تمایل ایران و افغانستان برای ارتقاء سطح همکاری
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از توفیق میزبانی ژنرال زلمی ویسا والی قندهار و هیات همراه بسیار خرسند و مسرور هستیم و با توجه به مشترکات دو کشور همسایه واقع شده در یک جغرافیای مشترک به پایداری و توسعه روابط در بخشهای مختلف می اندیشیم.
کد خبر: ۴۹۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ 16 September 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان در نشست مشترک مسئولان استان سیستان و بلوچستان با والی و مسئولان ولایت قندهار افغانستان در زاهدان بیان کرد: تشکیل کمیسیون های مشترک اقتصادی و آموزشی و فرهنگی با نقش فعال بخش خصوصی ماحصل نشست هیات دو طرف ایرانی و افغانستانی باشد که هر سه ماه یکبار بطور پایدار و منظم جلسات آن برگزار شود.

وی اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران دو سیاست کلان توسعه روابط خارجی با اولویت کشورهای همسایه و ایجاد معاونت اقتصادی در نمایندگی های وزارت خارجه ایران را راهبرد خود قرار داده است که این رویکرد دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران پشتوانه محکمی برای اشتراک داشته هایمان است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با ایجاد کنسرسیوم مشترک، آماده سرمایه گذاری های مشترک برای راه اندازی خط هوایی کابل – چابهار ، ایجاد نیروگاه برق ، فرآوری و بسته بندی محصولات برای صادرات ، خط کشتیرانی در چابهار و واحدهای صنعتی در افغانستان هستیم. وی ادامه داد: آمادگی واگذاری زمین در منطقه صنعتی رامشار سیستان برای سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی و تامین نیروی کار آن نیز به نسبت مشترک با هدف صادارت داریم .

استاندار بیان کرد: قطر لوله خط انتقال گاز به سیستان با هدف صادرات گاز از ۲۴ به ۴۳ افزایش یافت و آمادگی داریم همزمان با انتقال گاز به سیستان به افغانستان هم گاز بدهیم. وی اضافه کرد: ایران آمادگی فنی و اجرایی خوبی برای انتقال خط لوله گاز به کشور دوست و همسایه دارد. وی ادامه داد: تا زمان انتقال خط لوله گاز به افغانستان آمادگی داریم گاز به صورت فشرده به این کشور را تامین کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مشکلات تجار و بازرگانان افغانستانی در خصوص اقامت و ویزا مرتفع خواهند شد زیرا توسعه روابط در گرو حل این مسائل است و باید به مرحله ای از تفاهم برسیم که دیگر مانعی در مسیر فعالیت هایمان نباشد.

وی عنوان کرد: ایران برای راه اندازی کنسولگری در زرنج مرکز ولایت نیمروز افغانستان آمادگی دارد و خواستار تاسیس کنسولگری افغانستان در چابهار برای تسهیل روابط شد. هاشمی با بیان اینکه تجار و بازرگانان افغان از طریق دریای عمان و سواحل مکران تا آفریقا می توانند طی طریق کنند، گفت: برای تسهیل در سرمایه گذاری بیشتر تجار افغان سود بازرگانی را در این بندر تا 25 درصد تخفیف می دهیم.

استاندار با اشاره به افزون بر 940 میلیون دلار سرمایه گذاری صورت گرفته در بندر چابهار تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه کشور تاسیس سازمان توسعه سواحل مکران پیش بینی شده است که تحقق آن فرصتی ناب برای توسعه روابط است.
وی بر محور شدن بخش خصوصی در تعاملات اقتصادی بین 2 کشور تاکید کرد و اظهار داشت: حاضریم سایت پتروشیمی در چابهار به سرمایه گذاران افغانستانی بدهیم تا نیازهایتان را در کنار ساحل جست و جو کنید.

استاندار از آمادگی امضاء تفاهمنامه آموزشی و درمانی در سطوح مختلف ، اعزام استاد و پذیرش دانشجوی خارجی با توجه به برخورداری استان از سه دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انسانی توانمند خبر داد.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای تحصیل رایگان فرزندان افغان در ایران افزود: با توجه به هزینه تحصیل و خرید کتب رایگان دیگر مانعی برای تحصیل آنان وجود ندارد که اینها از نوع نگاه متفاوت مردمان دو کشور همسایه با هم حکایت دارد.

هاشمی تصریح کرد: این نوع نگاهها حکایت می کند که مردم ۲ کشور دوست و همسایه ایران و افغانستان با هم به زیست مشترک رسیده اند بنابراین توسعه روابط با تنوع خاص را انتظار داریم.
استاندار بر روان سازی فعالیت ها در گمرک ، تشکیل کمیسیون مشترک بین دو کشور هر سه ماه یکبار ،برگزاری نشست مشترک بین سفرای سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان، رفع ابهامات بانکی تجار افغانستانی در ایران، تسریع در امضای تفاهمنامه برای راه اندازی پل دوم درمرز ایران و افغانستان تاکید کرد.
برچسب ها: افغانستان
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
آقا نونم میدید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
اقای استاندار لطفا اول تلاش کنید اب از افغانستان به زابل بیاد بعد قول گاز را بدهید . خیلی عجله نکن 20سال است برای اب هیچ کاری نکردین حالا تا گاز امد شما پیش پیش قول صادرات می دهی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار