کد خبر: ۴۹۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 11 September 2017
نیویورک پست در گزارشی به بررسی برخی شواهد جدیدی که از حملات یازده سپتامبر افشا شده است، پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از نیویورک پست، براساس شواهد تازه‌ای که به همراه دادخواست علیه ریاض ارائه شده است، سفارت عربستان سعودی در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، هزینه پرواز آزمایشی پیش از حملات 11 سپتامبر سال 2001 میلادی را پرداخت کرده بود. اسناد جدید ادعاها درباره دست داشتن کارمندان و مأموران دولتی عربستان سعودی در راهنمایی و تأمین مالی هواپیمارُباها و طراحان حملات 11 سپتامبر، را بیش از پیش تقویت می‌کند.

در این گزارش آمده است براساس دادخواست اصلاح شده‌ای که از طرف خانواده‌های حدود یک‌هزار و 400 قربانی حملات 11 سپتامبر تنظیم شده است، سفارت عربستان در واشنگتن دو سال پیش از وقوع این حملات، هزینه پرواز دو تبعه سعودی را از شهر فینیکس در ایالت آریزونا به واشنگتن پرداخت کرده است. این دو تبعه سعودی در آن زمان، تحت عنوان دانشجو در آمریکا حضور داشتند.

وکلای خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر که این دادخواست را تنظیم کرده‌اند، می‌گویند شواهد جدید بیانگر حمایت مالی و عملیاتی عربستان سعودی از عاملان حملات 11 سپتامبر است. در واقع، ریاض احتمالاً در نخستین مراحل طراحی این حملات –از جمله بررسی ضریب امنیتی کابین خلبان– نیز نقش داشته است.

شان کارتر، وکیل اصلی در پرونده شکایت علیه عربستان سعودی در این خصوص گفت: ما مدت‌هاست که از روابط دیرینه و حسنه میان گروه تروریستی القاعده و سران عربستان سعودی اطمینان یافته‌ایم و اسناد جدید شواهد بیشتری را در این خصوص در اختیار ما قرار داده است.

وکلای عربستان سعودی ماه گذشته با ارائه طرحی، برای ناکام گذاشتن این دادخواست تلاش کردند. پس از رفع موانعی از قبیل مصونیت قضایی دیپلمات‌ها در کنگره آمریکا، اکنون امکان آن وجود دارد تا جلسه رسیدگی به دادخواست خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر علیه عربستان تشکیل شود.

براساس اسناد پلیس فدرال آمریکا، «اف بی آی»، محد القضایین و حمدان الشلاوی، دو دانشجوی سعودی، در واقع از اعضای شبکه مأموران پادشاهی سعودی در آمریکا بودند و در حملات 11 سپتامبر دست داشتند. القضایین و الشلاوی همزمان با حضور هواپیمارُباها در افغانستان، در اردوگاه‌های القاعده در این کشور آموزش دیده بودند. این دو نفر که دو سال پیش از حملات 11 سپتامبر ساکن آریزونا بودند، با یک هواپیمارُبای سعودی –و خلبان عضو القاعده– و همچنین یکی از سرکردگان ارشد این گروه تروریستی از عربستان –که اکنون در گوانتانامو زندانی است– به طور مرتب در ارتباط بوده‌اند. دست کم یکی از این دو نفر یک ماه پیش از حملات 11 سپتامبر از ورود به خاک آمریکا منع شده بود؛ زیرا نام او در فهرست تروریست‌ها قرار داشت.

در ادامه گزارش آمده است: القضایین و الشلاوی هر دو برای حکومت عربستان سعودی کار می‌کردند. القضایین کارمند وزارت امور اسلامی عربستان و الشلاوی نیز از کارمندان باسابقه حکومت سعودی بود. براساس شواهد جدید، این دو نفر پیش از حملات 11 سپتامبر، به طور مرتب با مقامات سعودی در تماس بوده‌اند.

القضایین و الشلاوی نوامبر سال 1999 میلادی، دو سال پیش از حملات 11 سپتامبر، در جریان یکی از پروازهای خطوط هوایی «امریکا وست» به مقصد واشنگتن، چند بار تلاش کردند به کابین خلبان وارد شوند تا ضریب امنیتی آن را بررسی کنند. براساس گزارش اف بی آی، پرسش‌های فنی این دو نفر که در شهر فینیکس ایالت آریزونا، سوار بر هواپیما شده بودند، سوء‌ظن خدمه پرواز را برانگیخته بود.

زمانی که هواپیما در پرواز بود، القضایین از مهماندار هواپیما پرسیده بود سرویس بهداشتی کدام طرف است. پس از آنکه مهماندار به او اعلام می‌کند سرویس بهداشتی در قسمت عقب هواپیما قرار دارد، او به طرف کابین خلبان می‌رود و دو بار تلاش می‌کند وارد کابین خلبان شود. رفتار عجیب و ترسناک این دو مسافر سعودی، باعث نگرانی خلبانان این هواپیما شده بود تا جایی که آن‌ها وادار به فرود اضطراری در اوهایو می‌شوند.

پس از فرود هواپیما، این دو نفر بازداشت می‌شوند. مأموران اف بی آی، پس از بازجویی از الشلاوی و القضایین تصمیم می‌گیرند آن‌ها را تحت پیگرد قضایی قرار ندهند. اما پس از آنکه مشخص شد یکی از مظنونان در تحقیقات ضدتروریسم در فینیکس از خودروی الشلاوی استفاده کرده است، تحقیقات درخصوص او آغاز شد. همچنین، اف بی آی در نوامبر سال 2000 میلادی، گزارش‌هایی دریافت کرد مبنی بر آنکه الشلاوی در یکی از اردوگاه‌های القاعده در افغانستان برای طرز کار با مواد منفجره و حمله به اهداف آمریکایی، آموزش دیده بود. پلیس فدرال آمریکا، همچنین در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که القضایین مأمور مخفی حکومت سعودی در آمریکا بوده است؛ زیرا، او با مقامات عربستان تماس‌های زیادی داشته است.

این گزارش می‌افزاید تحقیقات اف بی آی نشان می‌‎دهد سفارت عربستان سعودی هزینه بلیط الشلاوی و القضایین را از فینیکس به واشنگتن پرداخت کرده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار