کد خبر: ۴۸۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ 18 August 2017

به گزارش  الف؛ پس از اینکه شورای رقابت در تیرماه رای به افزایش قیمت خودرو داد؛ امروز سایپا و پارس خودرو با افزایش قیمت محصولات خود، اعلام کردند که از روز یکشنبه آینده خوردهای تولید خود را با قیمت های جدید می فروشند.

هر ساله شركت های خودروسازی درخواستی را مبنی بر افزايش قيمت محصولاتشان به شورای رقابت ارائه می دهند و معمولا نيز با موافقت اين شورا قيمت ها افزايش می يابد و اين در حالی است كه افزايش قيمت بدون ارتقای كيفی قابل توجيه نيست. در تيرماه سال جاری شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت شد که براساس آن قیمت محصولات سایپا 0.4درصد و  محصولات ایران خودرو 1.8 درصد افزایش خواهند یافت.

شیوا رئیس شورای رقابت در آن زمان گفته بود؛ در گروه محصولات سایپا اگرچه تورم بخشی  4.4 درصدی گزارش شده اما به دلیل کیفیت پایین شامل جریمه منفی 1.86 درصدی کم کیفیتی شده و میزان افزایش قیمت مورد قبول 0.4درصد است و در گروه ایران خودرو وضعیت کیفیت بهتر بوده و با وجود اینکه تورم بخشی کمتری نسبت به سایپا داشته اما شامل جریمه کم کیفیتی نشده و سقف افزایش قیمت مورد قبول در این گروه 1.8درصد اعلام شده است.

محصولات سایپا گران شد
گروه صنعتی سایپا با توجه به در ابلاغیه جدیدخود به نمایندگی‌های فروش محصولات سایپا، قیمت محصولات را طبق مصوبه شورای رقابت افزايش داد.
 

http://images.hamshahrionline.ir//images/2017/8/17-8-16-17136photo_2017-08-16_16-14-55.jpg

طبق مصوبه تیرماه شورای رقابت، برای انواع پراید و تیبا 1.25 درصد و برای تندر 90 سایپا 1.57 درصد مجوز افزایش قیمت صادر شد. در این راستا سایپا قیمت محصولات خود را تا یک میلیون تومان افزایش داد.

در همين خصوص چندی پيش مهدی جمالی مديرعامل سايپا در خصوص افزايش قيمت خودروهای گروه صنعتی سايپا گفت: درخواست ما از شورای رقابت افزايشی بيش از اين قيمت ها بود، اما شورا با ميزان كمتری موافقت كرده است.

وی با بیان اینکه اعمال افزايش قيمت ها امری بديهی است و با توجه به موافقت شورای رقابت انجام خواهد شد، در مورد این سوال که  با افزايش قيمت آيا كيفيت خودروها نيز ارتقا پيدا كرده يا خير اظهار داشت: قطعا كيفيت خودروها بيشتر شده اما ممكن است يك خودرو از ميزان نمرات منفی كيفيتش كاسته شده اين يعنی ارتقا كيفی به ميزانی نبوده كه ستاره كيفی جديدی كسب كنند. 

افزایش قیمت ۲۱ محصول پارس‌خودرو 
پس اینکه گران شدن محصولات گروه خودروسازی سایپا، پارس خودرو نیز قیمت محصولاتش را گران کرد. شرکت پارس خودرو در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد: محصولات خود را از روز یکشنبه با قیمت های جدید فروخته می شود.

در اطلاعیه جدید شرکت پارس خودرو آمده است: با توجه به آخرین مصوبه هیئت وزیران مرتبط با افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال 96 و همچنین با رعایت نرخ‌های اعلامی براساس مصوبه شورای رقابت و تغییر هزینه ساخت پلاک، قیمت جدید محصولات شرکت پارس خودرو از 29 مرداد ماه امسال اجرایی خواهد شد.


 

بیمه شخص ثالث افزایش یافت
براساس این گزارش  و در حالی که دو خودروسازی در اطلاعیه ای اعلام کردند از روز یکشنبه 29 مرداد ماه محصولات خود را با قیمت جدید می فروشند؛ بیمه مرکزی هم در ابلاغیه ای، حق بیمه نامه شخص ثالث افزایش داد.

بیمه مرکزی اعلام کرد: حق بیمه بیمه نامه شخص ثالث توسط بیمه ایران پیرو بخشنامه ۴۷۷۴۹ بیمه مرکزی افزایش یافته است؛ بر این اساس جدول حق بیمه ها به شرح زیر است:
 
جدول حق بیمه شخص ثالث برای انواع وسایل نقلیه
نوع وسیله نقلیه نرخ به ازای هر هزار ریال تعهد توضیحات
سواری شخصی ۰.۷ نرخ تشدید خطر نوع کاربری مشابه بیمه شخص ثالث در حق بیمه حوادث راننده اعمال گردد.
اتوکار ۱
انواع بارکش ۱.۲
انواع موتورسیکلت ۰.۳۷
 
همچنین در نامه بیمه ایران آمده است: احتراماً ضمن تقدیر و تشکر از اشتراک مساعی جنابعالی و با عنایت به بخشنامه شماره ۴۷۷۴۹ مورخ ۹۶/۵/۹ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیوست تصویر آئین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵ که در جلسه مورخ ۱۳۹۶/۴/۲۸ هیأت محترم وزیران به تصویب رسیده است، تقدیم حضور می‌گردد. خواهشمند است دستورات فرمائید نرخ جدید بیمه حوادث راننده متناسب با نوع خودرو به شرح جدویل ذیل اصلاح و در سیستم نرم‌افزاری صدور حوادث راننده تعریف نمایند.

افزایش قیمت خودروها و خودروهای تک ستاره
افزایش قیمت خودرو در کنار ضعف کیفیت و خدمات پس از فروش به چالش اصلی شرکت‌های خودروسازی داخلی تبدیل شده که در  گزارش ارزشیابی کیفی خودروها در تیر‌ماه امسال نشاند دهند این است که از حداقل‌های کیفیت برای ۲۰ خودروی سواری و وانت ساخت داخل است و در این رده‌بندی بیشترین خودروهای دارای یک ستاره کیفی مربوط به گروه قیمتی کمتر از ۲۵میلیون تومان بوده است.

براساس این گزارش، در پنج سال گذشته اگرچه قیمت برخی از خودروها روند صعودی به خود گرفت، اما کیفیت نه‌تنها این روند را به خود ندید بلکه در سال‌هایی حتی به پایین تر از سطح خود نیز رسید. با این حال با توجه به انحصار تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور، مصرف‌کنندگان تا به امروز راهی جز انتقاد و اعتراض به کیفیت و قیمت خودروهای تولیدی نداشتند.

درجا‌زدن خودروسازان داخلي در جاده كيفيت در شرايطي به‌علت اصلي نارضايتي مشتريان داخلي و ناتواني اين شركت‌ها در راهيابي به بازار‌هاي هدف صادراتي تبديل شده كه خط و نشان‌هاي وزارت صنعت و سازمان‌هاي متولي نظارت بر اجراي استانداردهاي اجباري نيز قادر به ارتقاي سطح كيفي اين خودروها نبوده است.

براساس گزارش وزارت صنعت از ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي طي تير‌ماه امسال 14خودروي سواري توليد داخل تنها موفق به كسب يك ستاره كيفي شده و در قعر جدول ارزشيابي قرار گرفته‌‌اند. با اين روند ايران خودرو با 5محصول پژو ۴۰۵ خراسان، پژو پارس، پژو پارس مازندران، پژو پارس فارس، سمند تبريز و سايپا با 5محصول شامل ساينا، تيبا2، سايپا 111، سايپا 132، سايپا 131،‌ام وي‌ام با 2خودرو‌ ام وي‌ام 550و ‌ام وي ام 110، كرمان موتور با ليفان 60X و سرانجام پارس خودرو با سايپا 131X تنها موفق به كسب يك ستاره در آسمان كيفيت خودروهاي داخلي شده و همچنان بي‌كيفيت‌ترين خودروهاي ايراني در رده‌هاي مختلف قيمتي محسوب مي‌شوند. با اين روند 14خودروي سبك سواري توليد داخل با كسب يك ستاره كيفي داراي پايين‌ترين سطح كيفي هستند.

 در گروه خودروهاي سبك وانت نيز از 8خودرو مشمول اين ارزشيابي تنها يك خودرو موفق به كسب 3ستاره كيفي(وانت تندر 90ايران خودرو) يك خودرو موفق به 2ستاره كيفي(وانت پيكاپ فوتون ايران خودرو ديزل) و 6خودروي وانت شامل سايپا X151 بن رو، وانت كارا تك كابين و دو كابين 200بهمن موتور، وانت نيسان تك سوز و دوگانه سوز زامياد و وانت آريسان ايران خودرو ديزل نيز حداقل يك ستاره كيفيت را به‌دست آورده‌اند تا تعداد خودروهاي سبك سواري و وانت توليد داخل در پايين‌ترين سطح كيفي به 20خودرو افزايش يابد. در گروه خودروهاي سنگين نيز كيفيت 8خودروي اتوبوس، كاميون، كاميونت و كشنده طي تير‌ماه امسال بررسي شده كه از اين تعداد يك خودروي تك ستاره، 2خودرو 2 ستاره، 2خودرو 3ستاره و 3خودرو موفق به كسب 4ستاره كيفيت شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار