کد خبر: ۴۹۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵ 10 September 2017
 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اصلاح قانون واردات کالا و اجرای بهینه آن سبب کاهش 50 درصدی قاچاق تا سال آینده می شود.

مجتبی خسروتاج روز یکشنبه در دومین نشست کارگروه استان های مرزی کشور در زاهدان اظهار داشت: در چند ماه اخیر 2 مصوبه بسیار خوب از طرف دولت طرح ریزی و پیگیری شد که یکی در رابطه با واردات کالا توسط ملوانان بود و دیگری ایجاد بازارچه های موقت مرزی که پیش از این کالاها با عنوان کوله بری وارد کشور می شد، هفته گذشته نهایی شد که باید هرچه سریعتر اجرایی شوند.
وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از آمار قاچاق کالا در کشور به عدم شفافیت در واردات کالا برمی گردد با این تصمیم دولت برای اصلاح آیین نامه کالاهای وارداتی با 2 روش یادشده، پیش بینی می شود ستاد مبارزه با قاچاق کالا سال آینده کاهش 50 درصدی قاچاق کالا را اعلام کند.
وی ادامه داد: با این آیین نامه از این پس واردات ثبت و میزان معافیت و بهره وری مرزنشینان از محل واردات مشخص خواهد شد.
وی با بیان اینکه در آیین نامه های مختلف، اصلاحات لازم در شکل تجارت در کشور انجام شده است گفت: امروز به جز مناطق آزاد که نیاز به یک سری اصلاحات و تجدید نظر در چهار چوب واردات کالا به این مناطق دارد در تمامی آیین نامه ها و مصوبات که به تجارت مرزی بر می گردد اصلاحات صورت گرفته است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: از آنجایی که نگاه در توسعه باید پایدار و همه جانبه باشد و توسعه پایدار با نگاه صنفی و بخشی امکان پذیر نیست همه باید در استان توجه به تولید، اشتغال داخل و فراهم نکردن زمینه برای قاچاق را مورد توجه قراردهند.
وی گفت: دولت یازدهم در زمینه ساماندهی نظام تجارت خارجی به ویژه مبادلات مرزی ، کوله بری، ملوانی و غیره سیاست هایی اتخاذ و برنامه های ویژه تدوین کرده تا از ظرفیت استانهای مرزی استفاده بهینه صورت پذیرد.
وی ادامه داد: آیین نامه و مصوبات تجارت مرزی اصلاح شده و به زودی ابلاغ و اجرایی خواهد شد تا مرزنشینان بتوانند از فرصت و ظرفیت مرز به خوبی و بهینه استفاده کنند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نگاه کلی این وزارتخانه این است که در مبادلات مرزی به مزیت های اقتصادی و رقابتی استانهای مرزی و کشورهای همسایه توجه شود به گونه ای که حتما اگر می توانیم بخشی از نیازهای کشور را در توسعه روابط منطقه ای با کشورهای همسایه تامین کنیم و دلیلی ندارد که کالا از دور دست تهیه شود.
وی با بیان اینکه هم اینک بر تامین کالا از کشورهای همسایه تاکید شده است گفت: ما در وزارت صنعت معدن و تجارت معتقدیم برای هرکدام از کشورهای همسایه می توانیم یک یا 2 استان معین انتخاب کنیم تا در جهت توسعه روابط اقتصادی با تاکید بر صادرات غیر نفتی فعال شوند.
وی با بیان اینکه استانهای مرزی نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشور دارند افزود: هر یک از استان ها که آمادگی لازم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه خود را دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز آماده حمایت از آن استان است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از آنجایی که استانهای مرزی نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشور دارند باید با افزایش مبادلات مرزی پیوندهای منطقه ای را با ثبات تر کرد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نگاه به توسعه پایدار در کشور نباید نگاه صنفی باشد و باید همه عوامل موثر در توسعه را در نظر بگیریم.
وی با اشاره به اهمیت پیوندهای منطقه ای گفت: باید پیوندهای منطقه ای به ویژه با کشورهای همسایه را از طریق تجارت با ثبات تر کرد تا هر 2 کشور بتوانند از ظرفیت های یکدیگر بهترین بهره را ببرند.
خسرو تاج با اشاره به اهمیت تجارت آزاد با برخی کشورها گفت: این وزارتخانه در تلاش است تجارت آزاد با برخی کشورها داشته باشد که در این زمینه در سال 94 با روسای جمهور 2 کشور توافقاتی صورت گرفت.
وی تاکید کرد: اصل کلی حرکت این وزارتخانه به سمت تجارت آزاد است.
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیزدر این نشست گفت: از 13 بازارچه مصوب مرزی استان هم اینک هفت بازارچه در زمینه واردات و صادرات فعال است.
نادر میرشکار با بیان اینکه بازارچه های مرزی نقش مهمی در ایجاد رونق و تحرک اقتصادی در مرزها و حتی کشور ایفا می کنند گفت: بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان هم اینک از فعال ترین بازارچه های مرزی بحساب می آیند به طوری که سال گذشته 55 درصد کل صادرات483 میلیون دلاری استان از طریق این بازارچه ها صورت گرفته است.
وی گفت: هم اینک یک میلیون و 335 هزار نفر در قالب 398 هزار و 968 خانوار جمعیت مرزنشینان سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در این نشست خواستار ارتقاء سهم حجمی واردات مرزنشینان، امکان تمدید کارتهای مبادلات مرزی از سه سال به پنج سال، افزایش حجم واردات کالا در مناطق محروم، اعمال معافیت مالیاتی برای تعاونی های مرزنشین و امکان خروج 50 درصد از کالاهای مرزنشینان از استان با لحاظ معافیت مالیاتی شد.
به گزارش ایرنا دومین نشست کارگروه ویژه استان های مرزی کشور با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار سیستان و بلوچستان و معاونان استانداران 13 استان مرزی کشور نظیر آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، کرمانشاه و گلستان در زاهدان برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار