کد خبر: ۴۹۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ 19 September 2017
دومین جشنواره گردشگری انار با هدف معرفی ظرفیتها و توانمندیهای شهرستان خاش به ویژه معرفی محصول انار در حالی برگزار می شود که در صورت توجه بیش از پیش به این ظرفیتها و داشته ها سایر محصولات تولیدی منطقه نیز می تواند بخوبی در کشور بدرخشد.
شهرستان خاش به سبب وجود تفتان سرفراز و آب و هوایی مناسب تنها منطقه ای در سیستان و بلوچستان است که توانایی تولید انواع میوه های سردسیری و گرمسیری را دارد.
سال 96 استان سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ناشناخته هموطنان تعیین شده و برای تحقق این شعار و شناساندن توانمندی ها و ظرفیت های فراوان به ویژه در بخش کشاورزی و فرهنگی گردشگری تلاش های گسترده ای در این استان آغاز شده است.
نگاه ویژه دولت و استاندار به منطقه و توجه به صنعت گردشگری و برپایی جشنواره توانمندی ها و معرفی محصولات کشاورزی سبب می شود این استان در ابعاد مختلف به جایگاه واقعی خود برسد.
همت و تلاشهای فرماندار و بخشدار مرکزی و مجموعه دهیاران و معتمدان خاش برای برگزاری جشنواره های انار و معرفی توانمندی های منطقه زمینه ساز جذب گردشگران به این شهرستان به ویژه روستاهای حاشیه تفتان شده است.
انتشار تمبر و الصاق آن به نامه ها و ارسال به سراسر دنیا اقدامی موثر و اعتبار بخشی به کاری بزرگ و کمک به معرفی توانمندی های استان محسوب می شود.
اهمیت برجسته سازی و معرفی مزیتهای مهم منطقه باید بعنوان یک اولویت مهم مورد توجه باشد و درآمد حاصل از ظرفیت های فرهنگی، کشاورزی، صنعتی، گردشگری و غیره باید به جیب مردم استان برود.
شایسته نیست که هموطنان ما شناخت کافی از استان پرظرفیت و توانمند سیستان و بلوچستان نداشته باشند.
روستای سنگان در حاشیه تفتان از توابع بخش مرکزی شهرستان خاش به سبب داشتن آب و هوای مناسب و تولید میوه های سردسیری به ویژه انار در میان مردم سیستان و بلوچستان و حتی برخی استانهای دیگر کشور از جایگاه خاصی برخوردار است.
انار سنگان که هر میوه آن بیش از نیم کیلو تا 750 گرم وزن دارد و از طعم بسیار لذیذی برخوردار است در کمتر منطقه ای نمونه آن یافت می شود.
درخت سرو کهنسال سنگان با بیش از 2 هزار سال قدمت از آثار ارزشمند طبیعی و ملی ایران اسلامی محسوب می شود که به گفته مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعنوان یک درخت مقدس کار ثبت جهانی آن در دستور کار قرار دارد.
تفتان هم اینک در سطح جهانی شناخته می شود و در کنار آن سنگان نیز می تواند به عنوان کمربند گردشگری استان مطرح و ظرفیتهای آن به دنیا معرفی شود.
فرماندار خاش در حاشیه برپایی دومین جشنواره انار سنگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره های مختلف به معرفی بهتر توانمندی های منطقه کمک می کند گفت: هدف از این اقدام معرفی توانمندی ها و رونق دادن به صنعت مهم گردشگری با فراهم کردن زمینه ای مناسب برای اسکان میهمانان و خدمات دهی به گردشگران است.
محمداکبر چاکرزهی افزود: سال قبل برای اشاعه و ترویج فرهنگ استفاده از تمبر و معرفی بهتر انار سنگان تمبر نخستین جشنواره انار سنگان بخش مرکزی خاش منتشر و با حضور معاون استاندار و مهمانان استانی و محلی از آن رونمایی و ممهور شد.
وی بیان کرد: حسب دستور استاندار و کسب آمادگی برای خدمات دهی به گردشگران در سال 96 برپایی جشنواره ها با هدف معرفی ظرفیتها و توانمندی ها و کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی انجام می شود.
بخشدار مرکزی خاش نیز گفت: منطقه خاش با داشتن ظرفیتهای مختلف به جز دریای بزرگ چابهار چیز دیگری کم ندارد لذا باید همگان تلاش کنند تا از پتانسیل های منطقه بخوبی بهره برداری شود.
مجتبی شجاعی افزود: این بخش با ده هزار کیلومتر وسعت و 80 هزار نفر جمعیت و ظرفیتهای بالای گردشگری و معدنی و کشاورزی و غیره به عنوان یک قطب مهم برای سرمایه گذاری مطرح بوده و جا برای پیشرفت و توسعه دارد.
وی ادامه داد: باید به منطقه خاش و ظرفیت های آن نگاهی ویژه از سوی دولت و سرمایه گذاران بشود که برپایی جشنواره ها و برندسازی و فرآوری محصولات تولیدی مهم ترین گام برای معرفی توانمندی هاست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزی خاش در حوزه های مختلف دارای برجستگی های ویژه ای بوده و تولید افزون بر 350 هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در گستره 37 هزار هکتار محصولات کشاورزی مانند انار و انگور، زردآلو، زرشک، عناب، هلو، خرما و پسته، گندم، جو، ذرت، یونجه و دهها مورد دیگر نشان دهنده توانمندی های بالای این منطقه است.
امان الله طوقی با اشاره به ظرفیت بالای این شهرستان برای تولید انار بیان کرد: حدود 800 هکتار باغ انار در خاش وجود دارد که سالانه بیش از 6 هزارتن محصول برداشت می شود.
وی ادامه داد: تنها در منطقه سنگان خاش حدود 600 هکتار باغ انار وجود دارد که نشانگر ظرفیت های بالای این منطقه برای تولید این محصول است.
وی افزود: افزون بر یکهزار نفر در کار تولید انار در این شهرستان فعالیت دارند.
دومین جشنواره انار سنگان با حضور معاون استاندار، شماری از مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی استان، فرماندار و بخشدار مرکزی خاش و معتمدان و ریش سفیدان قبایل و طوایف و قشرهای مختلف مردم در مجتمع گردشگری سنگان همجوار سرو کهنسال از ساعتی پیش آغاز شد.
در این جشنواره علاوه بر اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری، انجام سخنرانی های مسئولان؛ شماری از شاعران توانمند و مطرح حوزه خاش و سیستان و بلوچستان با اجرای شعرخوانی به معرفی ظرفیتهای منطقه می پردازند.
به گزارش ایرنا خاش 185 کیلومتری و جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار