کد خبر: ۵۰۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳ 28 September 2017
مداح اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه اباعبدالله (ع) اجازه نمی‌دهد غیر از روضه و هیئت ایشان جای دیگری بروم، گفت: امروز عَلَم در دستان رهبر انقلاب است، ما باید پشت ولایت فقیه باشیم.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، به اعتقاد حاج نریمان مداحی معجزه است؛ اصلاً کار ما نیست و با طرح سوالی می‌گوید: وقتی مداح با انبوه جمعیت روبرو می‌شود چطور باید مداحی کند؟! چه چیزی می‌تواند بخواند که تاثیرگذار باشد. این کار شوخی نیست، همه این جریان معجزه استخیلی به ائمه(ع) متوسل می‌شوم تا نوحه‌ام تاثیرگذار باشد. مردم در محافل و مجالس منتظراند مداحان به آن‌ها حرف تحویل دهد، خواننده باید آگاه باشد چه می‌خواهد بگوید تا مستمع گریه کند. روضه‌خوانی اصلاً شوخی نیست؛ خواننده وقتی روبروی مردم قرار می‌گیرد بدن‌اش به لرزه در می‌آید؛ جمعیت زیادی روبروی او برای شنیدن روضه نشسته‌ است. این فقط معجزه‌ای است که با کمک اهل بیت(ع) انجام می‌شود و اصلاً کار مداح نیست.

بخش دوم گفت‌گوی دفاع پرس با «حاج نریمان پناهی» و همسرشان «سیده خانم» را از نظر می‌گذرانیم:

دفاع پرس: شما برای مداحی در هیئت‌های مختلف هم حضور دارید، برای این محافل چه برنامه‌ای دارید و شرط هم می‌گذارید؟

شرط خوانندگی من در هیئت‌های شهرستان‌ها اقامه نماز اول وقت بوده است. همیشه وقت نماز اعلام عمومی کرده‌ام و هیئت و سینه زنی را تعطیل کرده‌ام. مرام امام حسین (ع) نماز بوده است. اولین درس عاشورا برپا کردن نماز است.

دفاع پرس: نماز چه تاثیری در هیئت دارد؟

اگر نماز در هیئتی نباشد مجلس سرد و بی‌روح می‌شود. اقامه نماز برکت و شور به هیئت می‌دهد. علت نبود اشک در جلسات کاهل نمازی است که باید هیئت در اقامه آن پیشگام باشد.

عَلَم در دستان رهبر انقلاب است، باید پشت عَلَم باشیم/ قمه‌زنی را به حکم آقا کنار گذاشتم/ «ولایت» باعث شده جزء در دستگاه اباعبدالله(ع) لقمه دیگری نخورم

چطور حضرت زهرا(س) که فرزندش برای احیای نماز به شهادت رسیده است در محفلی حضور یابد که در آن نماز اقامه نمی‌کنند. حضرت زهرا (س) قطعاً از کاهل نماز بودن برخی هیئتی ها راضی نیستند. هیئت‌داران باید مقید به آن‌چه که در شأن اهل بیت (ع) است، باشند. آنچه معصوم (ع) فرموده را انجام دهند. 

دفاع پرس: شعر مداح باید چطور باشد؟

رهبر معظم انقلاب مکرر فرمودند: «شعر شما مداحان باید حماسی و با مضمون باشد»؛ خواننده نباید ترانه خوان باشد و شعر سبک‌های ترانه‌های کوچه و بازار را وارد هیئت کند.

خواننده حتماً باید خودش را مقید به خواندن از شهدا بداند. بعضی‌ها می‌گویند ما فقط از امام حسین (ع) می‌خوانیم! پس این مدافعانی که برای دفاع از حرم آل‌الله می‌روند چه کسانی هستند!؟ آیا شهدا حسینی نیستند و فقط ما حسینی هستیم! مدافعان حرمی که یا زینب گویان خودشان را در معرض تیر و ترکش قرار می‌دهند جلوتر هستند یا ما؟!

دفاع پرس: مهمترین دعای شما در هیئت چیست؟

همیشه می‌گویم خدایا از عمر من کم کن و به عمر رهبر و سیدمان آیت‌الله خامنه‌ای بیفزا. کار ایشان درست است. کسی چیزی به من نمی‌دهد و هیچ بده و بستانی هم با ایشان ندارم. البته بده و بستان ما روز قیامت در محضر حضرت زهرا(س) است. من گفته‌ام مادر جان! من فدایی سید و اولاد شما هستم. شما هم می‌دانید دروغ نمی‌گویم. ما بچه جنگ هستیم و 18 سال است روضه می‌خوانیم. در عملیات و خط مقدم هم روضه خوانده‌ام اما دعای من همین است.

به بچه‌ها گفتم روزی نباشد ما هم مثل مردم کوفه به بچه‌های زهرا (س) سنگ بزنیم. نشود سینه‌زن‌های ما هم با حرکاتشان در جبهه مقابل اباعبدالله (ع) قرار بگیرند. اگر کارمان بالعکس خواسته‌های رهبری باشد، در جبهه شمر هستیم و هیچ تفاوتی با آن‌ها نداریم. عذاب دادن فرزندان حضرت زهرا (س) مانند عذاب دادن ایشان است، غیر از این نیست. این ضعف و خطرهای ما است. باید مراقب رهبر بزرگمان باشیم. این داستان و قصه نیست. به تعبیری شاید داستان است اما داستان آن واقعی است. همه بدانند اگر ما در کربلا نبودیم امروز باید قیام اباعبدالله (ع) را یاری کنیم.

عَلَم در دستان رهبر انقلاب است، باید پشت عَلَم باشیم/ قمه‌زنی را به حکم آقا کنار گذاشتم/ «ولایت» باعث شده جزء در دستگاه اباعبدالله(ع) لقمه دیگری نخورم

مواظب باشیم سد راه شهدا نباشیم. بالاتر از جان چیزی برای انسان ارزشنمدتر نیست. شهدا جانشان را به میدان می‎‌برند. دیوانه‌ها هم خودشان را در معرض تیر و ترکش دشمن قرار نمی‌دهند؛ شهدا دیوانه اباعبدالله (ع) هستند. ‌آن‌ها دیوانه و عاشق راه خدا هستند و به میدان نبرد می‌روند.

دفاع پرس: مدافعان حرم امروز، اصولا بچه‌های هیئت هستند، آن‌ها به چه جایگاهی رسیده‌اند که ما نرسیده‌ایم؟

شهدا چه چیزی می‌بینند که خودشان را در معرض گلوله مستقیم دشمن قرار می‌دهند؟ حتماً آن‌ها چیزهایی را می‌بینند که ما نمی‌بینم. امام حسین(ع) پرده‌هایی را از جلوی چشم شهدا برداشته و چیزهایی را به آن‌ها نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم. هر کسی این قصه را نمی‌فهمد! عین همین موضوع که ما «خیمه امام حسین(ع)» را برپا می‌کنیم اما اشخاص دیگری مشغول انجام گناه هستند.

چشم ظاهر برخی‌ها خیمه امام حسین(ع) را می‌بینید، اما چشم دل متوجه نیست و دنبال گناه خود می‌رود. چرا ما متوجه این خمیه‌گاه می‌شویم و آن را می‌بینیم؟ چون‌که اباعبدالله (ع) خواسته است. ایشان چیزی به اسم «ولایت» در ما دیده است و اجازه نمی‌دهد ما غیر از روضه و هیئت او، جای دیگری برویم. کشش امام حسین (ع) اجازه نمی‌دهد ما جای دیگری برویم و لقمه شخص دیگری را بخوریم. چون ما به لقمه‌ای که بوی «حسین» و «حضرت زهرا» می‌دهد عادت کرده‌ایم.(با گریه)

خواهش می‌کنم هیچ‌گاه بزرگترها و پیشکسوتان را رها نکنید. اگر این‌ها نباشند مملکت نمی‌ماند. امام (ره) و شهدا بودند که با جلسه و روضه این مملکت را احیا کردند. روضه‌ای که مقام معظم رهبری برای حضرت زهرا (س) برپا می‌کند معنی دارد. روضه گرفتن آقا خیلی جِگر می‌خواهد. روضه گرفتن از حضرت زهرا(س) در بیت رهبری جِگر می‌خواهد. آقا با زبان بی زبانی می‌گوید مادر ما سادات را به شهادت رسانده‌اند. ایشان به مریضی و عمر طبیعی فوت نکرده است، بلکه به شهادت رسید. آقا می‌خواهد به عالم بفهماند مادر ما حضرت زهرا (س) را به شهادت رسانده‌اند. (با گریه)

دفاع پرس: بصیرت را چگونه باید در هیئت کسب کرد؟

به بچه‌های هیئت می‌گویم بچه‌ها تا می‌توانید مراقب آقا(مقام معظم رهبری) و شهدا باشید که گمراه نشویم. ایشان سفارش شده و انتخاب شده امام (ره) است. ایشان یادگار امام(ره) است و ما هم تابع امام (ره) هستیم. سال‌ها است فکر می‌کنم حکم سفارش امام خمینی (ره) نسبت به رهبر انقلاب مانند حکم سفارش پیامبر (ص) نسبت به امیرالمومنین (ع) است.

عَلَم در دستان رهبر انقلاب است، باید پشت عَلَم باشیم/ قمه‌زنی را به حکم آقا کنار گذاشتم/ «ولایت» باعث شده جزء در دستگاه اباعبدالله(ع) لقمه دیگری نخورم

امام خمینی(ره) حضرت آقا را سفارش کرد و همه امام (ره) را دوست داشتند اما همه تا آخر بر عهد با امام (ره) و جانشین‌اش پایدار نبودند. اگر تاریخ را مطالعه کنیم، متوجه می‌شویم دوران پیامبر (ص) نیز چنین فضایی بود. همه پیامبر (ص) را دوست داشتند، اما پس از ایشان با امیرالمومنین (ع) رفتار درستی نداشتند. اجازه بدهید هر کسی هر چه می‌خواهد بگوید. از صدر اسلام همیشه انقلابیون در مظلومیت بوده‌اند و امروز نیز اینچنین است. باید مراقب باشیم از قافله شهدا جا نمانیم.

دفاع پرس: در این رابطه راه شما چیست؟

راه من راه اهل بیت (ع) و امروز هدفم هدف امام خمینی(ره) و آقا(مقام معظم رهبری) است. نه اینکه بگویم با امام (ره) هستیم و جانشینش را تنها بگذاریم. من مقلد امام (ره) بودم، وقتی ایشان رحلت کردند به آقا رجوع کردم. هر چه ایشان بگویند انجام می‌دهد، دروغ هم نمی‌گویم چون دروغ گناه کبیره است. از خدا می‌خواهم پایان کارمان را شهادت قرار دهد.

اعتقادم را چنین می‌گویم: «من برای آقا می‌میرم». کسی که چنین اعتقادی ندارد از قافله عقب است و باید برای خودش فکر کند که چرا از این قافله عقب مانده است. باید از خودش سوال کند که چرا به شهدا توجه نمی‌کنم، بلکه بگوید چرا شهدا به او توجه نمی‌کنند. حتماً او کاری کرده‌ که شهدا توجه نمی‌کنند. ما محبت نشان دهیم خواهیم دید چگونه شهدا به ما توجه خواهند کرد.

دفاع پرس: پیشکسوت در هیئت چه جایگاهی دارد و چگونه بصیرت‌زایی می‌کند؟

ما در جلساتمان باید بزرگ، معلم، عالم و پیشکسوت داشته باشیم تا منبر خوب داشته باشیم. خواننده باید شعر خوب بخواند و روضه‌خوان نیز روضه خوب بخواند. هدف و مرام‌مان را نیز هدف سیدالشهدا(ع) قرار دهیم. حضور در هیئت صرف گریه کردن نباشد؛ همیشه در صحنه با بصیرت حضور داشته باشیم. حضور در صحنه بدون بصیرت ارزش ندارد.

دفاع پرس: چه وقتی هیئت در جبهه دشمن قرار می‌گیرد؟

اهل بیت (ع) می‌خواهند ما راه کربلا را برویم. در فضایی که صحنه غبارآلود است باید خودمان را به بزرگترمان به «ولی فقیه» وصل کنیم. اگر این کار را نکنیم بدون آنکه متوجه شویم در جبهه دشمن قرار می‌گیریم. با دشمن نماز هم می‌خوانیم همانطور که دشمنان اباعبدالله (ره) با وضو به کربلا رفتند. آن‌ها در آب فرات غسل کردند و نماز شب هم خواندند.

عَلَم در دستان رهبر انقلاب است، باید پشت عَلَم باشیم/ قمه‌زنی را به حکم آقا کنار گذاشتم/ «ولایت» باعث شده جزء در دستگاه اباعبدالله(ع) لقمه دیگری نخورم

نباید به نماز و گریه و روزه و حج نگاه کنیم. به ما گفتند باید به اعمال نگاه کنیم که با اهل بیت (ع) است یا نه. جایی در راه ماندیم باید به بزرگان رجوع کنیم. بزرگ هم شرایطی دارد، نمی‌شود پیش هر کسی برویم. پرچمدار ما ولایت فقیه است و ایشان راه را مشخص می‌کند. امروز عَلَم در دستان رهبر انقلاب است، ما باید پشت ولایت فقیه باشیم.

«سیده‌خانم» همسر حاج نریمان پناهی مهمان دیگر دفاع پرس در این گفت‌وگو بود. وی که زندگی در کنار نوکر اباعبدالله (ع) را برای خودش افتخار می‌داند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به قول حاج نریمان «تزهای خوبی دارد». 

وی حرفش را باذکر خاطره‌ای از رفتار یکی از سینه‌زن‌های هیئت شروع می‌کند و می‌گوید: همین تازگی‌ها در جلسه‌ای درباره هیئت و مدافعین حرم صحبت بود و من گفتم «حاج نریمان» مجلسی برای شهدای مدافع حرم دعوت است. یکی از هیئتی‌های آن مجلس گفت:«حوصله دارید درباره مدافع حرم حرف می‌زنید»! تعجب کردم و گفتم شما از حضرت زینب (س) حرف می‌زنید و در مصائب ایشان با قمه به خودتان لطمه می‌زنید، اما اینگونه درباره مدافعان حرم ایشان صحبت می‌کنید!

این شخص شاید نیمی از عمرش را در هیئت و دستگاه حضرت اباعبدالله (ع) گذرانده است اما «بصیرت» ندارد. این است که باید خودمان را محک بزنیم که اگر فرمان جهاد صادر شود ببینیم ما چگونه عمل خواهیم کرد.

دفاع پرس: شما همراه همیشگی حاج نریمان هستید، درباره این موضوع توضیح بفرمایید. شاید برای مردم هم سوال باشد.

ما همیشه در زندگی امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س)؛ امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) را الگو قرار دادیم و سعی کردیم رفتارمان درست باشد. به ما می‌گفتند چرا همیشه با آقا «نریمان» همراه هستید؟ گفتیم چرا حضرت زینب (س) همیشه همراه حضرت اباعبدالله (ع) بود؟

دفاع پرس: ظاهراً شما حتی در هیئت‌هایی که حاج آقا حضور دارند هم ایشان را تنها نمی‌گذارید. علتی دارد و اینکه خودتان هم مجلس روضه زنانه برپا می‌کنید.

اتفاقاً ما زن‌ها باید بیشتر در هیئت‌ها فعالیت داشته باشیم. ما ریز‌بینی‌هایی را داریم که مردها ندارند. در هیئت زنانه‌ی من هر شب حدود یک هزار خانم حضور دارد. این تعداد از اقشار مختلف هستند. زن مومنه چادری، بی چادر و با وضعیت نامناسب هم در این بین حضور می‌یابد. اشخاص بی چادر هم در هیئت حضور داشتند و برای حضرت گریه می‌کنند و عاشق اهل بیت‌اند. درست است که در وضعیت حجاب و پوشش راه درستی را نرفته‌اند اما باید با محبت آن‌ها را جذب هیئت کنیم.

روز گذشته خانمی از ترکیه به هیئت زنانه ما آمده بود و با گوشی عکس گرفت. من خیلی آرام به او گفتم ما عکس گرفتن در این مجلس را درست نمی‌دانیم. او هم خیلی راحت حرف ما را پذیرفت و عکس را حذف کرد. دستش را بوسیدم و به وسط جلسه دعوت‌اش کردم. در حالی که سینه می‌زد همه را نگاه می‌کرد و شور حسینی را می‌دید؛ تحت تاثیر قرار گرفت و منقلب شد. روضه و مجلس روضه خوانی را ابتدا حضرت زینب(س) بنا گذاشت. خانم‌ها را جمع می‌کرد و روضه برایشان می‌خواند. پس حضور زنان در روضه‌ها خیلی ضروری است.

دفاع پرس: بحث ولایت‌مداری در بین خانواده شما چطور است؟

آقا نریمان از سالی که مقام معظم رهبری فرمودند: «در هیئت‌ها قمه زنی نکیند چون به دین لطمه می‌خورد» هیچ‌گاه قمه نزدند. من خودم کسی بودم که قمه می‌زدم اما بعد از این دستور آقا این کار را انجام ندادم. 15 سال است که قمه نزدیم چون حکم «ولی فقیه» من این بوده است.

دفاع پرس: چه دستوری از ولی فقیه امروز باید در هیئت اجرایی شود؟

امروز «ولی فقیه» می‌گوید باید بصیرت داشته باشید. من کاری به هیچ جریان سیاسی در کشور ندارم. گوش ما فقط به دهان مقام معظم رهبری است. ایشان هر دستوری بدهند ما فقط همان دستور را انجام می‌دهیم. بنا نیست اگر کسی به هیئت اباعبدالله (ع) آمد و وضعیت ظاهری درستی نداشت ما او را بیرون کنیم. او دعوت شده حضرت اباعبدالله (ع) و حضرت زهرا (س) است. او را مداح و روضه‌خوان به هیئت نیاورده است که ما بخواهیم او را بیرون کنیم این هم یکی از مصدایق بصیرت در هیئت می‌تواند باشد.

عَلَم در دستان رهبر انقلاب است، باید پشت عَلَم باشیم/ قمه‌زنی را به حکم آقا کنار گذاشتم/ «ولایت» باعث شده جزء در دستگاه اباعبدالله(ع) لقمه دیگری نخورم

باید اجازه بدهیم جوانان با امام حسین (ع) و حضرت زهرا (س) باشند. وظیفه ما در برابر جوانان مهربان بودن و نشان دادن راه درست است. زن‌های ما باید زینبی باشند. برخی از خانم‌های ما مومن و محجبه و با ایمان هستند اما برخورد خوبی با دیگران ندارند. وظیفه ما نسبت به زنان ناآگاه بیشتر از هر وظیفه دیگری است.

دفاع پرس: زن هیئتی چطور باید مبلغ حجاب باشد؟

دخترانی که حجاب درستی ندارند را باید ارشاد کنیم. همه این اتفاقات با مهربانی رفع می‌شوند. خشنونت و تندی چیزی را درست نمی‌کند. من به عنوان یک زن شیعه افتخار می‌کنی در کنار یک نوکر اباعبدالله (ع) حضور دارم و کنیزی حضرت زهرا (س) و حضرت سیدالشهدا (ع) را می‌کنم.

دفاع پرس: حرف آخر شما را بشنویم.

چند وقت پیش به آقا نریمان گفتم من خیلی خسته‌ هستم. آنقدر خسته که دوست دارم در آغوش حضرت زهرا (س) باشم. چون دارم می‌بینم ولی فقیه من را اذیت می‌کنند و دست ما هم بسته است. فقط از آقا امام زمان(عج) خواستم تا یار و یاور «ولی فقیه»مان باشد. (باگریه)

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار