کد خبر: ۵۱۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶ 22 October 2017
رئیس اداره شیلات زهک در شمال سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 32 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از ابتدای امسال تا کنون در مزرعه پرورش ماهی سفیران این شهرستان تولید شده است.
عیسی شاهرودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مزرعه سفیران زهک با هدف تامین بخشی از نیاز بچه ماهی گرمابی در روستای علیمردان شهرستان زهک راه اندازی شده است.
وی بیان کرد: این مزرعه با مساحت 2 هکتار توسط بخش خصوصی ساخته شده که در نخستین دوره پرورش خود 32 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی تولید کرده است.
وی افزود: گونه های کپور معمولی، آمور(شیرماهی) و فیتوفاگ با وزن متوسط پنج تا 10 گرم در مزرعه پرورش سفیران شهرستان زهک تولید می شود.
وی خاطر نشان کرد: بچه ماهی های تولید شده در این مزرعه پرورش علاوه بر تامین نیاز بچه ماهی سیستان و بلوچستان به استان کرمان نیز صادر می شود.
رئیس اداره شیلات زهک گفت: اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) حمایت های ویژه ای از بخش خصوصی برای راه اندازی مزرعه تولید بچه ماهی در این استان انجام می دهد.
شاهرودی با اشاره به رها سازی بچه ماهی در استخرهای پرورش زهک اظهار داشت: افزون بر 400 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از نیمه دوم پارسال تا اواسط تیرماه امسال در بیش از 400 استخر بتنی و خاکی این شهرستان رها سازی شده است.
وی بیان کرد: بیشتر این بچه ماهی ها از نوع کپور، آمور(شیرماهی ) و ماهی سفید سیستان( شیزوتراکس)، فیتوفاگ و بیگهد بوده که پس از پایان دوران پرورش از آبان امسال برداشت آنها آغاز می شود.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود از این استخرها افزون بر 400 تن ماهی برداشت شود.
وی افزود: معمولا پنج گونه ماهی کپور معمولی، آمور(شیر ماهی )، فیتوفاگ، شیزوتراکس و بیگهد در استخرهای این شهرستان پرورش داده می شود.
رئیس اداره شیلات زهک گفت: نگهداری کپور و آمور(شیرماهی) به راحتی انجام می شود چون ماهی آمورعلف خوار و ماهی کپور با نفوذ در گل و لای کف استخر تغذیه می کند.
شاهرودی تصریح کرد: ماهی فیتوفاگ و بیگهد از موجودات شناوری که در استخر وجود دارند و معمولا سبز رنگ و قابل مشاهده نیستند تغذیه می کنند.
وی با اشاره به بازار فروش ماهیان گفت: بیشتر ماهی های پرورشی این استخرها در همان مناطق به فروش می رسد و بخشی از آن نیز در بازار شهرستانهای زابل و زاهدان عرضه می شود.
به گزارش ایرنا منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال هستند.
شهر زهک مرکز شهرستان زهک در 220 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یکی از شهرستان های پنجگانه سیستان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار