کد خبر: ۴۹۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰ 22 September 2017
شهرها و دل ها حال و هوای محرم گرفته است. دوباره کوچه ها، خیابان ها، محلات و معابر رنگ محرم می گیرد و مساجد، هیئت ها و تکایا شاهد حضور عزاداران حسینی می شود. دوباره نوای نوحه و روضه در فضای شهر می پیچد و بوی اسپند در پیشاپیش هیئت ها و دسته ها به مشام می رسد. پرچم و طبل و سنج و ... خودنمایی می کند تا یادآور ایام عزاداری و سوگواری امام (ع) باشد. سری به کوچه ها و خیابان های زاهدان می زنیم، در روز مانده به محرم به راحتی می توان صدای نوای این ماه را شنید. خانه هایی همچون سال های قبل پرچم یا حسین(ع) بر سر در آن ها نصب شده یا اعضای خانواده مشغول نصب پرچمی با نوشته هایی چون «باز این چه شورش است» و ... بر دیوار و سر در منزل هستند. پرچم های عزا بر دیوار مساجد و هیئت ها نیز خبر از رسیدن محرم دارد و پرچم های عزا در برخی میادین شهر هم به نشانه محرم خود نمایی می کنند. در مرکز شهر، محل فروش لوازم عزاداری نظرها را به خود جلب می کند، فروشگاه هایی که این روزها مشتریان زیادی دارد و برای خرید پارچه های عزاداری، طبل، سنج، زنجیر و برخی هم برای تعمیر یا بازسازی ادوات سال گذشته خود به آن ها مراجعه می کنند. با حضور در برخی از پاساژها یا معابری که دست فروشان مشغول فروش لباس هستند رهگذرانی به دنبال پیراهن مشکی مناسب هستند تا در این ایام از آن استفاده کنند.
حسین (ع) روشنی راه جوانان
یکی از موی سپیدان شهر که برای خرید لباس سیاه به بازار آمده است می گوید: امام حسین (ع) نور و روشن کننده راه جوانان وطن است، بنابراین باید آنان را با واقعه عظیم کربلا آشنا کرد تا بتوانند با درس از این واقعه راه زندگی خود را به درستی انتخاب و از دام های پهن شده دشمنان عبور کنند.
«غلامحسین رخشانی» می افزاید: صد ها سال از واقعه کربلا می گذرد اما رشادت های آن و اهداف قیام امام حسین(ع) و یارانش طی قرن ها سینه به سینه نقل شده و به نسل امروز رسیده است، جوانان نیز وظیفه دارند همچون پیشینیان خود این وقایع را برای نسل های آینده منتقل کنند تا آنان هم با فلسفه عاشورا آشنا شوند و این نقل و انتقال ادامه یابد. وی بیان می کند: چند سالی است که در شکل عزاداری محرم تفاوت هایی دیده می شود اما ماهیت آن تغییری نکرده است بنابر این باید از انحراف های احتمالی پیشگیری کرد تا اصل واقعه محرم حفظ شود. در هیاهوی خرید لباس سیاه، جوانی که پوشش خاصی دارد می گوید: ماه محرم و امام حسین(ع) را نمی توان مختص قشر خاصی از جامعه دانست چرا که علاوه بر مسلمانان پیروان ادیان دیگر را نیز به نوعی تحت تاثیر قرار می دهد و حتی گاهی منجر شده است تا افرادی به اسلام گرایش پیدا کنند بنابر این امام حسین (ع) را باید نور هدایتی از سوی خداوند برای زمینیان دانست. «آبتین » می افزاید: واقعه کربلا و عمق آن سبب شد تا در میان ادیان دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد و پیروان آن ها اگر در مراسم عزا شرکت نداشته باشند اما از عزاداران حمایت می کنند و به عزاداری آنان احترام می گذارد که این خود بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید واقعه کربلا را سینه به سینه منتقل کرد.
لباس نذری
فروشنده ای نیز می گوید: چند سالی است که با فرا رسیدن محرم لباس سیاه می فروشم و در این مدت اتفاق هایی مرا برانگیخت تا هر سال در محرم فروشنده لباس عزای حسینی باشم.
«محمد حسین شهریاری» می افزاید: روزی فردی برای این روزها 30 دست پیراهن مشکی سفارش داد و زمانی که دلیل را پرسیدم، خریدار اظهار کرد هر سال برای محرم تعدادی لباس مشکی را با عنوان نذری به چند جوان و کودک کم بضاعت هدیه می دهد تا آنان نیز در محرم، لباس عزاداری داشته باشند. این سبب شد برای شریک بودن در این امر خیر علاوه بر لباس بیشتر، قیمت کمتری نیز برای آنان در نظر بگیرم تا خریدار با همان هزینه سال های گذشته بتواند تعداد لباس بیشتری را هدیه دهد. وی اظهار می کند: هدیه دادن لباس و لوازم عزاداری به افراد کم درآمد نیز می تواند نذری برای ایام محرم باشد تا به این مناسبت، افرادی لباس نو بپوشند.
شور محرم
فروشگاه های ادوات عزاداری و خرید مشتریان ما را به سمت آنها می کشاند، یکی از خریداران می گوید: محرم و امام حسین(ع) در قلب همه جای دارد و شور آن خاموش شدنی نیست و همیشه جاری است اما در این ایام بیشتر نمود دارد و بسیاری از مردم، مشتاق بهره مند شدن از فیوضات این ایام هستند. «فرهاد سرگلزایی» می افزاید: هر سال قبل از فرا رسیدن محرم، نوازندگان مذهبی برای بازسازی آلات عزاداری خود و برخی نیز برای تهیه زنجیر و لباس نو مراجعه می کنند، در این میان حال و هوای شهر نیز محرمی می شود. وی بیان می کند: اگر در معابر شهری گذری داشته باشیم افراد متعددی را می بینیم که طبل، زنجیر، سنج، لباس و پرچم در دست دارند و این یعنی در حال آماده کردن خود برای عزاداری در این ماه هستند. فروشنده این نوع لوازم نیز می گوید: همچون سال های گذشته با فرارسیدن ایام سوگواری، لوازم مورد نیاز برای هیئت ها و مساجد را عرضه کردم که مورد استقبال قرار گرفت و بسیاری از ادوات به همراه پرچم های عزای حسینی را مردم تهیه کردند و امروز شاهد نصب آن در شهر هستیم. «محسن شهرکی» می افزاید: بسیاری از مردم ارادت خود به محرم و امام حسین(ع) و یارانش را با برپایی مجالس و محافل عزاداری نشان می دهند و هر سال با فرارسیدن این ایام خود را برای برگزاری هرچه بهتر مراسم آماده می کنند.
روزنامه سیستان‌وبلوچستان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار