کد خبر: ۵۰۴۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۶ 08 October 2017
مردم کلان شهر زاهدان که به دلیل نبود گاز شهری مجبور به حمل سیلندرهای بزرگ و کوچک گاز مایع بودند، همیشه از این موضوع شکایت داشتند و طی سالیان متمادی به ویژه در فصولی که با کمبود گاز مایع روبه رو می شدند بیش از پیش متقاضی انتقال گاز طبیعی به این شهر بودند تا این که بالاخره به آرزوی دیرینه خود رسیدند و اواخر سال گذشته طرح بزرگ گازرسانی با حضور رئیس جمهور در مرکز پهناورترین استان کشور افتتاح شد. طرحی که عملیات اجرایی آن در خیابان ها و محله های مختلف زاهدان حدود دو ماه بعد از رسیدن گاز آغاز شد و روند خوبی را طی می کند اما با وجود این، بسیاری از مردم زاهدان هنوز هم با مشکلاتی مواجه هستند معضلاتی که به گفته مسئولان شرکت گاز استان سبب شده است تا استقبال آن ها برای دریافت اشتراک گاز به خوبی روند توسعه گازرسانی در شهر پیش نرود. به همین منظور با شهروندان زاهدانی در این باره گفت و گویی انجام شد که در این میان مشکل بیشتر آن ها هزینه های بالای گازکشی بود.
دغدغه های مردم
یکی از اهالی منطقه زیباشهر می گوید: چند ماهی است که علمک گاز در منزل ما نصب شده است اما به دلیل بالا بودن هزینه های گازکشی و این که در جریان هزینه های مصرف گاز نیستم منتظرم تا همسایه ها گازکشی منزلشان را انجام دهند و هزینه قبض گاز را از آنان سوال کنم. «سعیدی» ادامه می دهد: تا آن زمان، از گاز مایع که لوله کشی آن را از سال ها قبل انجام داده ام استفاده می کنم، از طرفی هنوز سهمیه نفت سفید دارم و تا زمانی که اشتراک گاز دریافت نکنم از آن بهره مند هستم. یکی دیگر از شهروندان می گوید: تعدادی از همسایه هایمان گازکشی منزلشان را انجام دادند ولی به دلیل سخت گیری ناظران برای نصب دودکش و همچنین اجباری بودن تعویض لوله های گاز مایع، مجبور به پرداخت هزینه های هنگفتی شدند که تامین آن برای ما سخت است. «رضایی» می افزاید: تعویض لوله کشی منازل و نصب دودکش های جدید علاوه بر تحمیل هزینه، خرابی های زیادی به همراه دارد و لوازم خانه باید جابه جا شود که معضلی سخت تر از اسباب کشی است. یکی دیگر از شهروندان در این باره اظهار می کند: دغدغه اصلی بیشتر مردم برای دریافت اشتراک گاز هزینه های بالای لوله کشی است کاش مسئولان در این زمینه تدبیری بیندیشند تا ارزان تر یا با ارائه تسهیلات از نعمت گاز در منزل برخوردار شویم.
کاهش 30 درصدی نرخ نظارت
اما مدیرعامل شرکت گاز استان در این باره می گوید: در زمینه درخواست مردم برای اشتراک گاز با وضعیت بهتری نسبت به گذشته مواجه هستیم اما هنوز در شرایط مطلوبی قرار نگرفتیم. از اردیبهشت ماه که پروژه گازکشی شهری در زاهدان آغاز به کار کرد، 3 هزار و600 علمک نصب شده است که قابلیت اشتراک پذیری 8 هزار مشترک را دارد اما فقط هزار و600 مشترک برای نصب انشعاب گاز پرونده تشکیل داده اند.البته با سرد شدن هوا انتظار می رود که در ماه های آینده مراجعه ها بیشتر شود. «محمدحسن طهرانی» می افزاید: با تغییر دمای هوا روند استقبال مردم در این زمینه بهتر شده، اما هنوز هم سرعت آن پایین است، چرا که انتظار ما مراجعه 12 هزار مشترک با نصب 10 هزار علمک برای امسال بود که برای تامین این تعداد علمک مشکلی وجود ندارد اما شرایط درخواست اشتراک مناسب نیست. وی تصریح می کند: در این باره آسیب شناسی انجام شده است که گرمای هوا و آشنا نبودن مردم با این طرح از دلایل استقابل کم‌رنگ مردم بود به همین دلیل کار تبلیغات را آغاز کردیم و بروشورهای آموزشی در نماز عید قربان و همچنین نماز جمعه توزیع شد تا مردم با گازرسانی به استان و نحوه اشتراک پذیری آشنا شوند. به گفته وی از آن جایی که لوله کشی داخلی منازل بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و نظارت آن با سازمان نظام مهندسی است با این مجموعه ها جلساتی برگزار شد و نرخ نظارت داخلی 30 درصد کاهش پیدا کرد که در کاهش هزینه ها تأثیرگذار است. با مجریان نیز برای کاهش نرخ های لوله کشی مذاکراتی داشتیم تا بتوان در این بخش هم به مردم کمک کرد. وی اضافه می کند: بر اساس مبحث 17 گاز طبیعی در گازکشی منازل باید به تأمین دودکش و هوای تازه توجه شود، ناظران هم در این باره سخت گیری می کنند زیرا این موضوع ماهیت کار بوده و ایمنی مردم مطرح است بنابراین دودکش حتی در خانه هایی که پکیج دارند باید با قطر 15 سانتی متر نصب شود، البته این کار سبب تخریب در منازل می شود و در خانه های آپارتمانی به ویژه طبقاتی هزینه هایی را برای صاحبان آن به همراه دارد، عده ای از مردم هم مستأجر هستند و تا زمانی که مالک برای گازکشی اقدام نکند اجاره نشین ها نمی توانند کاری انجام دهند، مالکان هم به دلیل این که هزینه چند واحد برای آن ها زیاد است اقدامی انجام نمی دهند. وی ادامه می دهد: پیگیر گفت و گو با سازمان های نظام مهندسی و صنعت، معدن و تجارت هستیم تا راهکارهای تسهیلاتی برای بانک ها ایجاد کنیم که البته این مجموعه ها هم در این زمینه پای کار آمده اند اما این اقدام ها زمان بر است. وی درباره هزینه های گاز کشی منازل اظهار می کند: بر اساس برآورد هزینه ای که انجام شده است برای لوله کشی یک منزل 100 تا 140 متر حدود 850 تا یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه صرف می شود اما مشکل اصلی مردم تخریب منازل و تأمین دودکش و هوای تازه است به ویژه در ساختمان های چند طبقه، از بالا تا پایین باید دودکش مجزا نصب شود و لوله های دودکش از پایین ترین طبقه باید تا بالای پشت بام برود.
نفت منطقه زیباشهر قطع می شود
طهرانی با بیان این که در هر منطقه ای که حدود 50 درصد علمک زنی انجام شود با شرکت توزیع فراورده های نفتی مکاتباتی خواهیم داشت تا سوخت مایع آن منطقه قطع شود می گوید: از آن‌جایی که علمک زنی زیباشهر به مرحله صد درصد نزدیک شده است با شرکت پخش فرآورده های نفتی هم مکاتبه ای داشتیم تا نفت و سوخت مایع این منطقه قطع شود تا به واسطه آن مردم برای دریافت اشتراک گاز بیشتر راغب شوند زیرا هزینه هنگفتی برای گازرسانی صرف شده است، این موضوع می تواند کمک کند که مردم دریافت اشتراک گاز را در اولویت برنامه های خود قرار دهند. وی می افزاید: برای سهولت گازرسانی ظرفیت های لازم از جمله تجهیزات برای سه هزار مشترک در زاهدان مهیاست و هیچ مشکلی در زمینه تأمین تجهیزات وجود ندارد، خریدها هم انجام شده است. ولی بیشترین مشکل مربوط به داخل منازل از لحاظ لوله کشی، تأمین هوا و دودکش هاست. در هر صورت به اجبار مردم باید این موضوع را رعایت کنند چون ایمنی خود آن ها مطرح است. وی ادامه می دهد: برای ادامه شبکه گازرسانی در زاهدان اقدام های خوبی انجام شده است و دو پیمانکار با پیشرفت خوبی در حال فعالیت هستند که می توان آن را در شهر مشاهده کرد. از اردیبهشت ماه 110 کیلومتر شبکه گازرسانی انجام شده است در حالی که عملیات 140 کیلومتر شبکه قدیم در حدود 4 سال به طول انجامید. با دو پیمانکار دیگر هم آذر ماه برای ادامه شبکه پیمان سپاری می کنیم تا در مناطق شرقی زاهدان فعالیت خود را آغاز کنند. به گفته وی برنامه سوم نیز سه ماهه است و در 400 کیلومتر انجام می شود. در سه ماهه چهارم هم دو پیمانکار دیگر انتخاب می شوند که فعالیتشان را از اول فروردین 97 آغاز می کنند. وی با بیان این که دولت اعتباراتی را به این طرح تخصیص داده است و نسبت به روند پیشرفت پروژه ها مشکل اعتباری وجود ندارد اظهار می کند: برای ادامه طرح گازرسانی به سراغ مصرف کننده های عمده هم رفتیم. در این راستا مذاکره هایی با دانشگاه ها شده و کمک می کنیم تا گازرسانی قسمت داخلی دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شود. برای بیمارستان های تأمین اجتماعی و حضرت علی بن ابیطالب(ع) هم مذاکراتی انجام شد و به زودی قراردادهایی منعقد می شود.
خطر بخاری برای دانش آموزان
مدیرعامل شرکت گاز استان، می گوید: از آنجایی که موضوع مدارس اهمیت زیادی دارد برای گازرسانی این مکان ها در شورای عالی آموزش و پرورش حضور پیدا کردیم و با توجه به این که حدود70 درصد مدارس شهرها به ویژه زاهدان غیر انتفاعی است و منازل مسکونی بزرگ به عنوان مدرسه استفاده می شود و از لحاظ استاندارد کاربری آموزشی ندارد در این باره تذکر دادیم و از مسئولان خواسته ایم که مدارس بر اساس استانداردهای اماکن عمومی از گاز طبیعی استفاده کنند. وی تصریح می کند: استاندارد اماکن عمومی این است که از سیستم مرکزی استفاده کنند نه بخاری، چرا که بخاری برای دانش آموزان فوق العاده خطرناک است. پیشنهاد ما این است مدارس از سیستم حرارت مرکزی با پکیج استفاده کنند زیرا ایمن ترین راه برای آن هاست که موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و بر توجه به آن تاکید شد. وی ادامه می دهد: آموزش را در مدارس مناطقی که گازرسانی انجام شده است آغاز کردیم در این راستا درباره نحوه استفاده از گاز طبیعی، راهکارهای ایمنی و مقررات ایمنی استفاده از گاز طبیعی اطلاع رسانی انجام می شود زیرا اگر به این موضوع توجه نشود فرزندان ما با خطر مواجه می شوند./روزنامه سیستان و بلوچستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار