در پی افزایش آمار مرگ های مشکوک به علت هاری در همایشی تخصصی مطرح شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: جمع آوری سگهای ولگرد و مشکوک به هاری به عنوان مهمترین ناقلین این بیماری در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۴۸۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۱ 22 August 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان باقر کرد در جلسه هماهنگی دستگاههای متولی مقابله و پیشگیری از بیماری هاری با بیان اینکه تاکنون 1850 قلاده سگ با هدف مبارزه با بیماری هاری در سیستان اتلاف و دفن بهداشتی شده، افزود : پدیده اخیر مشاهده چند مورد بیماری هاری در شمال استان که در خردادماه 2 مورد و در تیرماه به 20 مورد افزایش یافت ، با اقدامات مقابله ای انجام شده از سوی دستگاههای مربوطه، این آمار به 8 مورد در مرداد ماه کاهش یافت. وی ادامه داد: مرگ مشکوک 6 نفر به دلیل ابتلاء به هاری تاکنون گزارش شده که انستیتو پاستور تنها فوت یک نفر را بر اثر این بیماری تایید کرده است.
کرد خاطر نشان کرد: به دنبال گزارش اولین مورد از این بیماری، ستاد بحران استان در استانداری تشکیل جلسه داد و کمک هایی در جهت مقابله با این بیماری از مرکز اخذ شد.

وی افزود: با توجه به وجود مرزهای طولانی استان با کشورهای افغانستان و پاکستان و تردد سگهای ولگرد از این مرزها و قابلیت اندک کنترل، نیاز هست مرزبانی اقداماتی در جهت کنترل ورود این حیوانات از مرز انجام دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: به هیچ عنوان قصد از بین بردن حیوانات سالم را نداریم اما سگهای ولگرد از مهمترین ناقلان بیماری هاری هستند که بر اساس استانداردهای جهانی ، اتلاف سگهای ولگرد باید انجام  شود .
کرد شناسنامه دار کردن و واکسیناسیون سگهای صاحب دار را یکی دیگر از اقدامات لازم در جهت مقابله با بیماری هاری برشمرد و افزود: در راستای کنترل جمعیت سگهای ولگرد، عقیم سازی نیز در برنامه های اجرایی دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد که در این زمینه موثر است .

وی از مردم خواست در صورت وقوع حیوان گزیدگی بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه تا اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون علیه بیماری هاری انجام گیرد.

معاون استاندار اظهار داشت: در این بیماری، چنانچه اقدامات پزشکی به موقع انجام شود قابل درمان است مگر اینکه تأخیری در درمان و عدم مراجعه به موقع به مراکز بهداشتی صورت گیرد .

سلمانزاده مدیرکل امور شهری استانداری نیز از تصویب راه اندازی مرکز کنترل جمعیت حیوانات گزنده و ناقل بیماری در استان خبر داد و افزود : به دنبال پیگیریهای انجام شده، راه اندازی این مرکز با اعتبار 8 هزار میلیون ریال در استان مصوب شده که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .

همچنین دکتر طباطبایی مدیر شبکه بهداشت و درمان استان نیز ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت مقابله با بیماری هاری افزود: مقابله با این بیماری مستلزم مدیریت چند جانبه و اقدامات زمینه ای است. وی افزود: شناساندن بیماری هاری به عموم مردم از طریق آموزش از رسانه های جمعی، چاپ بروشور، تراکت با معرفی علائم بیماری، راههای انتقال و روشهای پیشگیری و مبارزه با این بیماری از طریق واکسیناسیون از جمله اقداماتی است که تاکنون در سطح استان انجام گرفته است.
نماینده اداره کل دامپزشکی استان نیز گفت: در راستای کنترل بیماری هاری واکسیناسیون 4500 قلاده از سگهای خانگی واکسیناسیون 2500 مورد از دامهای اهلی و آموزش پنج هزار نفر در شمال استان از جمله اقدامات انجام شده است .
برچسب ها: هاری ، سیستان ، باقر کرد
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
تمام موجودات زنده را بکشید تا جای شما را تنگ نکنند، آنهم در دهه ای که تنها با یک واکسن می توان جلوی تمام بیماری های یک حیوان را گرفت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار