کمتر از یک هفته مانده به مهلت رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدیق دوباره برجام، آخرین خبرها از اعلام استراتژی جدید و سختگیرانه آمریکا در قبال ایران حکایت دارد که البته مطابق آن، بر خلاف تمایل ترامپ، آمریکا فعلا در برجام باقی خواهد ماند. تحلیلگران آمریکایی، درگیری ترامپ با یکی از جمهوری‌خواهان ارشد سنا را مقدمه‌چینی احتمالی ترامپ برای توجیه شکست در خروج از برجام ارزیابی می‌کنند.
کد خبر: ۵۰۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶ 11 October 2017
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده قصد دارد در روزهای آینده، از استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با آنچه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران معرفی ‌می‌کند، پرده‌برداری کند که در این استراتژی، فعلا توافق هسته‌ای با ایران حفظ خواهد شد، ولی از کنگره درخواست خواهد کرد که قانون نظارت بر پایبندی ایران به این توافق را سخت‌تر کند.

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس گفته‌های برخی مقامات دولت آمریکا ـ که خواسته‌اند نام آنها فاش نشود ـ ترامپ از کنگره خواهد خواست تا قانون نظارت بر پایبندی ایران به توافق هسته ای را سخت تر کنند. در این باره گفته اند، هدف او از این استراتژی، نشان دادن جبهه ای متحد از دولت آمریکا و کنگره به کشورهای اروپایی است.

این طرح که به طور ویژه به وسیله تیم امنیت ملی ترامپ تهیه شده، خواستار بازنگری کنگره در توافق هسته‌ای خواهد شد و یک تغییر احتمالی ممکن است این باشد که کنگره دوره‌ای تأیید کند که ایران دست‌کم یک سال از ساخت و توسعه سلاح هسته‌ای دور بوده است.

اخذ تصمیماتی علیه سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و مقابله با نفوذ منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران، بخش‌های احتمالی دیگر استراتژی دولت ترامپ علیه ایران خواهد بود.

به این ترتیب، به رغم اظهارات تند رئیس‌جمهور آمریکا علیه برجام، وی حداقل در شرایط فعلی تحت فشار جامعه جهانی و با توجه به هشدارهای مقامات ارشد دولت آمریکا از جمله وزرای خارجه و دفاع، در عمل به وعده همیشگی خود در از بین بردن و یا تغییر در برجام، ناکام مانده است.

درگیر شدن توئیتری رئیس‌جمهور ترامپ با باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا، در آستانه رأی‌گیری‌های مهم سنای آمریکا در خصوص تغییر در نظام مالیاتی، وضعیت بیمه و همچنین احتمال تصمیم‌گیری سنای آمریکا در خصوص انتصاب وزیر خارجه جدید در صورت استعفای احتمالی تیلرسون، سبب شده است که واشنگتن پست این گمانه را مطرح کند که رئیس‌جمهور آمریکا در حال زمینه‌چینی است تا وی را به عنوان یکی از عوامل موثر در ناکامی‌های احتمالی خود به هوادارانش معرفی کند.

بهانه ترامپ برای توجیه شکست در خروج از برجام فراهم شد؟

باب کورکر تاکنون دو بار در سال های 2006 و 2012 در انتخابات سنای آمریکا از ایالت تنسی برنده شده، ولی به تازگی در روز تولد 65 سالگی اعلام کرده است که قصد بازنشستگی دارد و در انتخابات سال آینده شرکت نخواهد کرد. وی اخیرا هم در سخنانی، ژنرال کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، تیلرسون وزیر خارجه و متیس وزیر دفاع را از سه نفری دانسته بود که آمریکا را از مصیبت دور نگاه داشته‌اند. این سخنان کنایه‌آمیز، از زمینه‌های احتمالی درگیری دو طرف است.

ولی این چگونگی رسیدن کورکر به تصمیمش در خصوص بازنشستگی و نقش ترامپ در آن بود که سبب بروز درگیری آنها در توئیتر شده است.

ترامپ صبح یکشنبه به وقت آمریکا در سه توئیت پیاپی مدعی شد، باب کورکر که نقش زیادی در تحمیل برجام به آمریکا داشته، حمایت از نامزدی خود برای سنا در سال 2018 را گدایی، ولی وی از اعلام حمایت از کورکر خودداری کرده است.

کورکر در پاسخ به توئیت‌های ترامپ، کاخ سفید را به مرکز نگهداری سالمندان تشبیه کرد که در نتیجه غیبت یکی از مسئولان آن، ترامپ مشغول توئیت‌نویسی علیه وی شده است. رئیس کارکنان دفتر کورکر در سنا نیز، روایتی کاملا متفاوت از روایت ترامپ در خصوص بازنشستگی کورکر ارائه کرده و مدعی شده که بعد از تصمیم کورکر به بازنشستگی، ترامپ با وی تماس گرفته تا او را از این تصمیم منصرف کند.

بهانه ترامپ برای توجیه شکست در خروج از برجام فراهم شد؟

واشنگتن پست در توضیح تأثیر این درگیری بر آینده برجام در سنای آمریکا نوشته است، ترامپ که برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا دانسته، نمی خواهد در هفته آینده «پایبندی ایران به برجام و حیاتی بودن برجام برای امنیت ملی آمریکا» را تصدیق کند و در این صورت، تصمیم‌گیری در خصوص بازگرداندن تحریم‌های ایران بر عهده سنا خواهد بود. اگر قرار بود ترامپ به یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه برای همراه کردن دموکرات‌ها با اقداماتش علیه برجام امیدوار باشد، سناتوری که می‌توانست به وی کمک کند، باب کورکر بود، ولی با درگیری پیش آمده میان دو طرف، شانس موفقیت برنامه ترامپ علیه برجام کاسته خواهد شد، ولی ترامپ می‌تواند کورکر را عامل شکست خود در کنگره معرفی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار