کد خبر: ۴۷۳۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۶ 06 August 2017
تصاویر ثبت شده در حاشیه مراسم تحلیف که تقلای برخی از نمایندگان مجلس برای گرفتن عکس سلفی با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد، با انتقادهایی در فضای مجازی همراه شده است؛ انتقادهایی که با این پرسش همراه است: «آیا سلفی گرفتن با موگرینی در شان مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران بود؟»
 
به گزارش «تابناک»؛ مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی با حضور ۸ رئیس جمهور، ۱۹ رئیس مجلس، ۹ معاون رئیس جمهور و نخست وزیر، ۷ نائب رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امورخارجه و ۳۵ فرستاده ویژه، ۱۲ معاون وزیر امور خارجه، ۶ رئیس گروه دوستی - پارلمانی و دو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان‌ها و همچنین دبیر کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد عصر امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.آیا سلفی گرفتن با موگرینی در شان مراسم تحلیف بود؟
 
این دومین از مجموع دوازده دوره مراسم تحلیف بود که مهمانان خارجی در آن حضور داشتند و این رویکرد هوشمندانه دوره به دوره در حال توسعه است و یک ابتکار دیپلماتیک محسوب می‌شود. با توجه به سوابق اتفاقاتی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رخ می‌دهد، ملاحظاتی برای این مراسم در نظر گرفته شده بود. یکی از این ملاحظات، سطح دسترسی به مقامات ارشد کشورهای خارجی بود که به درستی شامل نمایندگان محترم مجلس نیز نمی‌شد و همین موضوع انتقاد یکی از نمایندگان مجلس را در پی داشت.
 
احمد مازنی نماینده تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر در ارتباط با رفتار هیئت رئیسه مجلس با نمایندگان در مراسم تحلیف نوشت: «هیئت رئیسه مجلس راه ارتباط نمایندگان با مهمانان ویژه را در مراسم تحلیف بستند. این یک سلیقه نیست. این یک نوع نگاه به نمایندگان ملت است.» و بدین ترتیب نسبت به اینکه نتوانسته از فاصله‌ای به سایر مهمانان نزدیک‌تر شود، اعتراض کرده بود.
 
البته این فاصله گذاری به درستی انجام شده و هیات رئیسه مجلس رویکرد هوشمندانه‌ای در پیش گرفته، چرا که تصاویر ثبت و منتشر شده از حاشیه این مراسم نشان می‌دهد برخی نمایندگان مجلس از همان فاصله نیز تمام تلاش خود را برای ثبت عکس با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به کار بسته‌اند و قید سلفی گرفتن در این مراسم مهم که جهانیان به نظاره‌اش نشسته بودند، را نزده‌اند.
 
شاید با پیش بینی چنین اتفاقاتی، محدودیت دسترسی به هیات های خارجی لحاظ شده است. تصور کنید شماری از نمایندگان مجلس در حال سلفی گرفتن با شماری از روئسای جمهور و مقامات کشورهای مختلف در میانه این مراسم بودند و صدها تصویر اینچنینی ثبت می‌شد... . خوشبختانه با تدبیر اندیشیده شده، شمار اتفاقات اینچنینی بسیار محدود بوده است.
 
فرج الله رجبی نماینده شیراز که یکی از نمایندگان حاضر در این تصاویر است، پس از انتقادهایی که در شبکه های اجتماعی نسبت به این اتفاق با لحن جدی و طنز مطرح شد، در یادداشتی عذرخواهی کرد و در یادداشتی کوتاه به توضیح آنچه رخ داده، پرداخت.
 
نماینده شیراز در مجلس نوشت: «توضیح و اعتذار: ابوعلی سینا می گوید: "اگر برای یک کار غلط هزار دلیل بیاوری می شود هزار و یک غلط" پس از انتشار عکس اینجانب که البته در جوی غیر رسمی و پس از پایان مراسم تحلیف در فضای عمومی منتشر شد، اگرچه نمایندگان حاضر در محل از سر مطایبه مشغول گرفتن عکس بودند ولی به هرحال اینجانب وظیفه خود می‌دانم از آنچه که خاطر مردم عزیز را مکدر می‌سازد و ناقض شان نمایندگی مردم می‌باشد عمیقا ابراز تاسف و عذرخواهی نمایم. امیدوارم مردم عزیز و بخصوص همشهریان گرانقدرم اعتذار اینجانب از این غفلت را بپذیرند و عفو نمایند.»
 
به نظر می‌رسد ضروری است برای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که بسیاری از ایشان در هیات های دوستی و پارلمانی به کشورهای مختلف نیز سفر می‌کنند، همان دوره‌های مرسوم تشریفات سیاسی که برای دیپلمات‌های کشورمان برگزار می‌شود، به عنوان یک پیش نیاز فعالیت رسمی در مجلس در نظر گرفته شود و بدین ترتیب احتمال وقوع چنین مسائلی را با آموزش کاهش داد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
عکس آخری مایه شرمساری است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
....هرچی آدم بی آبرو و آبرو بره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار