کد خبر: ۴۸۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲ 19 August 2017
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد و توسعه دهکده‌های گردشگری در این استان با مشارکت بخش خصوصی، دهیاری‌ها و مردم مناطق روستایی در دستور کار قرار دارد.
 
مجتبی میرحسینی گفت با توجه به اینکه 51 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در مناطق روستایی و عشایری زندگی می‌کنند فرصت مناسبی است تا از منابع فرهنگی، طبیعی و تاریخی نواحی روستایی به عنوان کالای فرهنگی در گردشگری روستایی برای ترسیم تصویر جدید سیستان و بلوچستان استفاده و بهره‌مندی لازم صورت پذیرد.

میرحسینی گفت: آنچه دارای اهمیت است ماهیت صنعت گردشگری است که بر پایه حفظ و معرفی فرهنگ و تمدن، ایجاد اشتغال و درآمد، متنوع‌سازی اقتصاد، مشارکت اجتماعی با استفاده از منابع محلی استوار می‌باشد.

این مسئول ادامه داد: گردشگری روستایی با حل مسائل و مشکلات اقتصادی مردم می‌تواند به توسعه روستایی کمک شایانی نماید.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: ایجاد دهکده‌های گردشگری باعث افزایش درآمد روستاییان و خانوارهای روستایی و فراهم کردن میزان مشارکت روستاییان در زمینه‌های مختلف از جمله ایجاد امکانات تفریحی، تاریخی، صنایع دستی،کشاورزی، ورزشی، معرفی سیمای جغرافیایی و طبیعی روستا را نام برد.

میرحسینی بیان کرد: دهکده گردشگری کوهستان در حاشیه تفتان، دهکده گردشگری کویر در نصرت آباد، دهکده گردشگری ساحلی در چابهار و کنارک، دهکده گردشگری عشایری در حاشیه کوه خواجه از جمله دهکده‌هایی است که در حوزه تجمیع خدمات و استفاده از ظرفیت‌های ویژه مناطق برای بهره بردن بیشتر گردشگران در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی خواهد شد.

این مسؤول با اشاره به اینکه جزییات بیشتر ایجاد و بهره‌برداری از این دهکده‌ها به زودی اعلام می شود افزود: با توجه به ظرفیت های خاص مناطق مختلف استان ،درهر شهرستان حداقل یک دهکده گردشگری ایجاد خواهد شد.

میرحسینی خاطرنشان کرد: علاوه بر ایجاد دهکده‌های گردشگری ذکر شده در سایر نقاط استان نیز بر اساس مطالعات صورت گرفته تاکنون دهکده‌های گردشگری قلعه نو، تمین، دامن، ناهوک، گرگان لادیز و منزل آب با کمک بخش خصوصی، دهیاری‌ها و حمایت دولت ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

این مسئول اضافه کرد: وجود جاذبه یک عنصر لازم جهت رشد و توسعه صنعت گردشگری است اما کافی نمی باشد زیرا توسعه این صنعت در هر منطقه نیازمند شناسایی دقیق محدوده، دسترسی، ارائه خدمات و تسهیلات مورد نیاز گردشگران و نیز معرفی در جهت جذب گردشگران است.

میرحسینی افزود: عامل مهم برای توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان با توجه به نوع زیست و فرهنگ و تمدن مردمانش، ایجاد دهکده‌های گردشگری در روستاها و مناطق جذاب است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: برای ایجاد یک سایت یا دهکده گردشگری دریک منطقه عوامل بسیاری تاثیر دارد که سه دسته از مهمترین عوامل، نیازها و خواسته‌های گردشگران، جاذبه‌ها، عوامل محیطی و جغرافیایی است.

وی اعلام کرد: پارامترهای بسیاری از قبیل اقتصادی، اجتماعی، رفاهی، دسترسی و خدمات، منظر، دید و برنامه‌های تفریحی، آب و هوا و نزدیکی به کانون‌های جمعیتی برای انتخاب یک مکان به عنوان یک سایت گردشگری اقامتی و تفریحی از سوی گردشگران موثر است که شناخت این مولفه‌ها می‌تواند کمک بسیاری برای ایجاد هدفمند دهکده‌های گردشگری در استان نماید.

این مسئول گفت: به زودی لیست کامل دهکده‌های گردشگری سیستان و بلوچستان بر اساس مطالعات و طرح جامع گردشگری استان برای ارائه به سرمایه‌گذاران و معرفی در قالب مسیرهای گردشگری اعلام خواهد شد.

میرحسینی بیان کرد: به امید خدا و با مشارکت و حضور فعال مردم با اجرای این طرح‌ها، شاهد توسعه پایدار استان بر محور گردشگری خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار