کد خبر: ۵۱۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 17 October 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش معاملات مسکن به معنای بازگشت به رکود نیست، سومین سبزپوشی بورس با رشد ۱۹۵ واحدی شاخص، بورس عربستان در بین کم بازده‌ترین بورس های بین المللی، تحلیل رئیس بانک مرکزی از حال و روز بازار ارز، سومین روز هفته با رشد اندک دلار و درهم همراه با افت یورو، دلایل کاهش قیمت جهانی طلا، پیش بینی از افزایش تولید فولاد خام ژاپن، بیسکویت کدام کشورها به ایران صادر می‌شود و ضرر ۴۰۰ میلیارد پوندی برگزیت به اقتصاد انگلیس را در بر دارد.


کاهش معاملات مسکن به معنای بازگشت به رکود نیست

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن همچنان روند رو به بهبودی را در پیش دارد، گفت: کاهش حجم معاملات یک ماه نسبت به ماه قبل از آن، نشانه بازگشت به دوره رکود نیست. گزارش ماهانه تحولات بازار مسکن در شهریورماه سال جاری حاکی از کاهش حجم معاملات نسبت به مردادماه امسال است. به این صورت که در شهریور ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در شهر تهران به بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد رسید که نسبت به مردادماه معادل ۱۳.۶ درصد کاهش پیدا کرده است. مظاهریان ادامه داد: اگرچه حجم معاملات در شهریورماه نسبت به مردادماه کاهش داشته اما نکته مهم آن است که معیار اصلی برای تعیین وضعیت بازار مسکن مقایسه نقطه به نقطه حجم معاملات است؛ به این معنا که برای دست یافتن به این موضوع که آیا بازار مسکن در مسیر رونق به سر می برد یا رکود؛ بنابراین باید به جای مقایسه تعداد معاملات مسکن در یک ماه نسبت به ماه قبل از آن، حجم معاملات واحدهای مسکونی (مثلا) در شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه سال گذشته سنجیده شود. جزئیات بیشتر

ایران خودرو کپچر را ۱۰ میلیون تومان گران کرد

ایران خودرو در سری جدید فروش جدید رنو کپچر وارداتی علاوه بر حذف گرمکن صندلی، قیمت این خودرو را نیز نسبت به فروش قبلی 10 میلیون تومان افزایش داد. قبلاً رنو کپچر با گرمکن صندلی به قیمت 109 میلیون و 900 هزار تومان فروخته می‌شد اما حالا گرمکن صندلی از روی این خودرو حذف شده و در عین حال این محصول با قیمت 119 میلیون و 900 هزار تومان به خریداران عرضه می شود. همچنین در جدیدترین قیمت‌گذاری ایران خودرو، نرخ کپچر با گرمکن صندلی 121 میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده است. به نقل از فارس، این در حالی است که قرار بود واردات رنو کپچر توسط ایران خودرو با هدف سنجش بازار صورت گیرد و در صورتی که تقاضای مناسبی برای خرید این خودرو وجود داشته باشد، نسبت به داخلی سازی آن اقدام شود، نه اینکه شرکت خودروساز به واردکننده خودرو تبدیل شود.

از «گرانی ۱۰ میلیون تومانی کپچر در جاده مخصوص» تا «جهش طلای سیاه با تنش‌های کرکوک»

سومین سبزپوشی بورس با رشد ۱۹۵ واحدی شاخص کل

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه بیست و چهارم مهرماه 96 با افزایش 195 واحدی معادل 0.23 درصد به رقم 85 هزار و 590 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته، باز هم شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 63 واحدی به رقم 27 هزار و 654 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 60 واحدی، عدد 17 هزار و 582 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 45 واحدی به رقم 13 هزار و 301 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.34 درصد، 314 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 92 هزار و 674 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 162 واحد افزایش به رقم 59 هزار و 279 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افزایش 297 واحد معادل 0.16 درصد همراه بود و عدد 190 هزار و 267 واحد را به نمایش گذاشت. نماد متعلق به فولاد مباركه اصفهان با 71 واحد افزایش، همچون روزهای گذشته بیشترین اثرگذاری مثبت را در جهت رشد شاخص کل بورس داشته است. همچنین در بازار فرابورس شاخص با رشد اندک 0.02 واحدی به رقم 930 واحد رسید.


بورس عربستان در بین کم بازده‌ترین بورس های بین المللی

در محاسبه شاخص کل بورس تهران با برخی از شاخص بورس های بین المللی نسبت به پایان هفته گذشته، شاخص بورس توکیو (NIKKEI 225) با رشد 2.2 درصدی بیشترین بازدهی و شاخص بورس عربستان صعودی (TASI) با افت 3.7 درصدی کمترین بازدهی را به خود اختصاص دادند. همچنین از آغاز سال تا کنون هم شاخص بورس با 9.7 درصد افزایش به رقم 84744 واحد رسیده و شاخص کل هم وزن نیز با 10.4 درصد افزایش عدد 17358 واحد را تجربه کرده است.

تحلیل رئیس بانک مرکزی از حال و روز بازار ارز

رئیس کل بانک مرکزی شرایط حاکم بر بازار ارز را عادی توصیف کرد و گفت: در حالی که برخی تصور می کردند، اعلام مواضع جدید آمریکا سبب بروز یک شوک هیجانی در بازار ارز شود، می بینیم بازار آرام است. «ولی اله سیف» روز دوشنبه پس از جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازار ارز روزهای شنبه و یکشنبه گذشته و حتی امروز آرام بود که نشان می دهد اقتصاد ما با تاسی از اصول اقتصاد مقاومتی، در مقابل شوک های بیرونی که ممکن است اثرگذار باشد، مصونیت نسبی یافته است. رئیس شورای پول و اعتبار تأکید کرد: البته بانک مرکزی بر حسب وظیفه ذاتی خود شرایط بازار ارز را با دقت تحت نظر دارد. سیف ادامه داد: هرچند قیمت ارز در بازار متناسب با عرضه و تقاضا تعیین می شود اما بانک مرکزی وظیفه دارد از نوسان های نشات گرفته از آثار هیجانی جلوگیری کند. وی در عین حال با تاکید بر اینکه در روزهای اخیر حتی نوسان های ناشی از رفتارهای هیجانی را هم در بازار نداشتیم و شرایط کاملا عادی بود، گفت: حتی بازار سرمایه و بورس دیروز شاهد رشد شاخص ها بود. وی افزود: مجموع این شاخص ها نشان می دهد اقتصاد ما در شرایط عادی و مثبت قرار دارد و شرایط تحت کنترل و هدایت درست قرار گرفته است. /ایرنا

سومین روز هفته با رشد اندک دلار و درهم همراه با افت یورو

با پایان بازار ارز در ساعت 18 روز دوشنبه، هر دلار آمریکا پس از دو روز روند کاهشی، در پایان روز گذشته به طور میانگین 64 ریال افزایش قیمت داشت و به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 76 ریال فروخته شد. هر یورو نیز همانند روز قبل، با افت 30 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 397 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بیست و چهارمین روز از پاییز، 10 هزار و 953 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 20 ریال رشد قیمت داشت. 


کاهش بهای جهانی طلا تحت تاثیر افزایش شاخص سهام و ارزش دلار

تقویت ارزش دلار آمریکا و شاخص سهام در بازارهای بین المللی فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرد و موجب کاهش قیمت این فلز گرانبها شد.  قیمت هر اونس طلا در شروع بازارهای جهانی روز دوشنبه با 0.1 درصد کاهش روبرو شد و به کمتر از 1302 دلار رسید. قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه تحت تاثیر آمارهای ضعیف تورم آمریکا قرار گرفت و با افزایش 0.9 درصدی روبه رو شده بود. شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی با افزایش نسبی روبه رو شد و به بیش از 93.10 واحد رسید.

پیش بینی از افزایش تولید فولاد خام ژاپن

در سه ماهه پایانی سال، تولید فولاد ژاپن احتمالا تا ۰.۴ درصد رشد خواهد داشت. این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۵۱ میلیون تن بوده است. از طرفی انتظار می رود، تقاضای فولاد از جمله فولاد صادراتی ژاپن در این مدت ۱.۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۲۳.۸۷ میلیون تن برسد.

بیسکویت کدام کشورها به ایران صادر می‌شود؟

بر اساس آمار گمرک در 5 ماهه نخست سال 1396 قریب به 399 تن بيسکويت، به ارزش ریالی 32548317225 و ارزش دلاری 1001152 وارد کشور شده است. کشور چین با صادرات 172 تن بيسکويت، با ارزش ریالی 11133707273 و ارزش دلاری 342894 و همچنین کشور ویتنام نیز با صادر کردن قریب به 26 تن بيسکويت، به ارزش دلاری 45000 و ارزش ریالی 1460028800 جزو کشورهایی هستند که این محصول را به ایران صادر می کنند.

از «گرانی ۱۰ میلیون تومانی کپچر در جاده مخصوص» تا «جهش طلای سیاه با تنش‌های کرکوک»

ضرر ۴۰۰ میلیارد پوندی برگزیت به اقتصاد انگلیس

طبق مطالعه جدید شرکت خدمات مالی و بانک‌داری هلندی رابوبانک، ترک بازار واحد اروپا بدون داشتن یک توافق تجاری در مقایسه با شرایطی که انگلستان در اتحادیه اروپا بماند، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ تا ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را هزینه کند که این معادل ۴۰۰ میلیارد پوند است. هوگو ارکین، یک اقتصاددان ارشد روبوبانک می‌گوید: با مطالعه دینامیک نوآوری، رقابت، دانش و سرمایه انسانی، چگونگی تغییر این‌ها و این‌که این‌ها چه تاثیری بر شکل‌گیری ساختار اقتصاد انگلستان و اروپا خواهد داشت، متوجه شدیم که تأثیر ماندگار برگزیت احتمالا از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد شدیدتر است. در مطالعات روبوبانک با استفاده از مدل‌سازی ماکرواکونومتریک، تاثیرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را در ۳ سناریو متفاوت بررسی شده است: برگزیت سخت بدون قرارداد تجاری، برگزیت با توافقات تجارت آزاد و برگزیت نرم که در آن انگلستان در بازار واحد اروپا باقی می‌ماند اما از اتحادیه گمرکی آن خارج می‌شود. جزئیات بیشتر

تلگرام در روسیه جریمه شد

دادگاه ناحیه مشانسکی پایتخت روسیه سامانه ارتباطی تلگرام را به دلیل همکاری نکردن با سازمان امنیت فدرال این کشور در ارائه اطلاعات شش کاربر به پرداخت 13هزار دلار جریمه محکوم کرد. به گزارش ایرنا، یولیا دانیچلیک قاضی دادگاه ناحیه مشانسکی مسکو روز دوشنبه در حکم خود نوشت: سامانه تلگرام که خطای اداری مرتکب شده است، به پرداخت 800 هزار روبل (معادل 13 هزار دلار) جریمه محکوم می شود.
وی همچنین به مسئولیت طرف محکوم در اجرا نکردن حکم دادگاه و امکان رسیدگی مجدد به پرونده به درخواست تلگرام اشاره کرد. خبرگزاری اینترفکس نیز نوشته است: بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف دادگاه مشانسکی، سازمان امنیت فدرال روسیه از دفتر تلگرام در لندن اطلاعات شش کاربر این سامانه را خواسته بود که پاسخی داده نشد.

جهش طلای سیاه با تنش‌های کرکوک

روز دوشنبه، پس از تعطیلی دو روزه بازار، قیمت نفت افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت، ورود نیروهای عراقی به منطقه نفت خیز کرکوک و گرفتن کنترل منطقه از دست نیروهای کرد گزارش شده است. این امر موجب شده است که نگرانی ها راجع به صادرات نفت از سوی دومین صادر کننده نفت اوپک افزایش یابد. به نقل از رویترز، روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۵۸ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۷.۷۵ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۰ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۱.۹۵ دلار صورت گرفت. منطقه خود مختار کردستان عراق ۴۵میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد. این مقدار حدود یک‌سوم از کل ذخایر نفتی عراق است و می‌تواند کردستان عراق را بعد از جدایی به کشوری با ذخایر نفتی بیشتر از بسیاری از اعضای اوپک تبدیل کند. این منطقه در سال ۲۰۱۶ به‌طور متوسط روزانه ۶/  ۵۴۴ هزار بشکه نفت تولید کرده و براساس برآوردهای موسسه مشاوره‌ای Rystad Energy انتظار می‌رود در سال جاری تولید کردستان عراق به ۶۰۲ هزار بشکه در روز برسد. بر این اساس تولید نفت این منطقه در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲ درصد از مجموع تولید نفت عراق بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار