مردم شهر، مردم روستاهای اطراف نیز تجمع می‌کنند و به عبادت و بندگی پروردگار می‌پردازند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه با استناد به برخی روایات، به اتفاقاتی که در روز جمعه رخ داده‌ است اشاره کرد و گفت: در روایات آمده است که الله تعالی حضرت آدم علیه‌السلام و ذریه‌ی ایشان را در روز جمعه خلق کرده است. حضرت آدم روز جمعه وارد بهشت و در همین روز از بهشت اخراج شد. بر اساس برخی روایات؛ وقوع قیامت هم در روز جمعه اتفاق خواهد افتاد. لذا روز جمعه یک روز تاریخی و بابرکت است.
مولوی عبدالحمید ادامه داد: ادای «نماز جمعه» فرض عین است. فلسفه اصلی نماز جمعه، اجتماع مسلمانان یک شهر در یک مکان است. اگر در یک شهر چندین جا نماز جمعه خوانده شود، این مغایر با فلسفه اصلی نماز جمعه است.
وی در ادامه به بیان بعضی از فضایل، احکام و اعمال روز جمعه پرداخت و گفت: کسی که در نماز جمعه شرکت کند، الله تعالی گناهان طول هفته‌ او را معاف می‌فرماید. غسل جمعه را بعضی از علما واجب، بعضی سنت و برخی هم مستحب قرار داده‌اند، اما حکم وسط و میانه آن است که «سنت» است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه افزود: در احادیث آمده است که روز جمعه خوشبویی استعمال کنید، بهترین لباس‌تان را بپوشید و در اول وقت به مصلی بروید. کسی که در اول وقت به نماز جمعه می‌رود پاداش قربانی شتر، بعد از آن پاداش قربانی گاو، سپس پاداش قربانی گوسفند، پس از این پاداش قربانی مرغ و کسی که دیر برود (یعنی لحظاتی پیش از شروع خطبه جمعه حاضر شود) به او پاداش صدقه‌ی تخم‌مرغ می‌رسد. لذا عاقلانه نیست که ما ثواب قربانی شتر را به تخم‌مرغ و یا حتی گوسفند عوض کنیم.
وی ادامه داد: وقتی شما برای ادای نماز جمعه به مصلی می‌آیید فرشتگان الهی نازل، رحمت‌های پروردگار سرازیر می‌شوند و الله تعالی به نمازگزارانی که دسته‌جمعی الله را بندگی می‌کنند توجه خاص می‌فرماید. لذا فضیلت روز جمعه و نماز جمعه بسیار زیاد است که همه ما باید به آن توجه کنیم. در احادیث آمده است: کسی که بدون عذر شرعی 3 نماز جمعه را پشت سر هم ترک کند بر قلبش مُهر «نفاق» زده می‌شود، یعنی استعداد و توفیق عبادت و بندگی پروردگار از وی گرفته می‌شود.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در پایان این بخش از خطبه ها «فرستادن درود بر رسول اکرم» را از مهمترین اعمال روز جمعه برشمرد و خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند در روز جمعه به کثرت بر من درود بفرستید، زیرا فرشتگانی مأموریت دارند این درودها را با ذکر نام و نام پدر درودگویندگان بر من عرضه کنند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در فراز دیگری از خطبه ها به تعطیلی نماز جمعه مسجدالاقصی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه رژیم صهیونیستی در اقدامی بی‌سابقه نماز جمعه هفته گذشته را در مسجدالاقصی تعطیل کرد، درحالی‌که مسجدالاقصی یکی از بزرگترین عبادتگاه‌های مسلمانان است.
وی در ادامه تصریح کرد: ما ضمن اینکه این جنایات بزرگ را با شدت تمام محکوم می‌کنیم، به دولت اسرائیل هشدار می‌دهیم که با احساسات دینی و مذهبی مسلمانان بازی نکند، زیرا این کار علاوه بر اینکه قهر و غضب پروردگار را به‌همراه دارد، از لحاظ سیاسی و بین‌المللی نیز به ضرر این دولت تمام می‌شود.

امام‌‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه با اشاره به شکایات و نگرانی‌های مردم در خصوص افزایش تعرفه‌های برق، خاطرنشان کرد: شکایت‌هایی موجود است که پول برق بسیار زیاد آمده است و مردم به‌خاطر نبود کسب‌وکار و درآمد، توانایی پرداخت این پول را ندارند و این موضوع باعث نگرانی و پریشانی مردم شده است.
وی خطاب به دست‌اندرکاران ادارات ذیربط تصریح کرد: توصیه بنده به تمام اداراتی که از مردم عوارض می‌گیرند آن است که در شرایط دشوار اقتصادی کنونی به مردم کمک کنند و حتی‌الامکان هزینه‌ها را پایین بیاورند. از مدیریت اداره برق زاهدان نیز می‌خواهم به مأموران خود در زمینه دریافت پول اضافی از مردم تذکر بدهد؛‌ همان‌طور که قرار است تعرفه برق در مناطق گرمسیر با تخفیف‌هایی همراه باشد، باید با این مردم صبور و متین مساعدت و همکاری شود.

ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در پایان مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان به درگذشت مولوی محمدانور ملازهی، استاد برجسته حدیث عین‌العلوم گشت، و مولوی عبدالکریم بزرگزاده، از علمای سرشناس بندر تنگ کنارک، اشاره کرد و ضمن دعای مغفرت و علو درجات برای این دو عالم اهل سنت، اظهار داشت: مولانا محمدانور ملازهی رحمه‌الله انسانی عابد، صالح، ذاکر و شب‌بیدار بود و از درجه‌ی بالای علمی برخوردار بود. مولانا عبدالکریم بزرگزاده رحمه‌الله نیز انسان بسیار فرهیخته و صالحی بود. الله تعالی این دو عالم برجسته را در جوار بهترین رحمت‌هایش قرار دهد و درجات‌شان را بلند فرماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار