کد خبر: ۴۷۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶ 17 August 2017
جزئیات نامه امیر قطر خطاب به امیر کویت، توافق ایران و ترکیه برای مبارزه با گروه تروریستی پ ک ک، اجازه ورود حجاج قطر به عربستان به دستور ملک سلمان، شروط عراق برای عادی‌سازی روابط با عربستان و تنش شدید در دیدار هیات اقلیم کردستان عراق و العبادی در بغداد از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، آمادگی 35 هزار نظامی عراق برای حمله به تلعفر نیز از جمله تحولات مهم بوده است.
 
به گزارش تابناک، نصرالله فتح الله از افسران نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق گفت: برای آزادسازی شهر تلعفر 35 هزار نیروی مسلح در اطراف این شهر مستقر شده اند و همزمان از روز سه شنبه حملات هوایی از سوی جنگنده های ارتش عراق به مواضع تروریستهای داعش در این شهر آغاز شده است.

وی افزود: این حملات در حقیقت، عملیات مقدماتی برای آغاز عملیات آزادسازی شهر ترکمان نشین تلعفر در 50 کیلومتری غرب موصل است تا بعد از درهم شکستن توان تروریستها، عملیات پاکسازی آغاز شود.

به گفته این افسر نظامی عراق در عملیات روز سه شنبه علیه تروریستهای داعش 17 تروریست کشته شده و شماری از مراکز لجستیک تروریستها مورد هدف قرار گرفته است تا امکان تجدید قوا نداشته باشند.

نصرالله فتح الله اضافه کرد عمده ترین نگرانی نیروهای عراقی استفاده داعش از زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی است چون از این تاکتیک در همه نبردها بهره می گیرند.

این در حالی است که سرلشگر ستاد نجم عبدالله الجبوری فرمانده عملیات نینوا اعلام کرد که نیروهای عمل کننده در اطراف تلعفر تجمع کرده و چشم انتظار دستور آغاز عملیات هستند.
 
تنش شدید در دیدار هیات اقلیم کردستان عراق و العبادی در بغداد/آمادگی 35 هزار نظامی عراق برای حمله به تلعفر/توافق ایران و ترکیه برای مبارزه با گروه تروریستی پ ک ک 

مراکز استقرار تروریستها در شهر تلعفر تنها در هفته گذشته بیش از 50 بار از سوی جنگنده های ارتش عراق و ائتلاف مبارزه با داعش مورد حمله قرار گرفت.

شهر تلعفر با داشتن بیش از 205 هزار نفر جمعیت در غرب موصل در زمره اندک شهرهایی قرار دارد که هنوز در کنترل تروریستهای تکفیری داعش می باشد.

تلعفر در جریان هجوم برق آسای ژوئن 2014 داعش به شمال و غرب عراق توسط تروریست های تکفیری سقوط کرد و به اشغال داعش درآمد.
 
  جزئیات نامه امیر قطر خطاب به امیر کویت 
 
 محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز چهارشنبه نامه جدید شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر این کشور را تقدیم صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت کرد.

خبرگزاری رسمی کویت اعلام کرد که آل ثانی این دست نوشته امیر قطر را که درباره روابط دوجانبه بین دو کشور و دو ملت و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است، تقدیم امیر کویت کرده است.

برخی از رسانه‌های کویتی اعلام کردند که امیر قطر این نامه را در پاسخ به نامه قبلی امیر کویت  نوشته است.

برخی منابع دیگر نیز احتمال دادند که این نامه حاوی پاسخ دوحه به طرح اخیر کویت برای حل منازعه قطر باشد.

طرح جدید کویت برای حل منازعه قطر مبتنی بر آغاز مذاکرت مستقیم بین طرف‌های بحران در سایه ارائه ضمات‌های اجرایی مشترک از سوی کویت و آمریکا برای هرگونه توافق در این خصوص است.

 
تنش شدید در دیدار هیات اقلیم کردستان عراق و العبادی در بغداد/آمادگی 35 هزار نظامی عراق برای حمله به تلعفر/توافق ایران و ترکیه برای مبارزه با گروه تروریستی پ ک ک 

کشورهای بحرین، امارات، عربستان و مصر از چندی پیش روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و علت آن را حمایت قطر از تروریسم دانسته‌اند.

این کشورها همچنین مرزهای زمینی و هوایی و دریایی خود را به‌روی قطر بسته و دوحه را تحت محاصره قرار داده‌اند.

کشورهای تحریم‌کننده شروطی را برای ازسرگیری روابط اعلام کرده‌اند که دوحه آنها را غیرقابل اجرا دانسته و رد کرده است.

تلاش‌های میانجی‌گرانه کویت برای حل منازعه قطر تاکنون راه به جایی نبرده است و این بحران همچنان ادامه دارد.

 توافق ایران و ترکیه برای مبارزه با گروه تروریستی پ ک ک
 
 هیئت های نظامی ایران و ترکیه درباره افزایش همکاری های مرزی با هدف مقابله با گروه تروریستی «پ ک ک» به توافق رسیدند.

به گزارش حریت دیلی، گفتگو درباره مسئله همه پرسی اقلیم کردستان عراق از موضوعات مهم مورد بحث در دیدار دیروز هیئت نظامی ارشد ایرانی و ترکیه ای در آنکارا بوده است.

بنا بر این گزارش در دیدار دیروز سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در آنکارا دو طرف توافق کردند که اصرار اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال تاثیرات منفی بر امنیت ملی دو کشور خواهد داشت.

در این دیدار دو طرف بر همکاری های امنیتی مرزی برای مبارزه با گروه تروریستی پ ک ک تاکید کرده اند.

موضوع دیگری که در دیدار روز گذشته مورد بحث قرار گرفته است مسئله مناطق کاهش تنش در سوریه است که دو طرف درباره ایجاد مناطق ایست بازرسی در داخل خاک سوریه با هم اختلاف دارند. ترکیه با ایجاد ۷ مرکز ایست بازرسی در داخل خاک سوریه از بیم افزایش نفوذ ایران مخالف است.

یک مقام که خواسته است نامش افشا نشود در این خصوص گفت: قرار نیست نیروی عمده ای به این ایست بازرسی ها اعزام شوند صرفا گروه های کوچکی به این نقاط اعزام خواهند شد.
 
 اجازه ورود حجاج قطر به عربستان به دستور ملک سلمان
 
 ملک سلمان، پادشاه عربستان بامداد پنجشنبه با صدور حکمی دستور بازگشایی گذرگاه زمینی میان عربستان و قطر برای زائران قطری را صادر کرد.

 هدف از بازگشایی گذرگاه«سلوی» فراهم کردن امکان ورود اتباع قطری به عربستان جهت انجام مناسک حج تمتع عنوان شده است. این حکم، همچنین زائران قطری را از انجام بازرسی‌‌های الکترونیکی معاف می‌کند. 

 
تنش شدید در دیدار هیات اقلیم کردستان عراق و العبادی در بغداد/آمادگی 35 هزار نظامی عراق برای حمله به تلعفر/توافق ایران و ترکیه برای مبارزه با گروه تروریستی پ ک ک 

رسانه‌های عربستان از جمله العربیه گزارش داده‌اند ملک سلمان همچنین هواپیماهایی را برای انتقال زائران قطری با هزینه شخصی خودش، در نظر گرفته است.  

الشرق‌الاوسط گزارش داده حکم ملک سلمان بعد از میانجی‌گری شیخ احمد بن عبدالله بن جاسم الثانی، شاهزاده قطری که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کرده بود، صادر شده است.

 شروط عراق برای عادی‌سازی روابط با عربستان
 
 موفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی عراق و عضو ارشد ائتلاف ملی، پنج شرط رسمی کشورش برای عادی سازی روابط با عربستان را مطرح کرد.

وی در گفت‌وگو با تلویزیون الشرقیه با اشاره به سفر رسمی به عربستان در سال ۲۰۰۷ اظهار داشت: عراق از سرگیری روابط طبیعی با عربستان را به پنج مورد مشروط کرده است که ریاض باید آن را به اجرا در آورد.

این پنج شرط عبارتند از:

اول: از بین بردن مشکلات و اختلافات طایفه ای در منطقه به این معنی که دسته بندی طایفه ای در منطقه باید از بین برود.

دوم: متوقف کردن تکاپوی مالی و انسانی سعودی از جمله اقدامات جوانان سعودی در عراق.

سوم: ارائه اطلاعات در مورد سعودی هایی که خود را در عراق منفجر کردند.

چهارم: پرداخت غرامت زیان های مالی و انسانی در عراق.

پنجم: قبول نظام سیاسی عراق و دموکراسی و آزادی عمومی این کشور و خودداری از توطئه علیه عراق.

به گفته الربیعی این پنج شرط را برای ازسرگیری روابط با عربستان مطرح کرده ایم و تسامح و فراموش کردن خون شهدا مطرح نیست.

فراموش کردن خون عراقی ها ناممکن است

به گفته او مردان سعودی و پول و سلاح این کشور و نیز رسانه ها و سیاست آن موجب بدبختی عراق شد و نمی توان یک لحظه خون هایی که در عراق ریخته شد فراموش کرد.

الربیعی در مورد گشایش روابط با عربستان نیز اظهار داشت: دولت عراق و طرف های رسمی باید بر اساس وحدت کامل و اقتدار در روابط گشایش ایجاد کنند و نمی‌توان خون کسانی که ریخته شده و خرابی های حاصل از تروریسم سعودی را فراموش کرد.

 
تنش شدید در دیدار هیات اقلیم کردستان عراق و العبادی در بغداد
 
 پایگاه العهد در مطلبی با اشاره به حضور هیاتی از اقلیم کردستان در عراق و دیدارهای این هیئت آورده است: به نظر می رسد که تلاش اقلیم کردستان عراق برای راضی کردن بغداد برای برخورد مثبت با موضوع همه پرسی و جدایی احتمالی در ۲۵ سپتامبر ماه آینده با شکست -همانگونه که قابل تصور بود- روبرو شده است. هیات اقلیم کردستان در نشست با حیدر العبادی نخست وزیر و دیگر مقامات در بغداد با مخالفت قاطع و مطلق برای همه پرسی در مرحله کنونی روبرو شده است. موضوعی که خشم اعضای این هیات به ویژه روژ نوری شاویس رئیس این هیات را به دنبال داشته است.

یک منبع نزدیک به دفتر نخست وزیری عراق فاش کرد که نشست میان هیات کُردی و دولت مرکزی به ریاست حیدر العبادی، بسیار تند و صریح بوده از سبک عادی و آرام دیپلماتیک خارج شده است.

این منبع ماجرا را اینگونه شرح می دهد؛ العبادی از هیات کردی می پرسد که شما دقیقا چه می خواهید؟ آنها پاسخ می دهند برگزاری همه پرسی در موعد مقرر سپس جدایی و استقلال.

العبادی مجددا سئوال می کند: آنچه مطلوب است ما انجام دهیم چیست؟ آنها پاسخ می دهند که تایید و حمایت همه پرسی و استقلال.
 
تنش شدید در دیدار هیات اقلیم کردستان عراق و العبادی در بغداد/آمادگی 35 هزار نظامی عراق برای حمله به تلعفر/توافق ایران و ترکیه برای مبارزه با گروه تروریستی پ ک ک

نخست وزیر عراق به آنها می گوید: یعنی از ما می خواهید که حامی تجزیه و فروپاشی عراق باشیم؟ شما چگونه در مسیر استقلال گام بر می دارید در حالی که خودتان نیز اختلاف نظر دارید و بزرگترین گواه اینکه برخی از شرکای کُرد شما مخالفت آمدن شما بودند و به شما حمله و انتقاد می کنند؟ چگونه می خواهید در مسیر استقلال حرکت کنید در حالی که از پرداخت حقوق کارکنان خود ناتوان هستید؟ از بحث بودجه سخنی نگویید که به شما می گویم شما دولت مرکزی را دور زدید و به تنهایی تصمیم به صدور نفت گرفتید و ما نمی دانیم که عوائد فروش این نفت کجا رفته است؟

العبادی در ادامه به هیات کردی گفت: چگونه در مسیر استقلال حرکت می کنید در حالی که همه همسایگان عراق مخالف آن هستند؟ آیا شما توان محاصره کامل را دارید؟ حتی دوستان نزدیک شما یعنی آمریکایی ها نیز درباره حرکت به سوی استقلال به شما هشدار داده اند و به شما با صراحت اعلام کرده اند که حامی شما نخواهند بود.

العهد به نقل از این منبع می نویسد: این حجم انتقاد تند العبادی خطاب به هیات کُردی سبب می شود که هیات کردی نیز به تندی سخن بگویند و برخی از آنها اعلام کنند که عراق دموکراتیک در برخورد با کُردها فرقی با عراق زمان بعث و صدام ندارد.

العبادی خطاب به هیات کردی گفت: شما اگر خواهان منافع خود هستید بهتر است که امور را به شکل صحیح ارزیابی کنید و شعارهای آتشین را ترک کنید و آرزوهای غیرواقعی را کنار بگذارید و به دنبال تفاهم با شرکای خود در وطن باشید. فراموش نکنید که آنچه در ۱۴ سال گذشته به دست آورده اید بخش اندک آن را در طول تاریخ به دست نیاورده اید.

این منابع اعلام کردند: قبل از اینکه نشست به پایان برسد روژ نوری شاویس از ادامه بحث عذرخواهی کرد و اجازه خواست که  جلسه را ترک کند، آنهم در حالت خشم شدید.

العهد در ادامه می نویسد: اعضای این هیات در بغداد از دیگران همان شنید که از العبادی شنیدند.

این رسانه بیان کرد: هوشیار زیباری عضو شورای عالی همه پرسی اعلام کرده است که تعویق همه پرسی ممکن نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار