امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیر دارالعلوم زاهدان بیان داشت حادثه کربلا حاوی درس‌ها و پیام‌های آموزنده‌ای برای مسلمانان است و قیام امام حسین (ع) در راستای اجرای عدالت و مقابله با ظلم و استبداد بود.
کد خبر: ۵۰۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 01 October 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید پس از تلاوت آیه «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» [آل‌عمران: 169]، به قیام امام حسین علیه السلام در ماه محرم اشاره کرد و گفت: این روزها مصادف است با ایام قیام و شهادت مظلومانه امام حسین رضی‌الله‌عنه. در طول تاریخ، انسان‌های شایسته و بزرگواری بوده‌اند که با عشق و علاقه و با انگیزه جلب رضایت پروردگار و منافع مردم برای اجرای عدالت بپاخاسته و در این راه جان خود را فدا کرده‌اند. همواره قربانی و جان‌فدایی‌ مردان راه خدا سبب حفاظت اسلام و انتشار آن در دنیا شده است.
وی افزود اگر مسلمانان در جنگ‌های بدر و اُحد و احزاب و غیره که لشکر بزرگ کفار قصد نابودی اسلام و به شهادت رساندن رحمة‌للعالمین را داشتند جانانه قربانی نمی‌دادند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ صحابه در تمام میادین ایستادگی کردند تا وجود مسعود آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم محفوظ بماند و اسلام را به دنیا عرضه کند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد امام حسین (ع) هرگز برای جنگ نرفته بود، اگر با هدف جنگ می‌رفت زن و فرزندانش را همراه نمی‌برد و به‌جای ۷۰ نفر، لشکری را همراه می‌برد.
مولوی عبدالحمید ادامه داد امام حسین (ع)برای اهداف مقدسی همچون نشر اسلام، اجرای عدالت و خارج کردن حکومت از دست نااهلان قیام کرد. امام حسین (ع) احساس کرد که یزید جوانی مستبد و خودکامه است که نه‌تنها صلاحیت زمامداری مسلمانان را ندارد، بلکه تمام دستاوردهای رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم و سایر بزرگان را نابود می‌کند. لذا وقتی مردم کوفه و عراق از ایشان دعوت کردند، بیشتر احساس مسئولیت کرد و قیام کرد.
این عالم اهل سنت افزود امام حسین (ع) وقتی نزدیک کوفه رسید، خبر خیانت مردم کوفه و شهادت عقیل به ایشان رسید، از سپاهیان یزید خواست به وی اجازه بازگشت بدهند، اما آنان اجازه ندادند و گفتند باید اسیر شده و نزد یزید برده شود. امام حسین ذلتِ اسارت را نپذیرفت. سپاهیان یزید سنگین‌ترین ظلم را بر فرزندان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و یاران امام حسین روا داشتند، به‌طوری‌که آب را بر آنان بستند و آنان را به شهادت رساندند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان همچنین اشاره‌ای به نام‌های برخی از شهدای کربلا کرد و گفت: در بین شهدای حادثه کربلا، فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های ابوبکر و عمر و عثمان نیز بودند که پیش از امام حسین (ع) در این حادثه به شهادت رسیدند؛ نام‌گذاری فرزندان حضرت علی به نام خلفا بیانگر دوستی و محبتی است که بین صحابه و اهل‌بیت وجود داشته است.
این پیشوای مذهبی اهل‌سنت در ادامه افزود حادثه کربلا و قیام امام حسین (ع) حاوی درس‌ها و پیام‌های آموزنده‌ای بوده و برای تمام مسلمانان نمونه و حجت است. امام حسین (ع) برای اجرای عدالت و مقابله با ظلم در برابر استبداد و خودکامگی قیام کرد و جان مبارکش را در این راه فدا کرد؛ این قیام و جان‌باختگی برای مسلمانان و تمام انسان‌های آزاده درس است.
وی در ادامه بیان داشت: اگر ما در زمان قیام امام حسین می‌بودیم، به دفاع از ایشان برخاسته و در کنارشان جام شهادت را نوش می‌کردیم.

مولوی عبدالحمید در ادامه‌ سخنانش به عقیده اهل‌سنت در مورد «عزاداری» اشاره کرد و گفت: اگر ما اهل‌سنت در دهه محرم لباس سیاه نمی‌پوشیم و مراسم عزاداری برگزار نمی‌کنیم این هرگز به معنای آن نیست که در قبال این حادثه غمگین نیستیم، بلکه این براساس یک مسئله فقهی است که در عقیده اهل‌سنت وجود دارد.
وی در پایان بر اتباع از سیره امام حسین و سایر صحابه و اهل بیت تأکید کرد و گفت: آنچه همه ما شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر داریم، اتباع از سیره و عملکرد این بزرگان و پاکان است. باید از عبادت و تقوای آن بزرگان اتباع کنیم و هرکس بر اساس اعتقادش بر دین عمل کند. باید در هر حالی وحدت و اخوت را حفظ کنیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
محضونند یا محزونند!
مدیر پایگاه با تشکر از دقت نظر شما مخاطب عزیز، واژه اشتباه اصلاح شد.
با سپاس/ سردبیر
واله سیمبلولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
احسنت مولانا، الحق که لقب شیخ الاسلام برازنده توست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار