استاندار سیستان و بلوچستان در واپسین روزهای دولت یازدهم بیان داشت
استاندار سیستان و بلوچستان در کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان گفت: شعاع بهره مندی مرزنشینان استان از مزیت شش بازارچه مرزی مصوبه هیئت دولت برای سیستان و بلوچستان ۵۰ کیلومتر است درحالیکه این شعاع برای استانهای کردستان،کرمانشاه و آذربایجان غربی ۲۰ کیلومتری است.
کد خبر: ۴۷۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵ 01 August 2017

به گزارش تابناک علی اوسط هاشمی با بیان اینکه اجرای دقیق و صحیح مصوبه دولت در خصوص برخورداری مرزنشینان از مزیت اقتصادی شش بازارچه مرزی هدف ماست، اظهار داشت: صیانت از سلامت در اجرای این مصوبه ضرورت ملی است لذا مکانیزمی پیش بینی شود تا برخی اشکالات سبب ابطال مصوبه نگردد.
وی با اشاره به برپایی جلسات متعدد با وزارت کشور ،صنعت ،معدن و تجارت و عوامل دست اندرکار برای تصویب این بازارچه ها گفت: بازنگری در لیست کالاهای وارداتی از طریق بازارچه ها ضرورت دارد بنابراین کمیته ای ویژه با هماهنگی معاونت اقتصادی استانداری و با حضور فرمانداران، صنعت،معدن و تجارت، گمرک ،اتاق بازرگانی و اصناف برای تهیه لیست کالاهای مجاز تشکیل شود.
وی ضمن انتقاد نسبت به عدم اتخاذ مواضع صحیح در ارتباط تجاری با کشورهای همسایه گفت: مرز را نمی توان یکطرفه و منطبق با منافع خودمان تعریف کنیم بلکه پایداری روابط تجاری با همسایگان در احترام به منافع یکدیگر است.
هاشمی با تاکید بر اینکه اقلام کالاهای وارداتی باید منطبق با منافع دو کشور باشد افزود: این مصوبه دولت باید به گونه ای اجرا شود که در طرف مقابل میل و رغبت به ادامه فعالیت ایجاد کند.
وی با اشاره به برخورداری روستائیان با حداقل سه سال سکونت در روستاهای مرزی گفت: صنعت، معدن و تجارت استان ظرف دو ماه با همکاری بخشداری، خانه های بهداشت، دهیاری ها و آموزش و پرورش نسبت به بازنگری کارتهای الکترونیک روستائیان ساکن در نقاط مرزی مصوبه مذکور اقدام نماید.
وی ادامه داد: مرزنشینان ساکن در روستاهای تا شعاع ۵۰ کیلومتری ماهانه تا سقف پنج میلیون ریال از پرداخت حقوق دولت معاف هستند یعنی سالانه شش میلیون تومان به سرانه درآمدی هر فرد ساکن در مناطق مرزنشین برخوردار از مزیت واردات کالا از طریق بازارچه ها اضافه می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با توجه به برد محلی این مصوبه، منافع آن باید بر کام مرزنشینان بنشیند و تقویت کننده و پشتیبان خوبی برای بازار استان باشد بطوریکه تبدیل استان به قطب گردشگری دستاورد دیگر این مصوبه باشد.
هاشمی افزود: برای تجهیز زیرساخت های بازارچه ها اعتبار لازم تخصیص یابد زیرا منفعت آن شامل مرزنشینان می شود.
وی ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی و کارآفرینان در چارچوب قانون در تامین زیرساخت های بازارچه ها به کار گرفته شود.
وی افزود: طبق این مصوبه ،مدیریت بازارچه ها برعهده گمرک قرار دارد و شان نزول این مصوبه در جلوگیری از فعالیت های غیررسمی است.
استاندار تاکید کرد: مرزنشینان راه را بر هر گونه فعالیت کالاهای کلان بصورت قاچاق بسته و حامل کالای قاچاق نباشند چون شبکه ای شدن جفا در حق خود مرزنشین است.
هاشمی نسبت به جابجایی جایگاه سوخت پایانه مرزی میلک و انتقال به مکان ایمن .تاکید کرد
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار