کد خبر: ۴۹۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 12 September 2017
سینما به عنوان هنر هفتم در استانی با پیشینه فرهنگی غنی که نخستین انیمیشن جهان در پنج هزار سال پیش در آن طراحی و ساخته شده بود، در سه دهه گذشته مورد بی مهری قرار داشت تا اینکه اینک به همت و تدبیر مسئولان در حال درخشش و اوج گیری است.

 از آنجایی که سهم سیستان و بلوچستان به عنوان جوانترین استان کشور از امکانات و فضاهای فرهنگی و هنری نظیر سینما، کتاب، هنرهای نمایشی و تجسمی به ویژه سرسراهای تئاتر و سینما بسیار ناچیز است هم اینک به یکی از دغدغه های مسئولان فرهنگی و اجتماعی تبدیل و تلاش و حرکت برای بهره مندی این استان از برخی امکانات فرهنگی آغاز شده است.
تاریخچه سینما در این استان به اوایل دهه 20 باز می گردد، در آن سالها نخستین سینما به نام سینما 'ملک' در شهر پنج هزار نفری زاهدان گشوده شد، سپس در دهه 40 دو سینمای دیگر با نام های 'فروردین' و 'مهربان' در زاهدان و 2 سینما با نام های فردوسی و خراشادی در زابل راه اندازی شد که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نسبتا از استقبال خوبی بویژه در میان جوانان برخوردار بودند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی سینماهای متعددی در راستای خدمات فرهنگی و تفریحی در سیستان و بلوچستان پایه گذاری شد که از آن جمله می توان به سینما رسالت و فرهنگ در زابل، سینما فرهنگ و سالن پخش فیلم متعلق به جمعیت هلال احمر در ایرانشهر، سالن پخش فیلم متعلق به جمعیت هلال احمر در سراوان و سینما ساحلی آزادی در چابهار اشاره کرد که تمامی آنها تا اواخر دهه 70 به دلیل استقبال کم مردم بسته شدند.
دلیل این رکود، استقبال بسیار کم مردم از سینما به عنوان یک مرکز تفریحی - فرهنگی است که ریشه های آن هم از یک طرف به توسعه سینمای خانگی، سهولت دسترسی به لوح های فشرده قاچاق و ارزان قیمت و دهها شبکه ماهواره ای فارسی زبان و از سوی دیگر به نبود سالن های نمایش استاندارد و مورد نیاز در سطح استان بر می گردد، این در حالیست که مردم استان از سایر برنامه های تفریحی-فرهنگی استقبال چشمگیری می کنند.
کمبود و در واقع نبود سینما موجب شد تا در دو سه سال اخیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تنها سالن موجود در مجتمع فرهنگی هنری زاهدان به نام «اشراق» را هر روز در 2 سانس به نمایش فیلم اختصاص دهد و به سینما اشراق معروف شده است.
وجود ظرفیت های مختلف فرهنگی و استقبال خوب مردم از برنامه های فرهنگی هنری مسئولان دولت تدبیر و امید را بر آن داشت تا برای تاسیس سالن های سینما و تئاتر و دیگر فضاهای فرهنگی در سیستان و بلوچستان به ویژه شهر زاهدان چاره اندیشی کنند.
استاندار سیستان بلوچستان گفت: این استان از ظرفیت های فرهنگی بسیار ارزشمندی برخوردار است به گونه ای که این فرهنگ حتی در افغانستان و بخشی از پاکستان نیز سایه افکنده است.
علی اوسط هاشمی با اشاره به افتتاح مجتمع سینمایی فرهنگی هلال سیستان و بلوچستان افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد تمامی فضاهای در اختیار سازمانها برای استفاده عموم در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: توجه به فعالیت های فرهنگی در سیستان و بلوچستان به دلیل تنوع، کثرت و نفوذ حتی در توسعه و ارتباط با کشورهای همسایه یک ضرورت بود تا بتوانیم این سرمایه نهفته در نزد انسان های فرهیخته و چهره های فرهنگی را به نوعی بکار گیریم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در این راستا توجه به پرکردن خلاها و مد نظر قرار دادن مباحث فرهنگی و هنری در سبد هزینه خانواده ها و توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه در دایره فرهنگی مورد توجه جدی قرار گرفت.
هاشمی ادامه داد: کمک به راه اندازی سینما هلال از جمله اقدامات در این بخش بود که ظرفیت بسیار خوبی برای تولید برنامه های پرمحتوا، اصیل با برد بالا برای جلب نظر مردم به هنرهای مختلف از جمله نمایش و غیره فراهم کرده تا منتج به نوبت دهی و افزایش سرانه خانوارها برای کارهای فرهنگی شود.
وی از راه اندازی سالن چند منظوره فرهنگی در دانشگاه زابل به مناسبت هفته دولت امسال خبر داد و افزود: اگر از نگاه بخشی به سرمایه ها اجتناب کنیم و سرمایه ها را از آن مردم بدانیم با کمبود فضاهای فرهنگی نظیر سینما در استان روبه رو نخواهیم شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز گفت: مجتمع فرهنگی و هنری هلال با 560 صندلی و زیربنای سه هزار و 200 متر مربع در سه طبقه ساخته شده است.
رسول راشکی افزود: برای راه اندازی این طرح بزرگ فرهنگی در سیستان و بلوچستان 57 میلیارد و 432 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی تاکید کرد: این مجتمع دارای مدرن ترین و بروز ترین سامانه های سینمایی، همایشی، کنسرت و تئاتر است که می تواند جوابگوی برخی نیازهای فرهنگی هنری مردم این دیار باشد.
مسوول انجمن سینمای جوان زاهدان پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بود که سینما اشراق اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی هنری زاهدان به عنوان تنها سینمای سیستان و بلوچستان پاسخگوی نیاز مردم نیست.
اسحاق عرب اظهار داشت: در سالهای گذشته بخش خصوصی چند سالن سینما در شهرستان های زابل و زاهدان راه اندازی کرده بود که این سالن ها به دلایل مختلف ازجمله عدم استقبال مردم و برابر نبودن هزینه با درآمد تعطیل شدند.
وی ادامه داد: بر این اساس با برنامه ریزی های صورت گرفته از حدود چهار سال قبل با توجه به نیاز مردم استان به سینما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها سالن موجود در مجتمع فرهنگی هنری زاهدان با نام سالن اشراق را به این منظور اختصاص داد.
مسوول انجمن سینمای جوان زاهدان از فعالیت 30 ساله این انجمن خبر داد و گفت: در مدت فعالیت این انجمن جوانان استان توانسته اند در بیشتربخش ها از جمله تولید فیلم های مستند و کوتاه عناوین زیادی را در سطح ملی از آن خود کنند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اقدامات انجام شده و یا در دست انجام در زمینه تاسیس سالن های سینما در شهرستانهای مختلف استان گفت: هم اینک سه سالن سینمایی در شهرستان های زاهدان، چابهار و زابل در کنار مجتمع فرهنگی هنری هلال مشغول فعالیت هستند.
حسین مسگرانی افزود: همچنین سه واحد سینما سیار از اوایل امسال در شهرستان های زهک، هیرمند و ایرانشهر مستقر شده اند و قرار است در پاییز امسال حدود چهار سینمای سیار جدید نیز به مجموع سینماهای سیار استان افزوده شود.
وی تاکید کرد: اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با توجه به نیاز جامعه استان به سالن های سینما از فعالیت بخش خصوصی در این زمینه حمایت می کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: از آنجایی که حمایت از تولیدات هنری در دستور کار جدی اداره کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان قرار دارد در این راستا علاوه بر هنرمندان تئاتر تلاش هایی در پشتیبانی از فیلم کوتاه در استان صورت گرفته به گونه ای که آثار ارزشمندی تولید و در جشنواره های مختلف مقام کسب کرده اند.
مسگرانی افزود: همچنین بازسازی و تجهیز پلاتو ایرانشهر و نگارخانه در سراوان و زابل در دستور کار قرار دارد و بنا داریم مجتمع فرهنگی و هنری نیز در شهرستان هایی نظیر قصرقند و سیب و سوران راه اندازی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار