کد خبر: ۵۰۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۷ 12 October 2017
در حالی ‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در روزهای پیش روی از استراتژی جامع خود در قبال ایران رونمایی کند، از هم‌اکنون فشارها را بر ایران و متحدان ایران در منطقه زیاد کرده است. در آخرین تحولات ترامپ برای دو تن از رهبران حزب‌الله جایزه چند میلیون دلاری تعیین کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ قرار است واشنگتن برای هرگونه اطلاعات موثقی که منجر به دستگیری دو تن از رهبران حزب‌الله شود، جایزه‌ای بالغ ‌بر 12 میلیون دلار تعیین کرده است. این دو تن عبارت‌اند از «طلال حمیه» که گفته می‌شود، فرمانده عملیات خارجی حزب‌الله است (جایزه 7 میلیون دلاری) و دیگری «فؤاد شکر» از دیگر فرماندهان نظامی برجسته حزب‌الله (جایزه 5 میلیون دلاری).

«ناتان سیلز»، هماهنگ‌کننده عملیات ضد تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا در این ‌باره بیان کرده، در یک دهه گذشته این برای اولین بار است که آمریکا برای دستگیری فرماندهان حزب‌الله اقدام به تعیین جایزه می‌کند. وی گفته: اقدام امروز و تعیین جایزه، قدم دیگری در راستای افزایش فشار بر آن‌ها (حزب‌الله) و نهاد و سازمان آن‌هاست.

جایزه ترامپ برای دو تن از فرماندهان نظامی حزب‌اللهبه شکلی جالب‌ توجه، نام این دو فرمانده حزب‌الله برای تعیین جایزه دستگیری در کنار دو تروریست معروف دیگر قرار گرفته است؛ ابوبکر البغدادی سرکرده داعش و محمد جولانی، فرمانده شاخه سوریه القاعده. البته این دو فرمانده حزب‌الله، پیش ‌از این در فهرست تروریستی آمریکا قرارگرفته بودند (حمیه در سال 2015 و شکر در سال 2013). کلیت سازمان حزب‌الله نیز از سال 1997 در فهرست تروریستی آمریکا قرار گرفته بود.

«نیکولاس راسموسن»، رئیس مرکز ملی ضد تروریسم آمریکا در این ‌باره بیان کرده است: گروه حزب‌الله، مسئول بسیاری از عملیات تروریستی است و تقریباً در هر گوشه از جهان، یک شاخه و شعبه دارد. به گفته او، حزب‌الله در تلاش برای انجام عملیاتی در دل آمریکاست.

همچنین سیلز بیان کرده است، در آستانه معرفی استراتژی آمریکا در قبال ایران، واشنگتن قرار است از همه کشورها بخواهد که گروه حزب‌الله را یک گروه تروریستی معرفی کنند. وی با اشاره تلویحی به اتحادیه اروپا ـ که تنها شاخه نظامی حزب‌الله را تروریستی معرفی کرده و نه شاخه سیاسی آن را ـ می گوید: اشتباه نکنید. حزب‌الله هیچ شاخه سیاسی ندارد، بلکه یک‌نهاد یکپارچه است، یک‌نهاد تروریستی که تا مغز استخوان فاسد است.

«طلال حمیه» یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله است که بیش از هر چیز، مسئول هماهنگی و اجرای عملیات خارجی این نهاد است. وی فرمانده سازمان امنیت خارجی حزب‌الله بوده که بعد از عماد مغنیه در سال 2008 جانشین وی در ساختار حزب‌الله شده است. ایالات‌متحده وی را متهم به دست داشتن در عملیات تروریستی آرژانتین در سال 1994 کرده، ولی هیچ‌گاه مستندات جدی درباره این اتهام به دست داده نشده است.

به شکلی جالب‌توجه بعد از 1994 نیز هیچ اتهامی علیه وی و سازمان امنیت خارجی حزب‌الله نشده است. با این‌ حال، منابع اطلاعاتی اسرائیل ادعا می‌کنند که حمیه، مسئول جذب نیرو برای حزب‌الله از سراسر دنیاست که به ‌ویژه فعالیت‌های خود را در آمریکای جنوبی، اروپای غربی و آفریقا متمرکز کرده است.

همچنین این مقامات اطلاعاتی از رژیم اسرائیل مدعی شده‌اند که طلال حمیه در زمان حمله آمریکا به عراق، در هماهنگی با مقتدا صدر و جیش المهدی بوده و با این گروه همکاری داشته است.

اطلاعات ایالات‌متحده و رژیم اسرائیل از طلال حمیه به ‌قدری ضعیف است که چند تاریخ متفاوت برای تولد وی ذکر شده که از 1952 تا 1960 میلادی متفاوت است.

همچنین فؤاد شکر از فرماندهان نظامی برجسته حزب‌الله است که برخی وی را مغز متفکر نظامی حزب‌الله در سوریه می‌دانند. گفته می‌شود، فؤاد شکر در شورای جهاد حزب‌الله فعالیت دارد و با هدایت و کمک به نیروهای حزب‌الله در سوریه که علیه تروریست‌های داعش مبارزه می‌کنند، نقشی مؤثر در صحنه عملیاتی سوریه بازی می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار