کد خبر: ۴۷۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ 14 August 2017
شش شخصیت سیاسی برای اولین بار به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمدند؛ محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی دو کاندیدای انتخابات سال 96 نیز از جمله این اعضای جدید هستند.

به گزارش ایسنا، صبح امروز(دوشنبه) با حکم مقام معظم رهبری، رئیس، دبیر و اعضای هفتمین دور از عمر فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام ؛ مشخص شدند. در این حکم که یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع گرامی داشته شده؛ دو گروه اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی به عنوان اعضای  پنج سال آینده این نهاد انتخاب شده‌اند.

بر اساس قانون، روسای سه قوه (حسن روحانی، صادق لاریجانی، علی لاریجانی)، فقهای شورای نگهبان(احمد جنتی،محمد مومن، شب زنده دار جهرمی،هاشمی شاهرودی،محمد یزدی،مدرسی یزدی)، رئیس ستاد کل نیروهای مسلّح(سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری) ، دبیر شورایعالی امنیت ملّی(علی شمخانی) و وزرای  و روسای کمیسیون مربوطه به موضوع بحث جلسات مجمع به عنوان اشخاص حقوقی به عضویت مجمع درمی‌آیند.

38 چهره سیاسی نیز به عنوان اعضای جدید مجمع معرفی شدند که در این میان سیّدابراهیم رئیسی و مجتهد شبستری و احمد توکلی، سید محمد صدر، سید محمد میر محمدی و محمد باقر قالیباف به عنوان اولین بار در این مجمع حضور پیدا کردند.

هاشمی رفسنجانی، واعظ طبسی، حبیب‌الله عسگر اولادی و حسن حبیبی از اعضای فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند که با فوت‌شان در این دوره از فعالیت مجمع حضور ندارند.

پیش از این حسن روحانی و علی لاریجانی به عنوان اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی شده بودند که در این دوره به دلیل قرار گرفتن در جایگاه حقوقی در گروه اشخاص حقیقی قرار ندارند.

بیوگرافی کوتاهی از اعضای جدید مجمع به شرح زیر است:

* آیت‌الله محسن مجتهد شبستری:

او امام جمعهٔ سابق تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی بود. وی در خرداد ماه سال جاری در آخرین خطبه‌ نماز جمعه خود اعلام کرد که  به علت کهولت سن از مقام معظم رهبری خواسته تا کناره‌گیری از مسئولیتش به توصیه پزشکان را بپذیرند.

* سید ابراهیم رئیسی:

سید ابراهیم رئیسی؛ دومین متولی آستان قدس رضوی، کاندیدای اصولگرای دوازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری و دادستان کل دادگاه ویژه روحانیت است. او پیش از این دادستان تهران از سال 1368 تا 1373 بود . از آن سال تا 1383 به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و پس از آن ده سال معاون اول قوه قضاییه بود و سپس از سال 1393 تا 1394 دادستان کل کشور بود. پس از فوت واعظ طبسی یکی از اعضای فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1394 با حکم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شده است.

* محمدباقر قالیاف:

شهردار فعلی تهران که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته یکی از کاندیدهای جریان اصولگرا بود نیز به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده است. او در سابقه فعالیت‌های خود فرمانده قرار گاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران و نیروی انتظامی را بر عهده داشته است. قالیباف از سال 1383 تا 1384رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و همچنین در چهار دوره از انتخابات‌های ریاست جمهوری سال 1384،1388،1390 و 1392 به عنوان کاندیدا حضور داشته است.

* احمد توکلی:

او نماینده اصولگرای دوره اول نماینده مردم بهشهر،و نماینده دور هفتم، هشتم و نهم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. توکلی سخنگوی دولت محمدعلی رجایی و وزیر کار و امور اجتماعی کابینه اول میرحسین موسوی است. توکلی همچنین در رقابت‌های نهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری کاندید شد اما به نفع قالیباف کنار رفت.  

* سید محمد صدر:

صدر دیپلمات باسابقه ایرانی، مشاور سابق سید محمد خاتمی و مشاور ارشد ظریف، وزیر امور خارجه است. او از زمان دولت شهید رجاییبه عنوان مدیرکل امور اروپا - آمریکای وزارت‌خارجه وارد وزارت امور خارجه شد. از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ معاون سیاسی وزیر کشور بود و سپس در دولت خاتمی معاون عربی – آفریقای وزارت‌ خارجه شد. صدر از اعضای مؤسس جبهه مشارکت ایران اسلامی است.

* سید محمد میر محمدی:

میر محمدی استاندار یزد است. او دارای  سابقه حضور در مناصب مدیریتی دولتی و سابقه اجرایی در زمینه منابع طبیعی است که در دولت نخست حسن روحانی به عنوان استاندار انتخاب شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار