بازدید نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان از خط لوله انتقال گاز به چابهار
استاندار سیستان و وبلوچستان گفت آنچه برای ما در این استان مهم است عدالت ورزی و احیای حق درجهت فرصت سازی برای سیستان و بلوچستان است، چرا که استان از قابیلت هایی در قواره ملی و منطقه ای برخوردار است. وی افزود هیچ تردیدی نیست که تا پایان دولت دوازدهم سیستان و بلوچستان از پیشروان صنعت در سطح کشور خواهد بود.
کد خبر: ۴۶۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ 23 July 2017
به گزارش تابناک علی اوسط هاشمی افزود تا کنون ازین موضوع فاصله داشته ایم که سبب سرزنش خود ما میشد و به نظر میرسد دیر به آن پرداخته ایم، ولی سیاست دولت محترم دکتر روحانی پرداختن به استان هایی است که تاکنون از حد خود عقب مانده اند.
عالی ترین مقام دولت در سیستان و بلوچستان در خصوص خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار گفت امروز با افتخار میگوییم احداث بیش از ۵۵۰ کیلومتر خط اصلی انتقال گاز را دراین سه چهار سال اخیر آغاز شده است که از این میزان حدود ۶۰ کیلومتر آن تحویل و مابقی آن در حال اجراست.
هاشمی افزود خط انتقال گاز ایرانشهر چابهار علاوه بر ارائه خدمات مردمی، نیاز بزرگترین پروژه های صنعتی و صادرات محور همچون پتروشیمی های مستقر در شهرک پتروشیمی مکران و نیز فولاد مکران را به عهده دارد؛ پروژه های عظیم صادرات محور که تابحال  احداث این چنین پروژهایی در استان سابقه نداشته است.

وی افزود علاوه بر صنایع پتروشیمی و فولاد مردم نقاط جمعیتی همچون نیکشهر، قصرقند و غیره در جنوب سیستان و بلوچستان مترصد تکمیل این خط لوله هستند. اوسط هاشمی افزود برخورداری از نعمت گاز طبیعی از طریق خط لوله از آرزوهای مردم جنوب استان است که به فضل الهی با تکمیل این خط از آن بهره مند خواهند شد.
استاندار سیستان و بلوچستان با ابراز گله از برخی تعلل ها در تکمیل خط انتقال گاز به شهرهای سیستان و بلوچستان گفت باید با تاسف بگویم که چندین سال خط لوله صلح در ایرانشهر بلاتکلیف ماند و حتی بمپور در فاصله چند کیلومتری این خط از گاز آن منتفع نمیشد و یا شهر بزمان در فاصله ۷۰ کیلومتری خط لوله، محروم از گاز آن بود.

وی افزود با تکمیل این پروژه هم هدف ارائه خدمات به مردم میسر میشود و از مشکلات تهیه کپسول گاز و نفت سفید خلاص میشوند و هم زمینه برای گامهای بلند صنعتی شدن استان با رویکرد صادرات محور برداشته میشود.
استاندار سیستان و بلوچستان آینده این استان را بسیار درخشان دانست و گفت هیچ تردیدی نیست که تا پایان دولت دوازدهم سیستان و بلوچستان از پیشروان صنعت در سطح کشور خواهد بود، چرا که به همان میزان که امروزه برجستگی نگاه ها معطوف به سیستان و بلوچستان است به همان میزان نگاه ها تغییر یافته است. در  گذشته های نه چندان دور این استان در اذهان عموم منطقه ای نا امن بود، در حالیکه امروز با افتخار اعلام میکنیم که سیستان‌وبلوچستان امن ترین، مستعدترین، فرصت سازترین و دارای بهترین موقعیت هاست.
وی به موقعیت استراتژیک این استان در مجاورت با اقیانوس هند اشاره کرد و گفت همجواری این استان با کشورهای مسقر در حاشیه اقیانوس هند فرصت بسیار بزرگی برای این استان است؛ چرا که دومیلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت کشورهای حاشیه اقیانوس هند است، کشورهایی مانند چین، هند، مالزی، سنگاپور، و اندونزی که یک میلیارد نفر ازین جمعیت مسلمان و به دنبال فرصت های نوهستند.
هاشمی افزود ایران مخزن سوخت این کشورهاست، چرا که گاز و نفت داریم و توان داریم تا تکنولوژیهای مدرن آنها را به منطقه سرازیر کنیم.
وی بازگشت توتال فرانسه به کشور را نشان از یک آغاز دانست و گفت باید منتظر باشیم تا کشورها و شرکت های بزرگ بیایند و برای نقش آفرینی در کشور با مرجعیت سیستان و بلوچستان به صف بنشینند، چون سیستان و بلوچستان استان مستعدی با برخورداری از ۵۰۰ کیلومتر ساحل، دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و همجواری با اقیانوس هند میباشد.
استاندار سیستان و بلوچستان به حضور بخش خصوصی (پتروشیمی مکران) در اجرای خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به چابهار اشاره کرد و گفت عواملی جمع شد که امروز پیشتازترین گروه در کشور بخش خصوصی است. وی افزود میتوان گفت برابر عمر سیستان و بلوچستان در این دولت صنایع بزرگ و اشتغال زا در استان در حال ایجاد و انجام است.
مقام عالی دولت در استان به عزم راسخ دولت برای توسعه و آبادانی سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و گفت هرچند سیاست نظام نقش دادن به بخش خصوصی است ولی قانون این استان را مستثنی کرده است و همه توان دولت در کنار بخش خصوصی در جهت آبادانی آن به کار گرفته شده است.
وی به حضور مجموعه های بزرگ اقتصادی در پروژه های صنعتی استان اشاره نمود و گفت امروزه شرکت های توسعه گر و پیشران اقتصادی مثل شستان و ایدرو به سرمایه گذاری در سیستان‌وبلوچستان روی آورده اند.
وی در ادامه با تقدیر از پتروشیمی مکران گفت صنعت پتروشیمی برای منطقه همچون تابش انوار خورشید بر زندگی مردم منطقه خواهد بود؛ مردمی که آرزویشان استقرار چنین صنایعی در استانشان بود، امروزه شاهد سرازیر شدن پروژه های بزرگ به منطقه هستند. وی گفت امروز همه بخش ها هماهنگ باهم در جهت ارتقای جایگاه استان در سطح ملی عمل میکنند.
 
 استاندار سیستان و بلوچستان در پایان به برکت حضور بخش خصوصی در استان نیز اشاره ای کرد و افزود در همین خط لوله ایرانشهر به چابهار بخش خصوصی ورود پیدا کرد، نیاز را متوجه شد، آنرا برجسته کرد و همه بسیج شدند که امروزه شاهد اجرای خوب و با سرعت این خط لوله هستیم. این باعث افتخار است که دهم اسفند سال گذشته رییس جمهور محترم خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان را افتتاح کردند و همزمان عملیات اجرایی احداث خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار آغاز گردید و این موجب مباهات دولت است که قول و عملش یکی است.

در ابتدای این بازدید صفدرعلی اسدی قائم مقام مدیر عامل و مدیر اجرایی شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در خصوص روند حضور این شرکت در پروژه خط لوله انتقال گاز به چابهار گفت با احداث سومین قطب پتروشیمی ایران بعد از ماهشهر و عسلویه در منطقه آزاد چابهار ونیز طرح های بزرگی همچون فولاد و نیروگاه ها در جنوب سیستان‌وبلوچستان، لزوم احداث خط لوله از ایرانشهر به جنوب استان بیش از پیش خودنمایی کرد تا پس از حضور یک مجموعه داخلی در این خط و عدم ادامه کار توسط وی، شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران متولی احداث شهرک پتروشیمی مکران (سومین قطب پتروشیمی ایران) که مشتری عمده گاز در جنوب استان است با وزارت نفت و شرکت ملی گاز وارد مذاکره شد و احداث خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به جنوب استان را به عهده گرفت.
اسدی افزود خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر در اسفند ۹۵ آغاز و طبق برنامه مقرر است مشعل گاز در بهار ۹۸ در چابهار روشن گردد. وی افزود امروز استاندار محترم از ۲۵ کیلومتر اول این خط که بحث لوله گذاری آن رو به اتمام است بازدید نمود.
وی به اولویت به کارگیری نیروهای بومی در این پروژه اشاره کرد و گفت برخی مشاغل در احداث خط لوله به قدری تخصصی است که امکان استفاده از نیروی بومی را نداریم، با این حال در حال حاضر حدود ۵۰% نیروها را از نیروهای بومی منطقه به کار گرفته ایم و در کنار نیروهای ماهر، افراد بومی را به عنوان دستیار قرار داده ایم تا ازین طریق تربیت نیروی ماهر بومی را نیز داشته باشیم.
اسدی در پاسخ به میزان امنیت مسیر خط لوله گفت مردم خونگرم، مرزبان و وفادار به نظام در طی مسیر احداث خط لوله از اینکه استان را در مسیر توسعه میبینند همواره کارگران و عوامل اجرایی را که گاها در دمای بیش از ۵۰ درجه و به صورت ۲۴ ساعته مشغول کار هستند را مورد محبت خود قرار میدهند و به لطف الهی منطقه بسیار امن و مشکلی ازین نظر نداشته ایم.
وی حجم سرمایه مورد نیاز این خط را ۱۱۰۰ میلیارد تومان بیان داشت و گفت در این مرحله از کار به طور متوسط روزانه بیش از۵۰۰ نفر در پروژه مشغول به کار هستند که با فعال سازی چند جبهه دیگر کار، این میزان به حدود ۲۰۰۰ نفر خواهد رسید.

گفتنی است پروژه گازرسانی به سیستان‌وبلوچستان از طریق خط لوله هفتم سراسری طرحی بود که از مزایای خط لوله صادرات گاز به هندوستان از طریق پاکستان (خط لوله صلح) به شمار می آمد.
این خط که با صرف هزینه هنگفت در دولت پیشین اجرا گردید، در اثر لابی های منطقه ای و سنگ اندازی های برخی دول خارجی ناکام ماند و در نهایت خط لوله ۵۶ اینچی صرفا گاز را به شهر ایرانشهر رساند.
پس از آن دولت یازدهم با تکمیل خط لوله گاز از ایرانشهر به سمت شمال استان گاز را به زاهدان، مرکز پهناورترین استان ایران رساند و همزمان با افتتاح خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به شمال استان توسط رییس‌جمهور در اسفند سال گذشته، عملیات اجرایی خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به جنوب استان توسط پتروشیمی مکران آغاز گردید.
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
خسته نباشید به استاندار محبوب بلوچها که در این 4سال اینهمه ابادانی برامان ارمغان آورد.خداقوت مرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
استاندار بلوچ ها دیگه چه صیغه ای بود،استاندار سیستانی ها و بلوچ ها
میناسلیمی زنوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
چنانچه دولت سهم کاسبان تحریم از توتال را مرداخت میکرد مشکلات قرارداد حل میشد
در غیر اینصورت پسر ده ساله من هم میفهمد قرار داد توتال و حضور خارجی ها در کشور به نفع اقتصاد است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار